SG Spica eller HTC Wildfire till frugan?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av obra1, 26 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. obra1

obra1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har läst lite i både Wildfire och Spica delen av forumen.. Själv har jag en SG Galaxy S.

Det är ungefär samma problem som alla har och de är oftast Android versionsrelaterade och inte specifika för de olika telefonerna.

Jag var i dag och klämde och kände på dem hos Mediamarkt.
    Båda telefonerna var uppkopplade mot nätet, så jag kunde testsurfa med dem, men tyvärr funkade inte kamera eller bildvisning, då telefonerna inte hade några minneskort.

Hittils har jag kommit fram till följande:
    Wildfire
    +
    multituch

-
    Lite suddig text om man inte zoomar in ordentligt. Borde finnas clear type eller liknande.
    Inte så mkt minne eller lagrinsutrymmet. Ordnar sig när 2.2 kommer.. flytta appar till minneskort.

Spica
    +
    Bättre upplösning.
    Mer minne och lagringsutrymme.

-
    Inte multituch = jobbigare att surfa.

Har ni något annat som jag bör ta med i beräkningen? Just nu tycker jag att multituch är det som talar för Wildfire.

Mvh

Oscar

2. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Du kan läsa lite mer om HTC Wildfire här. Det som många inte vet är att den faktiskt har en TFT LCD-skärm med skarpare bild som är identisk med den som sitter i dess stora storebror HTC EVO 4G. Så den är lite bättre än Spicas, fast Spcian har bättre upplösning. Den har ju en vanlig LCD-skärm för katten :P

Sen är det kameran som är fin hos Vildelden, autofokus - 5 mpx - LED-blixt (!) - FriendStream - det underbara gränssnittet Sense. Inget av dessa har Spica. Visst, å andra sidan kan Spican skryta med sitt pris och bättre CPU men rent användarmässigt hade jag valt Wildfire om jag fick välja mellan dessa två. En perfekt community-lur med Facebook for HTC Sense och FriendStream. Om din fru älskar Facebook kommer hon älska sin lur och Facebooka med den varenda timme. Jag lovar :)

Däremot vet jag inte om Wildfire kommer få 2.2, då den är inte tillräckligt kraftig nog att köra det nya systemuppgraderingen. Inte Spica heller, trotts en CPU på 800 Mhz. Så är det!

Last edited: 26 jul 2010
  3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Båda telefonerna är tillräckligt kraftiga för att köra 2.2.

Tänk på att Spica har samma videostöd som på din Galaxy S, så man kan kolla på t.ex DivX-filmer.

4. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jo det köper jag, men HTC har väll sagt att bara Legend och Desire kommer få det här vid våra breddgrader? Innebär då att även Hero får det? :eek: Men det ska nog mkt till om Spica ska få något som Android 2.2 med tanke på hur tät samarbetet det är mellan HTC och Google. Jag ska nog inte skriva så, men de är lite som k-k och p-ng. :)

Last edited: 26 jul 2010
  5. supermario

supermario Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle inte alla HTC-lurar som släpps 2010 få 2.2?

Det är väl gingerbread den inte klarar?

6. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

HTC och Google har inte något närmare samarbete än google och några andra telefontillverkare. Det enda är väl isåfall att HTC sålde Nexus One genom google. (Vilket även andra tillverkare kunde ha gjort om de ville, och SE tom fick erbjudandet innan HTC, men tackade nej.)

När det gäller uppdateringar så har inte HTC något bra rykte varken på Android- eller WinMo-sidan. (Kolla bara på HTC Hero t.ex)

7. obra1

obra1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för er hjälp. Det lutar åt Wildfire nu...

8. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Problemet med båda de här telefonerna är att man i slutändan kommer vilja köpa något bättre för att OS:et ger mersmak. :)

9. obra1

obra1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag tidigare skrev, så har jag själv en Galaxy S och frugan har bara haft läskiga Nokia tidigare.. och är inte ett teknikfreak, så jag tror det kommer stoppa vid denna. :-)

10. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Men av att döma från några källor, som denna, så får alla lurar som inte heter HTC i förnamn betydligt senare sin Froyo. Vissa får nöja sig med det som de redan har, exempelvis Spica. Hur kommer detta sig i sånna fall? :)

SE:s lurar kommer få 2.1 när vi övriga HTC-kunder får 2.2. Och av att döma den artikeln kommer SGS här i Europa fås med 2.2 då när vi alla andra får Pepparkakan. Men visst, allt kan hända men hur vi än vrider och vänder verkar Google och HTC vara superbestfriends.

11. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Den artikeln speglar endast de releasedatum som redan är sagt. Altså Augusti för den koeranska versionen av Galaxy S. Det som står om våran version av Galaxy S är endast spekulationer från författaren, och inget som kan tas som en källa.

Och du tar upp Spica som ett exempel på att Samsung är dåliga på uppdateringar. Spica har redan fått en större uppdatering i form av 2.1. Spica fick även 2.1 långt före HTC Hero, även om den sistnämnde var utlovad sagd uppdatering tidigare än spican.

SE släppte sina telefoner med en rätt så ålderstigen version av andriod, med ett löfte om en uppdatering till 2.1. (Som vid tillvället var den senaste verionen av android). Detta var iofs ett väldigt dumt drag av SE, Men samditigt inte något du kan använda som sköld för HTC.

Som jag sa tidigare så är din "källa" endast spekulationer. Det finns inte heller några uttalanden som säger att HTCs lurar kommer att få Gingerbread. Det finns inte ens några release-datum till Gingerbread. (Endast rykten)

Det är du som vrider och vänder allting till att Google och HTC verkar ha någon speciell relation.

Last edited: 28 jul 2010
  12. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vadå jag? Kan du förklara då varför Google inledde samarbete med HTC från första början i så fall? Och varför gick Google med på HTC:s sida när Apple stämde HTC för "varuintrång"? "Google Back Its Boy" löd rubriken från denna artikel. Nej du, jag vrider inte på någonting här, det mesta säger ju sig självt.;) Spica må ha 2.1 men den kommer garanterat inte få 2.2, precis som Heron alltså. Så är det.

För att komma tillbaka till "on topic", så tycker jag du gör helt rätt i @obra1. Wildfire är bra lur, den knockar Spican i användarvänlighet (Sense), community (FriendStream b.la.), och din fru kommer få återigen lite snabbare lur i och med 2.2-uppdateringen. Dessutom skiljer den sig väldigt lite i pris jämfört med Spican. Helt klart en roligare lur.

13. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ha ha ha, jaa, vad kan det bero på? Kan det bero på att Apple och Google är hyffsat stora konkurrenter när det gäller mobila operativssytem?

Artikelförfattarenskriver ju tillochmed själv såhär:

"...this suit is much more about Google’s Android operating system than HTC"

Google säger så här:

“We are not a party to this lawsuit. However, we stand behind our Android operating system and the partners who have helped us to develop it,”

14. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jodå, det tror jag. Men jag tror återigen att Google kommer ge Android 2.2 till HTC FÖRE alla andra. Jag har läst en hel del artiklar som gång på gång bekräftade detta. Återigen så samarbetar Google med HTC, annars hade jag inte haft en Android utan något egenutvecklat från HTC:s sida. Visst, vi kan ju babbla om det här i all evighet (eller fråga HTC och/eller Google själva hur det hela ligger till?) men jag tror att trådskaparen har nu fått sitt svar OCH valt den perfekta luren till dennes fru.:)

15. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är väl ändå hos HTC bollen ligger att fixa 2.2 till sina mobiler. Google har väl inget med det att göra? Förutom till sen egna telefon.

Sen har ju även SGS en "with Google" logga på baksidan. Sen har det också läckt ut en 2.2 ROM till SGS så något är på gång iaf.

Men man kan aldrig veta vilken telefon som får 2.2 först av dom mobiler som inte har det

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

16. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vadå KOMMER ge? Alla mobiltillverkare som önskar kan när som helst börja använda 2.2, Samsung har bevisligen redan börjat eftersom det läckt ut FW's med FroYo. Det är väl självklart att Google och HTC samarbetar, men det gör ju Google med alla tillverkare, annars hade väl inte SonyEricsson eller Samsung släppt Android-modeller?

För Google är det naturligtvis av STÖRSTA VIKT att så många tillverkare som bara möjligt hoppar på Android-tåget för att de ska kunna utmana Apple, så att ge HTC någon slags särbehandling skulle vara affärsmässig idioti från Google's sida...

Wildfire är säkert en kanontelefon, jag älskade min Magic, men i valet mellan Desire och Galaxy S var det inte mycket tvekan :cool:

17. Quarzi

Quarzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Jag sitter själv i samma sits just nu, Spica för 1999:- (med Comviq kontant) eller Wildfire för ~2600:-. (Har en budget på max 3000:-)

Jag är fundersam över hur pass många apps som inte kommer finnas till WF pga upplösningen då jag älskar att leta och testa nya apps och spel (har en iPod touch och gör det ofta på den).

Rent utseendemässigt så tycker jag WF vinner överlägset, både yttre utseende och med sense UI. Men Spica har bättre CPU, 3D acceleration(eller? inte helt säker på det), och bättre upplösning så fler apps fungerar.

Jag har just nu en SE W395 mobil och har aldrig använt något annat än min iPod touch 2g när det kommer till handhållna enheter med "riktigt" operativsystem.

Jag kommer nog använda telefonen mest till att köra MSN/ICQ/Facebook på utöver att ringa och sms'a. Givetvis leka med massa apps och spela några spel då och då på bussen eller tåget.

Jag skulle helst vilja ha WF men är orolig över vad för apps och spel som kommer fungera och flyta på, eller oroar jag mig bara i onödan? Kommer flera apps med tiden komma till 240x320?

Tilläggas bör väl att jag kommer ha denna mobil i säkerligen minst 1½-2 år så länge den håller.

Var inte säker på om jag skulle skapa en ny tråd eller "sno" denna eftersom valet av mobiler var samma, men hoppas det går bra ändå :).
    Ack och ve, det blev ett ganska långt första inlägg, men hoppas några orkar läsa det :P

18. OliverG

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Välkommen hit! Det är ett jämnt val. Personligen så skulle jag välja Spica framför Wildfire . Andra skulle välja tvärtom. Prestandamässigt så är det nästan ett dött lopp. Både CPU och gpu. Största skillnaden ligger just i skärmen. Du kan kolla på t. Ex Tattoo-forumet. Där finns en dropbox för apps som inte kan hittas på market, men ändå fungerar med upplösningen. Det kanske kan ge en fingervisning. Jag tror att du blir lika nöjd vilken u än tar. Att gå och testa telefonerna och bygga en egen uppfattning brukar i slutändan vara det bästa valet.

19. Quarzi

Quarzi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Tack så mycket. Får se snart vad det blir för telefon och om jag fortsätter posta här på forumet och kanske behöver mera hjälp :)

Hur är det med Android versioner på telefonerna? WF ska ju få 2.2 medan Spican stannar på 2.1 vad jag har läst.
    2.2 verkar ju vara så mycket bättre än 2.1, med tanke på att jag troligen inte kommer köpa ny telefon på ca:2 år, är det värt att köpa en telefon som stannar på 2.1 även om den är prisvärd och har 320x480?
    Om bara WF hade haft bättre upplösning eller flera apps som stödjer qvga så hade jag inte tvekat en sekund på den :P

Jag ska pallra mig iväg till affärerna någon gång i veckan och klämma på bägge telefonerna och se hur dom känns.

PS: Har även läst om Samsungs PC kompatibilitetsproblem med W7 som jag kör, men har inte hittat någon "fix" för det. Finns det någon?

Last edited: 31 jul 2010
  20. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Är det officiellt bekräftat någonstans att 2.2 kommer till WF?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.