Shapefiler och/eller GPS-lokaler

Diskussion i 'Applikationer' startad av TheSituation, 1 okt 2013.

1. TheSituation

TheSituation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Nu känns det som att jag har scannat hela Play utan att finna en applikation som på ett nöjaktigt vis löser mina problem, därför vänder jag mig till er.

Jag har i ett GIS-program (Geografiskt Informationssystem) plottat ut ett femtiotal punkter i naturen som jag behöver ta mig till. Filerna ligger i shapefiler men de kan kan konverteras till exempelvis .kmz-filer (för att användas i Google Earth (vet inte om det stöds på Androidversionen).

Finns det någon app där man:
    1. Kan visualisera shapefiler för att enkelt navigera till dem?
    (1.) alternativt manuellt knappa in GPS-punkter.
    2. Kan skapa shapefiler?
    (2.) alternativt spara GPS-platser. Det kan tyckas vara ganska simpelt men jag har faktiskt inte hittat någon lämplig applikation som sparar alla mina platser utan att jag vill skicka iväg en plats. Mina spår är det bästa alternativet hittills.

WolfGIS verkade bra men då behövde man dessvärre prenumerera på en tilläggstjänst för 100 kronor i månaden.

2. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Har du tittat bland geocaching-apparna? Det kanske finns något lämpligt där?

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har du tittat på OruxMaps? Jag har inte riktigt koll på vad det klarar för filformat, men som jag förstått är den tämligen kompetent.

4. Skinnbanjo

Skinnbanjo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    154

MINA ENHETER

Program du kanske skulle vara intresserad av:
    GPS Status & Toolbox - allmänt bra att ha, köpversionen kan även lagra och hålla reda på flera olika positioner utan att blanda in kartor eller uppkoppling öht. Har en kompassfunktion som båda programmen nedan kan använda sig av.

Location Log - I kombination med ovan, ger dig ungefär samma funktionalitet utan att betala 30kr.

rmaps - stöd för många olika kart-providers med offlinelagring och ett POI-system som kan importera/exportera till KML/GPX.

5. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Google Maps Engine är exakt vad du behöver!
    Appen finns numera på Play och kartor kan du skapa både i datorn och i mobilen.

Lite knepgt att de håller detta separerat från Google Maps men så är det....
    Finns också en möjlighet att öppna kartor från MapsEngine i GoogleEarth-appen. I alla fall enligt ett menyalternativ. Jag har aldrig lyckats :)

Last edited: 3 nov 2013