Diskussion: Shokz Openfit

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 11 aug 2023.

  1. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Har tagit upp cykling igen och airpods pro/alla med transparency fungerar sjukt dåligt med vindljud. Kört med Shokz tidigare men deras bone conductor vilket fungerar bra men ger mycket att önska ljudmässigt. Såg dessa och tänkte att det skulle vara kul att testa. Youtube verkar mycket nöjda! Får mina nästa vecka - tänkte även de fungerar bra på gymmet och driving rangen där airpods pro tenderar att ramla ur vid vissa övningar.

    OPENFIT
     
    Krille1869 gillar detta.
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Nu har jag hunnit testa Shokz Openfit ett tag och jämfört dem med Oladance OWS Pro..

    Fördelarna är:

    Mindre case än oladance
    Lätta
    Bekväma
    Helt ok mikrofon
    Ok touch
    Fungerar med glasögon och keps
    Ok pris - typ 2200kr jämfört med 3200kr för Oladance - fortfarande mycket pengar men men

    Nackdelarna:

    Inte multi point connection - tar man nästa för givet idag att ett par lurar ska ha

    Begränsad touch - touchen fungerar helt ok MEN det är dubble tap och long tap - det är allt och du kan inte bestämma själ vad de ska göra - det finns några förvalda kombinationer du kan välja på i appen

    Ljudet är inte topp - Oladance är MYCKET bättre ljud än Shokz. Det värsta är att basen skorrar.. hittade bara EN youtube-review som tog upp detta och det är by design tydligen... så fort du lyssnar på musik med bas så skorrar det helt enkelt, rätt dåligt om jag får säga det själv.

    Rätt låg ljudvolym, som sagt oladance ows pro låter otroligt mycket bättre och högre jämfört med Openfit.

    Batteritiden kunde vara bättre - den är 8h så absolut inte dåligt men Oladance är 16h vilket är magiskt bra tbh

    Mikrofonen är lite väl känslig för vindbrus - om dessa nu är till för att träna i dvs springa och cykla så tycker man kanske att mikrofonen borde vara utformad för att klara dessa förhållande extra bra.. men icke

    Summering:

    Vill du inte köra in ett par lurar i öronen alt ha något grymt att träna med så är Shokz Openfit ett ok alternativ. Oladance är bättre på rätt mycket men kostar 1000kr mer vilket är sjukt mycket pengar..
    Openfit är liksom ok på det mesta, de är inte fantastiska på något men de kopplar upp som de ska, touchen fungerar bra, de är lätta, sköna att träna i, ok att ringa med, caset är inte stort men inte litet.. de är mellanmjölk I guess..

    Det jag dock stör mig på är hur uppenbart betalda reviews är på youtube - att INGEN av dessa tar upp att de skorrar när basen blir för mycket ÄVEN på låg nivå - tydligen något som är som det ska enligt shokz är lite banas enligt mig.

    Dvs vill du sitta och lyssna på musiken i ett par open ear så kan jag inte rekommendera dessa, när du tränar hoppas jag att du bryr dig om annat än att basen skorrar lite :)

    Vet inte om jag kommer behålla dem, känns som ett par lurar jag kommer sakna när jag inte har de längre på något konstigt sätt..