SGS eller O2X?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Djinn, 19 mar 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Åkte idag för att köpa mig en O2X. När jag kommer fram till butiken har de precis fått in ett parti SGS som de säljer för 3990:-

Då jag ändå var lite nyfiken så bad jag att få testa de båda lurarna. Trodde ju givetvis att det skulle vara en enkel match för O2X att visa sig vara vassast, men så fel hade jag. Den "utanpåliggande" GPUn på SGS gjorde att scrollning kändes nästan smidigare på den än på O2X, men jag kunde inte köra några program eller prova då det inte fanns något installerat på telefonerna.

Då är frågan, vilken lur rekommenderas? Jag får ge 4995:- för O2X och som sagt 3990:- för SGS.

Då jag för tillfället kör med en Spica och är helt fast i Cyanogen-träsket lockar SGS ganska mycket med tanke på priset och att den är relativt etablerad, men vilka är nackdelarna? Har hört mycket om GPS-problemen och det är en ganska viktig del för mig, så är dessa fixade eller är det beroende på vilken batch telefonen kommer från?
    AMOLED-skärmen var trevlig i mörk miljö och behövde inte så mycket ljusstyrka som O2X för att vara behaglig att titta på, men hur är den i solljus? Min Spica med högsta belysning är problemfri i solljus även med solglasögon på (blev testat på vägen hem). Jag upplevde det som att det inte fanns lika mycket "kräm" i skärmen när den var på max ljusstyrka hämfört med O2X, kan detta ställa till problem tro?

Ni som har SGS, vilka tillbehör finns som är vettiga?

Fler frågor kommer väl ställas allteftersom tråden fortlöper.

2. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

jag skulle välja o2x alla dagar, är super nöjd.
    har bara testat brorsans sgs men den är fin den med, dock väldigt plastig jämfört med sgs, och med tanke på att det är tegra2 i den känns den mer framtidssäker.

tycker nog du ska åka till en affär och känna efter igen, smaken är ju som röva!

3. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Är ju det där med Cyanogen då, man vet ju inte vilka som kommer göra egna ROMs till X2, eller hur mycket krångel det kommer vara att roota den.
    Antar att det hade kanske märkts större skillnad om det varit möjligt att köra olika program på telefonerna, nu kunde jag ju bara scrolla och gå in i inställningar och sånt. Hade varit intressant att stoppat i sitt eget SIM-kort och testat men jag frågade aldrig om det var möjligt.

Får väl börja spalta upp för och nackdelar med respektive lur och börja jämföra.

4. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Cyanogen finns ju till SGS och med det inlagt finns det inte mycket som kan bli bättre.

5. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Näe det är lite det som hindrar mig från att helt välja bort SGS. Det, GPUn och skärmen.
    Tyvärr märker man ju inte huruvida telefonen flyter på innan man lagt in lite program och det skall multitaskas. Spican är ju helt omöjlig att multitaska med eftersom det laggar nåt fruktansvärt då, men det borde väl SGS klara av eller har jag fel?
    Om det till exempel skrivs e-post eller SMS samtidigt som man har igång mediaspelare, flyter det på som vanligt då eller blir det märkbara frysningar?

6. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Skulle nog tveklöst kört o2x om jag måste välja mellan 2x och sgs
    Helt öppen lur som många utvecklare på XDA köpt

2X känns klart stabilare och har modernare teknologi
    Lär ju komma cyonagen till den också

7. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Jo förhoppningsvis kommer det ju bli en populär lur hos de som tillverkar ROMs, men det är ändå det där att den är först. Vad har de missat eller tummat på för att få ut den så fort som möjligt. Hur pass konkurrenskraftig kommer den bli med tanke på vad som släpps inom en inte alltför snar framtid. Den kostar visserligen en tusing mer men det spelar mindre roll med tanke på vad man får i jämförelse.
    Känns som att köper jag den nu kommer det väl en dualcore med lite mindre skärm snart, jag tycker faktiskt att 4" är lite för stort, HTC Desire är precis rätt storlek för mig. Dock kändes SGS mindre än O2 fastän de var precis lika stora, konstigt nog.

8. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Dom är ju dock inte lika stora
    SKärm ja
    Men yttermått nej

9. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Du kan få en sgs för 3000 från netonnet http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/telefon/mobiltelefon/samsung-xi9000galaxys/X135934.4816/. Skärmen i sgs är ljussvagare dock reflekterar den mindre så den är användbar även i direkt solljus. När det gäller gpsen bör alla batchar efter oktober vara fixade. Min fungerar även om den är köpt i september.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skulle faktiskt valt SGS:en. Eller, jag skulle väntat på SGS2, men just nu skulle jag valt SGS:en.

Har klämt på både 2X och Nexus S och gillar ingen av lurarna.

2X laggar mellan skärmarna utan live bakgrunder igång. Det kan ju bli bättre med LPP eller ADW men ändå. Det är förbannat pinsamt faktiskt. Den är dessutom rätt stort och tung jämfört med telefoner som har bättre (!) prestanda.

Nexus S kändes rätt plastig. Ser lite ut som en tvålkopp och blir OFANTLIGT kladdig. Det är det där Samsung-plastiga över den.

SGS:en funkar ju bra. Men jag skulle nog ändå väntat på SGS2. Den lär blir hetare än SGS och 2X tillsammans :)

11. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Problemet är ju att jag redan har förbrukat mitt "vänta"-kapital i och med att jag väntat på O2X...
    Men det är väl bara att bita i så länge då, Spican är ju åtminstone rätt storlek och kör Cyanogen, så den uppfyller ju två av mina krav ;)

12. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Var det inte nån som skrev något i en tidigare tråd att det var begagnade telefoner som såldes för det priset på NON?

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Haha, ja då är det jobbigt :)

Men kolla och tänk över Atrix på riktigt. Låste just upp min och den fungerar klockrent med allt här i Sverige.

Det var runt fem arbetsdagar att få hem den. Efter det tar det 2-3 dagar att få en upplåsningskod. Efter det har du en telefon som kostar dig 5000:- inkl. moms som dessutom mer eller mindre krossar de andra telefonerna. SGS2 kan vara klurig att fightas mot men den slår ju 2X (dubbelt så mycket ram, mindre, lättare, fler funktioner till att spela upp film i TV, dubbelt så mycket internt lagringsminne), SGS (på allt om jag inte är tokpackad...) och så vidare.

Sen är den jävligt snygg också.

Jämförde med 2X och Nexus S idag. Den är mindre (så man märker det) än 2X och inte lika plastig som Nexus S. Batteriet är dessutom på saftiga 1950mah så den bör vara överlägsen på batteritid också. Upplösningen är sedan även den vassare än någon annan Android just nu.

Den är bäst helt enkelt. Just nu. Om ett halvår är det någon annan :)

14. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Tyvärr motoblur och låst bootloader
    Annars hade jag övervägt den

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vad behöver du annars då?

Jag rootade min och installerade Gingerblur. ROM:ar finns ju att installera.

Jag är nog inte 1337h4cker nog men jag ser inga begränsningar hittills :)

16. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Har dom lyckats roota atrixen? :O
    Läste senast att folk började ge upp på att lyckas roota den

17. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Ok, Atrix kanske är ett alternativ då, om det inte är en resa långt söderut att roota den och lägga in alternativ ROM.
    Vilka har börjat med ROMs till Atrix?
    Hur funkar den i svenska nät, är alltid lite orolig när man köper saker som är anpassade till andra marknader?

Last edited: 20 mar 2011
  18. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Dirk kanske är en 1337h4cker in disguise!

Det jag gillar mest med Atrix är väl det enorma batteriet och att den har högre upplösning, men än så länge lutar det fortfarande åt SGS II för min del. Tror den blir riktigt bra!

Vad jag dock vill ha bekräftat innan jag köper en SGS II med Exynos är att det går att spela upp Tegra 2-optimerade spel även på Exynos. Än så länge är det bara spekulationer fram och tillbaka när det gäller den punkten.

För att hålla mig till tråden, skulle jag nog välja LG O2X över SGS, men ännu hellre vänta på SGS II.

Dirk Diggler gillar detta.
  19. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS