Shaddapp - Dela med dig av dina applikationer

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av phrusher, 21 jun 2010.

1. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Något jag själv har saknat sen jag böjade använda Android är ett smidigt sätt att kunna dela med sig av sina favoritapplikationer till vänner och bekanta. Jag har även råkat ut för att alla mina applikationer inte installerades automatisk efter en total återställning och blev då tvungen att leta upp var och en på Android market igen (att försöka komma ihåg alla appar jag hade installerat var inte det lättaste).

Det var de två anledningarna som fick mig att testa att skapa en app till Android (och framförallt för att jag var nyfiken på hur det var att utveckla till Android :)). Det finns antagligen ett gäng liknande applikationer redan men som sagt, det kändes som en lagom avgränsad applikation att börja med för att lära sig lite om Android.

Shaddapp används för att dela med sig av de applikationer som man tycker är bra till andra Androidanvändare, antingen som rena textlänkar eller som QR koder. Man kan även skapa listor och spara länkar till market för sina applikationer. Länkarna i listorna finns kvar även om den avinstalleras från telefonen (enheten kanske man ska skriva med tanke på att det verkar dyka upp prylar som inte går att ringa från?). Listorna sparas på SD-kortet så att de alltid finns kvar efter en total återställning. Man kan även spara kommentarer till respektive app som följer med när man skickar länkarna till andra.

Skulle vara tacksam om in har lust att testa applikationen och komma med feedback så kanske jag kan slänga upp den på market så småningom.
    <table width="100%"><tr><td valign="top">
    • Generera och visa QR codes
    • Skicka marketlänkar, både som text och QR codes
    • Skicka marketlänkar med Twitter, Facebook och liknande
    • Spara länkar till market för installerade applikationer
    • Spara kommentarer till applikationer
    • Skapa listor och kategorisera applikationer
    • Fungerar bara på applikationer som finns på market
    • För Android 1.5 eller senare
    • App2SD
    </td>
    <td valign="top"></td>
    <td valign="top">Länk till market
    </td></tr></table>

[​IMG]&nbsp;&nbsp;[​IMG]
    [​IMG]&nbsp;&nbsp;[​IMG]

Changelog

0.3.2
    * Fixade FC vid uppdatering av applikationers installationsstatus

0.3.3
    * Minskade minnesanvändningen

0.3.4
    * Tog hand om synkronisering av trådar som kunde ställa till det

0.4.0
    + Preliminärt stöd för 1.5
    + Möjlighet att visa alla befintliga paket i enheten
    + Uppdaterar status för applikationer dynamiskt
    * Nytt system för intern lagring

0.4.2
    + Tutorial/info
    + Konfigurerbart standardmeddelande
    * Bytte protokoll i länken från http:// till market://
    * Optimerat layout i listorna

0.4.3
    + Möjligt att skicka alla listor samtidigt (om man har skapat flera listor)
    + Lade till Svenska som språk för dem som har det som systeminställning
    * Fixade en bugg som gjorde att statusen för en app inte laddades korrekt från cache
    * Tutorial använder nu separat text ist för inbakat i bilderna

0.4.4
    + Visar kommentarer på första sidan
    + Möjligt att skriva kommentarer direkt på första sidan

0.4.6
    + Möjlighet att välja vilket protokoll man vill ha på länkarna (market:// vs http://)

0.4.7
    + Möjlighet att kopiera och flytta appar mellan olika listor
    * Optimerade layouter med layoutopt
    * Rensar QR cache vid byte av protokoll för Marketlänkar

0.4.12
    + Lade till möligheten att välja länkar till Cyrket och AppBrain istället för Android Market
    * Minskad minnesanvändning
    * Bugfixar och kodrensning

0.5.0
    + Lade till möjlighet att skicka en länk via long click
    * Bugfixar

Last edited: 6 okt 2010
  2. lundstrom.emil

lundstrom.emil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är guldvärd, ska testa så fort jag kan :):P

3. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Coolt, vill bjuda på en funktion som jag tänkt bygga en app runt, nämligen om telefonen kunde matcha (ifall man vill) ens kontakter mot användare av appen, och ifall det blir någon träff så kan du se vilka av dina kompisar som har en viss app installerad. Man kan ju gissa att om 3-4 polare har en app så är den rätt bra. Kanske är mera jobb än du är sugen på att ta dig ann (man behöver ju en central punkt där man kan regga vilka appar varje användare har osv), men jag skulle gilla en sådan applikation!

4. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Sjukt användbar app!
    Ska testa runt lite och se om jag stöter på något som inte fungerar som det ska :)

Många tack!

Edit: verkar funka fint över lag.
    Får lite FC här och var när jag försöker spara till lista och skicka. Har skickat felrapporter varje gång dock. Nu fick jag precis en FC när jag lagt ifrån mig telefonen också, Konstigt.

Sen verkar Send Links vara lite knasig också:
    1. La till några apps till min lista
    2. Gick tillbaka och klickade enbart i en app
    3. Meny -> Share links
    4. Alla gamla apps dyker upp i (i mitt fall) mailet.

Utöver det har jag vissa prestandaproblem, går ibland galet långsamt att få upp menyn eller växa vy. Vore även praktiskt om man på något sätt kunde visa i huvudlistan vilka apps som man redan sparat. Så slipper man fundera på det senare. En liten ikon efter namnet eller något sånt skulle nog fungera :)

Last edited: 21 jun 2010
  5. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Lite likt appbrain :)

6. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kul att ni gillar idén och stort tack för all feedback!

@asperon
    Helt klart en intressant idé! Vet inte hur mycket jobb det skulle kräva men det kan vara något att kolla på senare när applikationen har blivit mer stabil.

Tack för felrapporterna! Ser ut som att du hade två olika problem enligt dem. Har fixat ett av dem i en ny version. Ska kolla på det andra som dock verkar vara lite knepigare :/

Får du samma problem om du även kör tex "Show QR" istället? Har tyvärr inte lyckas återskapa det här problemet.

Ok, ska se om jag kan hitta vad som kan orsaka det.

Ja det skulle nog vara bra att kunna se direkt vad som redan är sparat. Ska se om det går att lösa på något smidigt sätt.

Har inte testat det men får göra det när min telefon kommer tillbaka (håller tummarna för att jag har den innan midsommar).

7. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ny version uppe nu som borde ta hand om de nämnda problemen :)

8. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ny version igen!

0.4.0 har bland annat preliminärt stöd för 1.5, så här skulle jag verkligen uppskatta om någon har lust att testa och ser att det fungerar som det ska! Nu finns också möjlighet att visa alla befintliga paket i enheten som tex installerade tangentbord mm. Har även gjort om en del med det interna systemet för lagring som borde kunna snabba upp applikationen lite här och var, bland annat vid uppstart.

9. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Bra app, la upp en post om den på min blog: http://www.techbloggen.se/blog/2010/07/02/dela-med-dig-av-dina-android-appar/

Har ett problem med appen, när jag vill dela med mig av en app så markerar jag appen och väljer sen Share Links. Där får jag upp GMail som alternativ men inte EMail. Eftersom jag vill skicka länken via mitt email konto och inte via GMail så är det ett litet problem. Går det att fixa detta?

10. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kul att du gillar den och tack för posten :)

Angående att du inte kan skicka med Email så låter det lite konstigt... Jag får upp både Gmail och Email som alternativ när jag väljer att skicka. Kan det kanske vara någon inställning i appen Email som påverkar det? Jag har ett exchangekonto kopplat till min men har inte testat med något "vanligt" emailkonto än. Ska göra det och se om det blir skillnad.

Edit: Jag tog bort exchangekontot och då försvann alternativet att skicka med Email (vilket var att förvänta) sen la jag till ett hotmailkonto istället och då fick jag återigen alternativet att skicka med Email... Kan det ha något att göra med den version av MoDaCo som du kör?

Är det någon annan som har testat och har samma problem?

Last edited: 2 jul 2010
  11. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bra app :)

Saknar dock en funktion att exportera/importera listan ifrån minneskortet.

Eftersom jag själv har börjat lite med Android apps så skulle jag vilja veta hur lång tid det tog för dig från att inte kunnat nånting till att få en färdig app? :P

12. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad är det du vill exportera? De sparade listorna som en textfil av något slag? Kan man fråga varför? :)

Jag började nog kolla på Android för utveckling i början av Maj har jag för mig, så två månader har jag pysslat med det här lite från och till. Största delen av tiden har nog gått åt till att läsa på developers.android.com och kolla igenom de exempelprogram som finns där innan jag började koda på den här appen. Har hållt på en hel del med programmering innan men Java var det ett tag sen jag pysslade med så där känner jag mig ganska rostig fortfarande :)

13. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om min lur kraschar så kan jag enkelt importera en lista på mina apps. Eller finns det redan?

14. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Aha, då är jag med. I nuläget sparas listorna på SD-kortet just för att de ska finnas kvar om man kör en Factory Reset eller mobilen kraschar. Under katalogen /Shaddapp/ hittar du storage.dat som innehåller själva listorna och några övriga kataloger där ikoner och QR-koder sparas.

Last edited: 3 jul 2010
  15. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag får fortfarande inte upp det men jag har min egen email server (kör MDaemon). Mailkontot har jag konfat direkt i email appen, det finns däremot inte med under "accounts" i inställningarna eftersom man inte kan konfa egna konton där.

Kan tillägga att jag även har 2st GMail konton konfade och dom funkar fint.

16. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jaha, då är jag med :)
    Så det är bara att tanka in applikationen så har man listan igen?

17. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan det kanske vara så att det måste finnas under accounts för att det ska registreras av Android som tillgänglig tjänst? Går det alltså inte att skapa ett "account" mot din egna mailserver där under manuella inställningar?

Jajjabullar! Det är tanken iaf :)

18. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    802
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Trevlig app, den här skall vi hålla ögonen på.

Jag vet inte om det är en bugg eller en feature, men när jag markerar exempelvis appen iglaset, trycker "Meny", "Share links" och skickar till valfri mottagare så skapas en länk som inte fungerar (404).

I fallet med iglaset: http://market.android.com/details?id=com.markupartist.iglaset

19. phrusher

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Öppnade du länken i mobilen? För mig så öppnas Market när jag klickar på länken i mobilen och tog mig i fallet ovanför till iGlaset.

Självklart blir det problem om man skickar ett mail till någon som klickar på länken i en vanlig dator, eftersom market inte finns tillgänglig så kommer man istället till en 404. På samma sätt kanske det blir problem om man installerar en annan webbläsare i mobilen och den tar över som default för http-länkar. Om den försöker öppna länken själv istället för att vidarebefodra till Market antar jag att man kommer till en 404... Har dock inte installerat någon extra webbläsare själv så där kan jag bara gissa :/

Har funderat på något bra sätt att lösa det. Innerst inne har jag väl hoppats på att Market skulle hinna uppdateras såpass att man kan surfa där via datorn och därav att jag valde nuvarande format på länken.

Ett alternativ är att man istället använder formatet market://details?id=com.markupartist.iglaset och då borde den öppnas korrekt oavset vilken webbläsare man har i mobilen. Där har vi dock nackdelen med att den inte kommer gå att använda från en dator OM market öppnas upp och det skulle vara trist att bli av med den möjligheten. På presentationen för FroYo såg det ut som att de planerar att låta användare installera applikationer via datorn till mobilen.

En annan möjlighet är att applikationen istället skapar länkar till cyrket eller liknande så oavsett om man klickar från mobil eller dator så kommer man till samma sida och kan sen ta sig vidare till Market. Nackdelen är att man blir beroende av ytterligare ett mellansteg

Ytterligare en möjlighet är såklart att låta användaren välja själv under inställningar vilket format som ska användas.

Kom gärna med åsikter angående det här.

20. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar exakt men det stämmer att det inte går att skapa under accounts om man har en egen mailserver. Det betyder att alla som kör sendmail, MDaemon eller någon annan POP / IMAP server har detta problem.

Det enda sättet man kan konfa mailkontot är genom att gå in i email appen och lägga till kontot där, då får man skriva in serverinformationen. Jag har inga andra problem med emailkontot utan det fungerar som det ska.

Jag inser att du inte har en egen inbyggd SMTP motor men det finns några du kan använda om du är intresserad, det är faktiskt lättare än vad man tror att implementera en.
    Det finns ett JavaMail API men det fungerar tyvärr inte på Android eftersom AWT komponenterna är helt inkompatibla.
    Dock så finns det en Androidport av detta API som fungerar för att skicka mail mot IMAP servrar, du hittar porten här: http://code.google.com/p/javamail-android/

Fördelen med att implementera en egen SMTP motor är ju att du då kan skicka email via vilken emailserver som helst, behöver inte vara konfad alls på telefonen. Sen kanske det kan vara roligt att testa för dig.

Jag kan tillägga att det inte är ett stort problem för mig, jag har ett GMail konto och skickar länkarna via det, fungerar ju. Klart det vore trevligt att kunna skicka email via mitt egen emailkonto men du ska inte implementera denna funktionalitet för mig, jag uppskattar appen och arbetet du har lagt ner, så jag är nöjd även som det är nu :)