Problem: SII - Hittar inte SIM/Fastnar i FM

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by Oh Qrap, Feb 11, 2013.

1. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok nu håller telefonen på att säcka ihop, om det inte vore för att jag har över 4000 bilder på interna minnet så skulle den åka ut i snön, överkörd och begraven =0) Förmodligen uppstod problemet efter att batteriet drogs ur till den punkt att telefonen stängde av sig automatiskt. Har gogglat sönder mig och förstått att detta inte är något ovanligt problem.

Så det började med att den inte hitta SIM-kortet, den där ringen uppe i högra hörnet tala om att den var oduglig. I det här läget misstänkte jag att det var fel på själva kortet och eftersom det tog en halv dag att få igång min gamla 3GS så hannn jag svänga förbi Telia och få ett nytt kort men samma fel kvarstod.

Sökte på nätet där det stod att den plötsligt kan komma igång/hitta SIM-kortet efter några omstarter, varit utan batteri en tid eller om man växlade Flight mode av/på. Det sistnämnda "tipset" gjorde att skiten fastnade i FM, fast ändå inte, fast ändå? Alltså flygplanet som indikerar FM finns kvar hur farao jag än gör men håller jag in on/off knappen efter att ha bootat så står det att FM är avaktiverat fast planet är kvar som sagt. Går jag in på inställningar så är FM inte aktiverat/ibockat (men planet indikerar det), försöker jag bocka i den står den bara o tuggar "Disabling wireless connections..." utan att göra det. Hoppar jag in och ut ur menyn så är FM åter ej aktiverat/ibockat.

Denna telefon har fått vara kvar för att den fungerat så bra, upptäckte idag att Kies numera finns för Mac och inte bara Kies air. Har med andra ord inte ens brytt mig om att uppdatera den eftersom det var något strul med vad det nu hette och jag beblandar mig sällan med Winvirus.

Nuvarande Android version i min lur är: 2.3.5

Ok men då får jag väl använda mig av fullständiga Kies nu då när det finns till rätt OS men nä, den hittar inte telefonen ens med sladd. Misstänker att det är FM som ställer till det. Wifi kan jag slå på via inställningar eller övre rullisten så Kies Air lirar i.a.f. men det är ett halvt handikappat program som ni kanske vet. Ska jag nu rädda mina filer så måste jag isåfall bläddra igenom 111 sidor, trots maximerade, för att kunna markera alla bilder och skicka dem över en skapligt trött överföring trots 100/100 lina..? Alltså väljer man "markera alla" så markerar han bara den aktuella sidan som är framme och inte samtliga filer i den mappen.

För att köra en reset så förstår jag att jag inte behöver använda mig av Kies men det vore ju toppen att kunna synka typ allt med detta program och om inte annat åtminstone överföra filerna till datorn utan att det ska ta en vecka.

Finns det någon smart lösning på denna bugg förutom att sätta en yxa i telefonen och skicka det interna minnet till NASA?

Direkt efter omstart ser det ut såhär, med planet ändå

Aktiverar jag FM här så blir det alt. inaktiverat och jag kan inte slå av FM, i det här läget står FM fortfarande som ej aktiverat/ej ibockat under inställningar...

FM ej aktiverat men planet indikerar det

Står bara o tuggar såhär men aktiverar aldrig FM, planet indikerar dock det oavsett

2. anton_mjor

anton_mjor Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Skulle tro att det snarare är USB-kontakten som strular när du inte får kontakt med datorn.
    Vissar har fått det att fungera genom att försiktigt bända den tunna biten i kontakten upp mot skärmen lite grann med den tandpetare och försökt blåsa lite i den.

När du väl fått ur bilderna ur den kan du ju testa att uppgradera den till 4.1 och göra en fabriksåterställning innan den åker ut i snön ;)

Att det går slött över nätverket är för att du förmodligen, under normala förhållanden, inte kommer upp i högre hastigheter än typ 20Mbit med en mobiltelefon över wifi.

Själv använder jag dropbox för att automatiskt ta backup på mina bilder så snart jag är uppkopplad på wifi, det kan vara nåt för dig att titta på.
    Kan du fortfarande installera appar på telefonen kan du testa installera dropbox och låta det göra sin magi över natten medans du sätter telefonen på laddning.

Last edited: Feb 12, 2013
  3. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

en fabrikåterställning raderar ju inte interna minnet på mobilen. alla bilder/musik m.m ligger ju kvar ändå. Varför vet jag det, jo för jag har själv provat det. Samt att den som hade mobilen före mig hade gjort en sådan också. i tron om att alla bilder på det interna sd-kortet försvunnit. men dom låg kvar.

För att radera det interna minnet måste man formatera det i minneshanteringen i inställningar.

Har du redan provat en fabrikåterställning ?

4. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag tänkte mest att det är dumt att riskera något innan bilderna är ute, telefonen kanske låser sig ännu mer.

5. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle tro att du har rätt =0) Den övre delen/stiftet i det hela är körd, man kan se hur kopparbläcken vikt sig = det går fint att ladda men någon dataöverföring är det inte tal om. Testade om det gick att vika ner dem litegranna och koppla in den i datorn, blixtsnabbt kasta datorn upp ett felmeddelande om att USB-uttaget gav/fick (minns inte riktigt) för hög spänning och datorn koppla i samband med detta ifrån uttaget. Men men ladda går fint, ska nog inte lämna den oövervakad i.a.f....

Lossade skruvarna och dela telefonen, nä det där är för smått för mig att löda =0) Är någorlunda van att löda 12AWG och även om mindre går ner så var gränsen passerad med råge för mig här. Någon som vet eller vågar rekommendera någon butik som kan byta USB-uttaget på telefonen? Vad brukar det kosta på ett ungefär? Känns som att telefonen kommer sluta som ett dörrstopp nu men jag vill fortfarande gärna kunna synka det mesta från luren innan dess.

Drop Box var väl en fin idé men inte riktigt blivit klok ännu på hur farao jag ska hantera det på ett smidigt sätt... men det lär man väl sig.

Sen kommer straffet att välja en ny telefon... är väl S3 eller Note 2 som smäller högst nu men den sistnämnda är kanske lite galet stor =0) Vägrar dock surfplatta så den kanske är en bra kompromiss.

6. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Helt hundra på det? Hmm, någon länk till den nämnda fabriksåterställningen så jag inte väljer fel då jag antar att det finns olika tillvägagångssätt för återställning. Inte provat då jag trodde det rensa allt, men alla bilder ligger alltså kvar och inte bara de på det "lösa" SD-kortet?

7. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Dropbox är ju jättesmidigt, bara skaffa ett konto, installera appen, sen frågar den om inställningar för fotosync direkt. Bara ställa in, sen kör den på av sig själv.
    Nytt USB-kort såg jag att någon annan skrivit om nyligen på forumet, kostar väl nån hundring, leta runt så hittar du nog länken.

8. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du löda så är du nog så teknisk att du kan byta ut USB-kontakten själv! ;)

http://www.euromobile.se/se/samsung-galaxy-s2-laddkontakt.html (köp ej någon annanstans, 24.se etc. ska tydligen ej fungera lika bra).

9. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Gick så förebenat slött till en början så jag trodde knappt att det fungera =0) Nu rasar bilderna in i hyffsad takt dock. Vet du om programmet håller reda på vilka bilder den lagt över? Mina 4000 kommer inte rymmas på 2Gb (gratisutrymmet) och visst kan jag sitta o radera/ladda ner allt eftersom, hur som om jag nu vill pausa så är frågan om den börjar om från början eller där den slutade.. helt enkelt?

Kanon! Ja det var alltså inte bara den lösa kontakten man handlade, får ta o beställa en sådan och se om det verkar möjligt.. känner väl i värsta fall alltid någon som är vassare med lödkolven än jag =0)

10. anton_mjor

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Du får ytterligare 3GB för att du använder deras mobil-fototjänst ;D
    500MB åt gången för varje 500MB du för över.
    Men om även det utrymmet skulle ta slut är det bara att flytta ur korten ur dropboxen. Appen håller själv reda på vilka foton den redan kört över :)

11. Arbu11

MINA ENHETER

Ingenting behöver lödas ;) Men jag syftade på att om du kan hantera en lödkolv kan du hantera en skruvmejsel! :D Guider finns på youtube, bara att söka! :)

12. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Trevligt, ska bli kul att testa sen =0) Skruva mobil blir en ny erfarenhet.

13. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok då fick jag en S3 4G lite sådär apropå men jag hade ju ändå beställt en ny USB-kontakt. S3´an höll i ungefär en månad sen blev micken skrot och den i andra änden kunde inte höra vad jag sa, skrek jag så lät det som en viskning. Nu är S3´an inlämnad så jag tog upp projekt S2 igen...

Innan hade den tillslut fastnat i flajjt mode och det gick inte att koppla upp den mot datorn via Kies. Nu har jag:

• Bytt USB-kontakt
    • S.k. hard reset manuellt så att säga

Efter byte av kontakt var det same same med Kies = enheten hittas inte. Gick dock fint att köra mass storage över sladd och laddning tar den.

Efter reset försvann flygplanet men ringen som indikerar "inget sim-kort" kvarstår och det är inget fel på själva kortet vilket jag vet med bestämdhet.

Vad mer finns att göra? Uppdatera med Odin, tror jag det heter, skulle det kanske kunna fungera bättre och hur går jag då till väga? Var får jag tag på en original firmware?

14. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Original firmware hittar du hos www.sammobile.com.

/Björn från S2 via Tapatalk

Oh Qrap likes this.
  15. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kool, då får jag läsa på lite =0)

När man gör reset = volym+ + powerknappen + mittenknappen vid uppstart så finns det ett alt. som säger *Update from SD-card* eller liknande... finns det någon användning av detta? Skulle det rentutav gå att uppdatera firmware från SD-kortet och hur går jag då till väga?

16. Arbu11

MINA ENHETER

Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

Skriven av: Arbu11

Oh Qrap likes this.
  17. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanon =0) Ska testa bums!

18. Oh Qrap

Oh Qrap Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det fungera klockrent! =0) =0) =0)

Fiiif-n vad jag hatar Winvirus!!1 Det trötta OS´t är slöseri med livet.

Hur som helst nu är den alive and kicking, är Odin ett program av Samsung eller är det någon klipsk lirare som satt ihop?

Grümt hur som helst, detta borde det banne mig skyltas om då jag har läst ett otal trådar om samma problem utan lösning mer än tur att den hoppat igång igen.

Tack som f-n för hjälpen, uppskattas!

19. Arbu11

MINA ENHETER

Ingen fara!

Ingen aning vilka som står bakom Odin... Jag antar att det är för utvecklare (alltså av Samsung eller dess partners) men - vet inte ;)