Tips: SGS3 LTE eller Xperia V?

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av zaragon, 21 apr 2013.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej! Jag och min fru ska skaffa en ny telefon till henne och vi väljer, av olika anledningar mellan SGS3 LTE och Sony Xperia V. Om ni har tips att dfela med er av i det valet, vore vi tacksamma. Följande faktorer finns att ta hänsyn till (bland andra):

    - Hon har nu en Xperia Ray (som är för liten, långsam och har för lite internt minne, därför vill vi byta). Hon har lärt sig gränssnittet och även om skillnaden mellan olika Android-telefoner är enorm, så är det en viss fördel att hålla sig till Sony, jämfört med att lära sig Touchwiz på en Samsung.
    - Hon vill ha en bra kamera. Rayen har en fenomenal kamera och jag hör spridda rykten om hur bra kameran på Xperia V är. Det ska visst vara ungefär samma sensor, men jag är inte helt övertygad om att den är så mycket bättre än den på SGS3.
    - Vi vill gärna att telefonen ska kännas fräsch och användbar om ett par år. Jag upplever det som att Samsungen är ett säkrare kort med hänsyn till detta. Tror ni det stämmer, eller är det en större fördel med XVs bättre (?) kamera?

    Om någon har erfarenhet av både XV och SGS3 (/LTE) får ni gärna dela med er lite av för- och nackdelar eller andra iakttagelser. Jag skäms redan för hur ofta vi byter telefon i vår familj så det vore skönt att göra rätt val denna gången.

    (Jag postar motsvarande fråga i XV-forumet)
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Xperia V är en budgetmobil med 1GB RAM, dualcore och 8GB internt minne (3.7GB tillgängligt för användaren). Så ska den hålla längre köp något annat.

    Tänk även på att om ni vill köra Tele2 eller Telenor 4G fungerar inte Xperia V utan ni behöver S3 LTE för Tele2 (eller någon annan än dina alternativ förstås).
     
  3. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    4G skiter jag helt i, det är bara en batteridödare som inte för med sig någon verklig nytta. Och hur mycket internminne man vill ha, så länge det finns mer än ett par GB, tycker jag också får vara en personlig sak.

    Däremot kan RAM-minnet begränsa upplevelsen av telefonen, men siffran på pappret behöver inte säga så mycket om verkligheten. Jag har inte testat själv att jämföra 1 GB RAM med 2 GB, kanske är skillnaden enorm, kanske är den omärkbar.

    XV har ju sen en snabbare processor än SGS3, men färre kärnor. Där kan man också undra vilken som känns snabbast i verkligheten, i det långa loppet.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Skulle lätt plockat en S3:a, S3 LTE har en nackdel och det är batteritiden, annars är den en förbättrad variant av 2012 års bästa telefon. Kör man utan 4G på så blir batteritiden mycket bättre!
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om du med ingen verklig nytta menar att det inte gör något att harva på med GRPS/Edge och 500 ms lag när du kan få 20 Mbit/s upp och 10 Mbit/s ner på samma ställe med Telenor 4G så OK...

    Sen har 4G-funktionen utvecklats en del sedan S2 LTE släpptes och det gör inte alls så stor skillnad för batteritidenmed 4G (kanske på S3 4G dock...)

    Sen om dina "sanningar" redan är ristade i sten, varför frågar du ens i forumet?
     
    Last edited: 21 apr 2013
  6. fg32

    fg32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har haft S3 4g med telenor i exakt en vecka nu och är supernöjd. Inga problem vad jag märkt. Kommer upp i 40 Mbit/s med 4g. Det är enkelt att koppla om till 3g/2g om man vill det. Batteritiden är inte så hemsk. Ska precis koppla in laddaren och har haft mobilen igång 43h och skärmtid på 5 h 30 min. Mest surfande och spelande kanske drar det mer om man ringer mycket. En gång har jag lyckats köra slut på batteriet under en dag men då använde jag telefonen bra mycket mer än normalt. Jag har en känsla av att hög ljusstyrka på skärmen är det som kör slut på batteriet snabbast.
     
    zaragon gillar detta.
  7. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    43h och 5,5h skärmtid får du gärna ta screenshot på :)
     
  8. fg32

    fg32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Djävlar. Har du extended battery på 3000mAh? Väntar fortf på mitt med svart bakstycke.
     
    Last edited: 2 maj 2013
  10. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Djävlar, kör du stock? Extended battery på 3000mA? Väntar fortf på mitt med svart bakstycke.
     
  11. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gör om det där, nästa gång du tar print screen trycker du på skärmen där det står
    " 1 dag 20h" och tar en Print screen.
    Ser att din mobiladata inte är på, är mobilen inte ens uppkopplad emot 4G nätet så är dina siffror orellevanta...

    Kör samma telefon själv med extended battery, uppkopplad emot 4G hela tiden. Kör ca 1.5h samtal per dag. Ljusstyrkan på Auto. Messar, spotify, candy crusch osv.
    Använder alltså telefonen.

    Får ut MAX 3h skärmtid!
     
  12. fg32

    fg32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kan hända att den inte var uppkopplad mot 4g när jag tog bilden. Ibland växlar den mellan 3g och 4g pga halvdålig 4g täckning. Mobildata stänger jag av när jag ska sova. Vet inte om det har någon betydelse.

    Nu kör jag mest med energisparläget avstängt och något högre skärmljus. Vad jag minns så har jag aldrig haft under 4h skärmtid även när jag använt en del gps och wifi. Jag pratar dock inte så mycket i tele. Att du skulle få mindre skärmtid med större batteri låter inte bra. Hur många % minskar batteriet över natten? Min tappar ca 3-4% på natten ca 8h.
     
  13. fg32

    fg32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER



    Mobildata på hela dagen. 4g större delen av tiden. Bara spelande och surfande. Det är märkligt att du får max 3h skärmtid. Jag får alltid mellan 4-6h.




    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Haha. Men så måste ju fg32 ladda 2-3 ggr/dag också :D
     
  15. fg32

    fg32 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lol.. Jag kan säkert komma upp i 4-5 laddningar om dagen om jag ger mig fan på det.
     
  16. Yrgas

    Yrgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanske är lite sent ute. Men skulle inte rekommendera Sony som märke överhuvudtaget. Haft Sony xperia s som skulle vara deras "flaggskepp" 2012. Haft samsung innan och ville testa nytt. Laggade, usel batteritid oavsett vad du gjorde för tweaks, då menar jag under all värdighet. Tappade den en gång den sprack inte utan plasten mjuknar. Eftersom jag jobbat med plast så vet jag att det Def inte är bra då elastisk plast som används o slits på dagligen tenderar att försämras avsevärt snabbare än andra som tex polycarbonat dvs väldigt bra material. Ja finns mer att gnälla om men men, my two cents V vet jag inte så mycket om men man producerar inte sådant skit som xperia s och kallar det flaggskepp
    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  17. Loxus

    Loxus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Min fru har en Acro S och har aldrig varit nöjdare.