Problem: SGS2, fetaste telefonen, men inga spel funkar.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Junoctal, 18 jul 2011.

1. Junoctal

Junoctal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har efter LÅNGT funderande och ältande skaffat mig en SGS2. Tycker telefonen är grym och alla specar är fantastiska, precis som Swedroids recension bekräftar. Problemet då, (förutom vanliga småbuggar som att batteriet dör efter 6 timmar) jo typ inga spel funkar? WTF? En telefon som ska vara det fetaste som gjorts, gör reklam med "Äppelmos" i tunnelbanan och har en GPU som ska krossa allt. Hur ser verkligheten ut då. Jo dom fetaste spelen hittas inte ens på market "asphalt 6" etc. Dom klassiska tower defence liren, robo defense etc... kraschar och fryser (något jag ej är ensam om enligt andra frustrerade kommentare på market) Dungeon defender... svart skärm... Så hur fet den här exynosplattformen än må vara så verkar den inte särskilt kompatibel.. Verkar som Tegra 2 är det man skulle valt här... Visst kommer det säkert fixas och uppdateringar och sånt, men då är säkert telefonen rätt gammal också. Ryktas också om en Galaxy S2 version med Tegra 2... ridå...

Skulle va soft om Swedroid gjorde lite mer real world tester när man testar produkten, inte bara teoretiska benchmarks? Jag menar, man testar ju kameran på riktigt... inte bara i teorin...

Innan man kan skriva Äppelmos i reklamen så kanske man kan ha en lite fetare park med fungerande prylar.

Last edited: 18 jul 2011
  2. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Typ inga spel funkar ?
    Typ alla jag testat funkar.

Kör du spel för Tegra måste du ha root och Chainfire3D.
    Då ska en del av dom iaf gå att spela.
    Nu är jag långt ifrån nån expert men du kan ju läsa vidare.

Finns inte en telefon du inte kan dra ut batteriet på inom 6 timmar

Hur vore det om du köpte rätt telefon för dina behov?
    Just nu låter du mest som en sad violin :cool:
    The Sad Violin

3. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 294

MINA ENHETER

Jag har bara haft problem med typ ett spel. Wiz Kid Jr. Annars så, testa www.gameloft.com, visst att alla deras spel inte finns - än.

På Market har du till exempel Fieldrunners och Grave / Robo Defense som exempel på bra tower defense.
    Testa även Cordy, Reckless Racing, Samurai II och återkom sen.

Kanske fel på din telefon?

4. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Spel som inte funkar:

Dungeon Defenders
    Robo Defense HD
    Defensoid
    Retro Defense

Japp ledsen violin, men det blir nog bättre. Sjukt grym telefon annars, men lite för "ny" än så länge känns det som.

Finns en lång tråd på XDA om batteriproblemet. Testa tex att ha den fullladdad när du går och lägger dig... på morgonen har jag typ 40% kvar, och då har den inte gjort ett dugg... Tydligen kan man lösa det genom att ta bort alla widgets från hemskärmarna.. men hmm... känns som om dom är rätt viktiga :)

5. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Robo Defense funkar inte... kolla typ alla kommentarer på market... det fryser lite random och man måste ofta ta ut batteriet... Ska kika lite på dom andra... men det skulle va FETT med ett riktigt tungt jäkla 3D spel att köra....

6. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Robo Defense HD funkar perfekt på min.
    Dungeon Defenders fungerar med Chainfire3D.
    Edit Inte säker att DD fungerar

Kör in root och installera Chainfire3D.
    ska du se att du kan köra fler spel.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1087427

Är ju ett känt problem att vissa har en bugg som använder dlink router.
    Sen har vissa Anroid os bugg.Men de gäller andra märken.

Sen kan ju vissa program cpa sig och göra så att telefonen töms på ström.

7. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag kör vanlig KF3 med root, har t ex synkning (push) med gmail, exchange och goggle calendar igång, då tappar jag kanske 4-5% på en natt (har inställt att wifi säcks när displayen är av, det förbättrar lite grann). Tappar du 60% så har du sannolikt ett enskilt problem som håller CPU igång hela tiden.
    Har första batchen som släpptes i Sverige så detta är inte något hw-problem på tidiga ex eller liknande heller.

8. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag är inte så up for att roota. Va i det träsket förut med min N1, även om det var kul så blev det lite mycket tid på sånt (blus galen flickvän)

Batteriproblemet verkar vara väldigt skumt. sök lite på XDA så finns det hur mycket som helst. Tydligen ska 2.3.4 uppdateringen lösa en del av detta. Men det verkar nästan vara två läger, vissa har inga probs alls, vissa har feta probs jämnt med batteritiden.

Min huvudpunkt i det här ämnet är iaf lite att Android har lite för mycket hårdvarufokus just nu IMHO. Det märks också på Swedroids recensioner som är sjukt seriösa, detaljerdade och grymma. Men till stor del tar plats av olika benchmarks. Jag köpte främst telefonen för SAMOLED'en, och där finns det inget att gnällas på. Men också för att jobba med den. Har hela företaget i google apps och gillar verkligen businessfunktionerna som google har.

Men dom är inte så mycket värda när OS'et fortfarande har så mycket barnsjukdomar. Och det blir inte bättre av att hårdvarutillverkarna fokuserar främst på specar, mer än upplevelse. Ärligt talat vad är viktigast, att först ha en telefon med asfet GPU och dualcore som är "förberedd för framtiden" eller en lite mer modest variant som är i synk med vad OS'et faktiskt erbjuder? Jag tycker det senare (även om jag älskar fet hårdvara)

Android har lite av det problem som Windows (snackar desktop nu)hade innan 7an kom. Dvs, ingen symmetri mellan hårdvara och mjukvara (förutom ev. på spelfronten där man bypassar hela OS'et med direct X).

Nu har ju Microsoft varit med några år och faktiskt lyckats med att sjukt mycket olika hårdvarutillverkare kan samsas under samma OS, och det funkar faktiskt bra nu. Då syftar jag främst på stabilitet och så, MS har ju minst sagt en del andra saker som man misslyckats med att fånga upp, men det lämnar jag åt sidan just nu.

Finns det en Androidtelefon idag som har sjukt bra hårdvara, är kompatibel med det mesta på market (med det som är listat ska funka iaf) och saknar buggar så som batterydrains, avstängningar och annat? Kanske skulle vara Nexus S i så fall, men jag tycker Vanilla Android saknar väldigt mycket också, och på N1:an var jag tvungen att slänga på en drös med 3e parts appar ändå för att få den funktionalitet jag ville, och då var man inne i kompatibilitetsträsket igen.

Jag hoppas och tror att det kommer bli ändring när S2:an släpps i USA och programutvecklarna har tillgång till telefonen.. Men när blir det, vad hinner släppas under tiden, och vem förlorar på det... jo vi konsumenter.

Säga vad man vill om Apple, men dom verkar ju på gott och ont ha rätt bra koll på sin hårdvara, OS'et som rullar på deras produkter och apparna som lirar på dom. Det är något vi bör kunna förvänta oss av Android också, det börja ju bli världens största OS för telefoner och jag tycker inte att man kan köra argumenten som roota hit och flasha hit för att det ska rulla. Plattformen är för stor för det.

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Robodefense funkar rakt av inga problem för mig iaf, provade förvisso bara snabbt nu för att se om de gick.

Det enda spel som jag inte får att funka är dungeon defenders, Kommer in i spelet, osv men när man ska börja spela så låser det sig efter typ 2sek.

Med chainfire 3d går dom flesta utom just DD och ett par till, Tegra2 spelen flyter på fiiiiint. Ser löjligt bra ut med 16xMSAA :)

EDIT: Ny version av DD på market som visst ska funka, laddar ner nu ...

https://market.android.com/details?id=com.trendy.ddapp&feature=search_result

Appropå spel, ni måste testa detta demot av Angrybots, sjukt snyggt och kul

https://market.android.com/details?id=com.iUnity.angryBots&feature=search_result

EDIT2: Nya ver av DD funkar, lööööjligt snyggt!!

10. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det fryser oftast en bit in, typ när helikoptrarna börjar dyka upp :)

Fett, ska testa också!

11. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Bara en lite kommentar till Ifåne

Vad tror du är lättare.
    Optimera os för typ 2 sorters hårdvara eller som med Android hur många kombinationer som helst av minnesstorlek.cpu.gpu.upplösning osv.

Edit
    Sen att Tegra är störda och borde ignoreras för att de ytterligare fragmenterar Android

12. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

DD ser sjukt bra ut, kör med chainfire3d och 4xMSAA, cpu@1000Mhz och det flyter på hur fint som helst.

Med 4xMSAA ser man inte en pixel allt är smooooth as ass

13. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Kan ju bara tillägga att jag bara nämnde att jag hade root som info, jag hade inga battery drain problem innan root (bortsett från ett som uppstod lite då & då som löstes av KF3). Men jag håller med om att det är mkt varierande vad folk har för batteriproblem. En del har bara höga förväntningar, men många har uppenbart hemska idle-förbrukningar på 5% i timmen eller mer.
    Jag vill mest få fram att många har inte problem, så det borde finnas lösningar för dom som har problem :)

Och jag håller definitvt med om att mer samspel mellan mjukvara och hårdvara behövs!
    Faktum är attt jag tror att utvecklingstakten kommer avta (inte avstanna...) framöver.
    Dels börjar Android mogna med mindra dramtiska förändringar vilket ökar stabiliteten på sikt på sw-sidan.
    Dels börjar CPU/GPU'er komma så när sina PC-motsvarigheter som är möjligt med tanke på strömförbrukningen, så CPU/GPU kommer få ungefär samma utvecklingstakt som på PC-sidan (rätt slött där numera).
    Så förhoppnignsvis leder detta till högre stabilitet.

14. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Antar att det är jag som är ifåne. Kan säga att jag aldrig kört Apple och aldrig kommer göra. Har kört Android i snart två år på diverse telefoner. Men att vara okritisk mot Android OS'et hjälper väl ingen. Att blunda för att Apple faktiskt har en del saker som är framgångsrika vore dessutom både naivt och enfaldigt. Vidare så har jag aldrig pratat om vad som är svårast eller lättast, ur konsumentsynpunkt är det inte direkt relevant. Vad säger du till bilhandlarn om din bil krånglar och han påstår att den är svårare att göra en Bil X, därför har den det lite problematiskt på en del vägar, vad hjälper det dig?

Känner många smartphoneutvecklare och vet att det är ett helvete att skriva kod för Android jämfört med Apple, men det är knappast mitt problem. Finns ju uppenbarligen rätt många som klarar skriva bra appar för Android, så dom som inte kan får väl göra något annat.

Tror ändå att många Androidhårdvarutillverkare har jäkligt bråttom. Hur svårt hade det tex varit för samsung att gå in på market två veckor innan release, ladda ner de 20 populäraste spelen och kolla hur det funkar? Kanske förvarnat utvecklare om problemen så dom kan lista SGS2 som inkompatibel tills det funkar?

I ett öppet OS-samhälle så är det viktigt att inte alls testning läggs på konsumenter utan att det finns någon slags egenkontroll. Det är uppenbart att Google är sjukt medvetna om detta och jobbar på det. Men hårdvarutillverkarna måste hjälpa till med. Tycker inte att det räcker att släppa fetaste specarna på planeten och sen skriva Äppelmos (trots att det var en sjukt kul reklam). Många som kör Android har inte skillsen att behöva jiddra runt med inställningar, och ska inte behöva ha det heller.

15. Junoctal

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bra talat! Håller helt med.

16. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Mycket intressant tråd! Detta är ju faran med att köpa en ny telefon. Först är alla lyriska men när nyhetens behag lagt sig så är det lika jävla många problem som med andra telefoner.

Känner igen detta från i princip alla telefoner man köpt. Själv sitter man med en beställning på GS2 men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir man. För bara 3-4 veckor sedan fanns knappt hälften av alla dessa problem...

17. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Har också en sgs2 och även jag hade problem med Robo Defense. Löste detta genom att gå in i options och stänga av ljudet samt kryssa i "16 bit color background"

Nu fungerar det fint och har inte fryst på flera timmar av spelande.

18. moparlinke

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Junoctal

Håller med dig.
    Tycker också att det borde jobbas mer på mjukvarubiten.

Vist har Apple gjort mycket rätt men som sagt så är det garanterat lättare att optimera för en telefon med en hårdvara/skärmupplösning/tangentuppsättning osv.

19. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag har köpt ett antal HD spel från Gameloft idag och igår

Gick in på min Telenors kundsida i telefonen.
    Köpte dessa HD spel för 9 SEK stycket (ord 30 SEK)

Assassin Creed HD
    Brothers in Arms HD
    Dungeon Hunter HD
    Enternal Legacy HD
    Spiderman Total Mayhem HD

Kan säga att det var väldigt billigt.
    Alla spel fungerar superbra och grafiken är suverän

Priset för dessa spel gäller denna vecka ut !!!

Uploaded with ImageShack.us

20. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

En enskild användare har inte alla de här problemen, problement med forum är ju att man ser summan av allas problem.
    Jag tycker telefonen är fantastisk, den klarar hundratals saker otroligt bra och är både en otroligt kul leksak och mkt praktiskt arbetsredskap/nyttopryl :)
    (kommer från en Nokia E52 smartphone med 320x240 display iofs...)

För mig är det egenligen bara den låga volymen i handsfreen under telefonsamtal som är riktigt störande för mig (måste ha mediavolymen nära max för att kunna använda den), tror inte alla har det problemet(?). Men jag har ändå funderat på att skaffa bluetooth handsfree, det löser det problemet om ingen bra fix kommer tidigare.

En smartphone är en stor kompromiss, det kommer alltid vara lätt att gå utanför gränsen vad en sån klarar så det kommer alltid finnas mängder av problem som diskuteras på forum, det är mkt bättre att vänja sig vid det och köpa en telefon för att den är bra på det som är viktigt istället för att låta bli att köpa telefonmodeller för rätt oviktiga saker som strular med den (vad som är viktigt/oviktigt är upp till var och en såklart.).
    SEn är det klart att ju mindre onödiga buggar desto bättre :)

Last edited: 19 jul 2011