Letar efter en app/tjänst som förenklar handlandet av mat. Jag skriver gärna ner lite saker på min dator som jag behöver handla. Sen vill jag att man ska få se den här listan i telefonen genom att starta en app. Finns det något liknande? Lite drygt att spara ett dokument och sedan dra in den på telefonen/maila den så man får upp det.
Jag gillar OI Shopping list. Med den kan man göra flera olika listor, med eller utan pris. Man kan lätt gör en backup av listan vid omflashning.
Astrid har jag använt vid något tillfälle. Du kan lägga in saker via mobilen, eller via en hemsida (RememberTheMilk) för att sedan synkronisera med mobilen. Funkar även med Locale, så du kan få påminnelse när du är i närheten av matbutik (om du lägger vart den ligger).
Jag har ej testat några av de andra förslagen här, men jag tycker att Tasks i Gmail fungerar bra. Man skapar en lista under tasks i Gmail på datorn, sedan surfar man in till den från mobilen och ser exakt samma lista, där kan man även bocka av varorna efter man har tagit dom, man kan även välja att "cleara" de varor man har tagit så att endast de resterande syns. Jag har lagt en genväg på skrivbordet på mobilen så att jag snabbt kommer åt den. Enda nackdelen är att den ibland tappar inloggningsuppgifterna till Gmail-kontot.
Jag hade samma fundering, men hittade inget vettigt. Därför har jag dragit igång ett projekt med både en webb- och androidklient. Det är fortfarande väldigt tidigt i projektet, men hoppas kunna komma igång ordentligt inom de kommande veckorna.
Hurreman, innan du börjar arbeta allt för mycket så skulle jag rekommendera att du kollar på Astrid och RTM vilket känns som om det ligger ganska nära det du planerar, åtminstone när jag läser det.
Jag använder själv Astrid, och har kollat på RTM, men tycker de är mer generella to-do listor än just anpassade för "shoppinglistor". Projektet kommer vara helt och hållet anpassat för mat och shoppinglistor, med integrering till recept, prisuppgifter etc.
Okej, kan hålla med om att Astrid inte är perfekt, men det går att använda för tillfället för min del, även om det alltid är bra med bättre alternativ. Integrering till recept m.m. verkar som bra idéer, har du tänkt att ha receptbank i samma app eller koppla det separat på något sätt? Jag har lite funderingar på recept-app (om det inte finns), har även sett trådar om det. Däremot så har jag kontrollskrivning den här veckan och tentor som är på väg, så får ta det när jag hinner i så fall.
Recept-delen tänkte jag skulle vara inbyggd, och att man även kunna sätta recept som publika. Men nu när jag tänker efter så kanske det är bättre att göra "favorit-samlingar" med objekt. En favorit hade ju då t.ex kunnat vara recept, men hade lika gärna kunnat heta "Filmkväll", och då innehålla de obligatoriska tillbehören till fredagsmyset.
Ett hett tips är att göra listan delbar i realtid. Då kan man dela upp sig i det gigantiska varuhuset och bocka av det man hittar utan att plocka dubbelt.
Varför inte använda gTasks (http://www.cyrket.com/package/com.gtask). Integrerad med Tasks/Aktiviteter i gMail. OK, den är väldigt basal, men den har de egenskaper jag värdesätter mest: - multipla listor - synkad mot existerande infrastruktur Det jag saknar är: - kategorier (för att kunna sortera varorna i ordningen de finns i affären) - löser detta med prefix på varorna istället (gTasks i telefonen har inte stöd för indentering som finns i listan i gmail). - mallar - skulle helst vilja ha en mall så att jag slipper välja mellan att ha varor iklickade redan när jag går och handlar och att ta bort dem ur listan. Jag räknar iskallt med att det kommer att komma en bra shopping-list-wrapper runt googles tasks så fort det kommer ett öppet API mot tjänsten...
gTasks e juasbra! (inte betalvarianten utan den som är gratis). Slängde in den och det bara funkar! Grymt nöjd!
vart hittar du gratisversionen? söker på market men hittar ingenting. att betalversionen inte dyker upp är ju för jag inte rootat telefonen men finns det en gratisversion borde jag ju hitta den.
håller på och bygger på http://www.minchecklista.se som jag själv också använder flitigt när jag handlar. har inte hunnit göra en app till android än men den kommer. testa gärna. gå sedan in på http://mobil.minchecklista.se
Nytt försök med gtasks, hade för bråttom förra gången: http://www.cyrket.com/package/com.ssi.gtasksbeta
Jag har hittat en app som heter Upvise. Med den kan man synka bla shopping lista. Alla listor man skapas syncas till sitt account. Så man kan ändra listan via dator med.