SIM-kort bottnar inte längre i räls

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kloppstock, 4 okt 2024.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kloppstock

Kloppstock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Hallons moderna Sim-kort har funkat fram tills nu i denna Sony Xperia M5, för varje dag går det sämre och sämre att
    få skithåls telefonen att igenkänna SIM-kortet vid återinsättande
    (jag måste hålla på och byta SIM-kortet mellan 2 olika mobiler ganska ofta just nu då jag vägrar köpa ny telefon)

Det här SIM-kortet funkar i den andra moderna telefoner som inte har räls, så det är nog rälsen som glappar,
    eftersom jag inte kommer kunna laga rälsen på insidan av telefonen, tycker ni att jag ska skaffa ett nytt
    SIM-kort istället då den har ett nagelintryck väl? det är kanske den intryckningen i kombination
    med rälsen som inte bottnar i varandra LÄNGRE!
    DSC_0094656556565656.jpg
    DSC_0099.JPG
    Eller ni några tips & trix på hur jag kan dopa rälsen?

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 564
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ett nytt kort är gratis så varför inte börja där ?

Kristy gillar detta.
  3. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Jo men det är inte lätt att få tag på Hallon, dom svarar bara över mail och inte på en helg när jag behöver det!

Vad tycker du om nagelavtrycket, såg det ut att kunna bidraga?

Ser du också att Hallons kort är lite lite lite för litet i förhållande till rälsen, kan vi lösa det?

4. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Vilken tur att jag skapade tråden, för den stimulerade mig själv till att sätta dit lite hudtejp ovanpå den nagelintryckningen, och just nu gick den igång iaf, men den tenderar att vid skakningar tappa kontakten med sim, vi får se hur mycket tejp som behövs, på sidan verkade inte funka

wmb gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 222
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Kristy och Kloppstock gillar detta.
  6. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 016

MINA ENHETER

Om du använder en telefon från 2015, nio år gammal, så blir jag inte förvånad att såna här problem uppstår, som ditt problem med sim-kortet. Om 109 spänn för en simkortshållare inte faller i smaken så är ditt bästa val nog att uppgradera till en modern telefon. Sannolikt billigare i längden.

Om man behöver använda tejp för att sim-kortet ska detekteras av telefonen, då har det gått lite för långt tycker jag.

Gorgeous, Kristy, Becs9310 och 1 annan gillar detta.
  8. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Nej jag trixar för att vinna tid till när jag ska lägga ut pengar på ny telefon, det är nämligen inte länge sedan den köptes ny, det handlar om att vara lite envis i livet & inte acceptera alla bakslag och nu kan jag använda mellanliggande pengar på skönhetsoperationer istället ;)

9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 016

MINA ENHETER

Stämmer det att modellen du använder lanserades 2015? Min googling på modellnamnet du uppgav gav det årtalet.
    "Det är inte länge sedan den köptes ny" - vad menar du med detta, har någon återförsäljare lurat på dig en ytterst gammal modell som om den vore ny? I så fall borde du häva köpet pga "fel" i konsumenträttslig bemärkelse som varit av väsentlig betydelse för dig som konsument, vilket du kan ha rätt att göra enligt 5 kap 8 § konsumentköplagen.

Annars låter det som att du köpt en begagnad telefon, som verkligen var till åren när du fick den?
    Om inte annat så är bristen på säkerhetsuppdateringar en stor varningsklocka för en sån telefon.

Kristy gillar detta.
  10. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror OP skojar lite.

11. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Det är inte gratis hos fattiglapparna på Hallon https://support.hallon.se/hc/sv/categories/19034484879249-SIM-kort
    men nu har jag inget val eftersom SIM slutat funka även i moderna telefonen

Kanske att det beror på att klistret från min hudtejp som jag satt på för att fylla ut nagelskåran,
    hur rengör man ett SIM-kort?

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 564
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ingen aning. Det behöver inte rengöras. Det sitter ju i telefonen för de flesta.

Helt säker på att du får nytt gratis om du säger att du provat det i två telefoner men inte fungerar

Kristy gillar detta.
  13. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Det behövde rengöras från tejpklister som jag satt dit tänkte jag, vi tog en väldigt lite fuktig trasa och rengjorde och det gjorde ingen skillnad

Jag har redan efterfrågat ett nytt SIM-kort, du vet man kan inte ringa dom så jag skickade mail den 3 oktober & fråga om jag kunde få nytt SIM gratis, igår fick jag så slutligen svar ;)
    detta

"Detta är ett automatiskt meddelande från hallons kundservice angående ärende
    ---
    Vi ber återigen om ursäkt för att ditt ärende överstiger hanteringstiden som vi utlovat. För tillfället har vi en hög belastning på kundservice och vi hanterar alla ärenden i turordning. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.

Om ditt ärende är brådskande är du välkommen att kontakta oss via vår chatt, hallon.se/chat

Tack för ditt tålamod!

Hälsningar,
    Dina vänner på hallon.se"

Eftersom jag sitter utan möjlighet att ringa just nu så måste jag beställa ett SIM från hemsidan akut istället vilket kommer dra 99 från nästa faktura såtillvida jag inte hinner få kontakt med deras kundservice tills dess, men det får man ta

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 125
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går att chatta med Hallon, precis som det står i mailet du fick

Kristy gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Man kan göra saker enkelt eller svårt, det är helt upp till person.
    Du säger att du "måste" byta simkort mellan 2 telefoner eftersom du vägrar köpa ny telefon.
    Enklare måste ju vara att antingen köpa EN telefon som fungerar till allt de 2 telefonerna nu klarar eller låta simkort sitta i den bästa av de 2 och sluta använda den andra.

Du säger att du misstänker simkort eller simkorthållare men vill inte beställa hållare för att undersöka saken.
    Enklare vore att faktiskt beställa en simkorthållare och säkerställa funktionen på hållaren.

Du har mailat om ett nytt simkort och fått svar att snabbast går det om du chattar med dem.
    Enklast vore då att faktiskt ta deras råd och CHATTA med dem, inte hålla på med egna och dyrare lösningar att beställa via hemsidan. Kan du beställa via hemsidan kan du också på samma enhet chatta med dem. Då ditt simkort nu enligt uppgift inte fungerar alls så skulle du utan tvekan få ett utskickat via chatten.

Man kan som sagt flyta med strömmen och det mesta går enkelt. Man kan också försöka simma mot strömmen och ta ut sig i onödan, i ditt fall känns det mer som motsröms är din melodi.

N6290, Kristy och Leo83 gillar detta.
  16. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Dom har olika egenskaper baserat på olika skador, den ena har ingen fungerande mikrofon för att använda som musikspelare, den anda har detta men för trasig bild, alltså får man bära runt på båda & alternera vem som ska ha SIM-kortet enbart när vissa appar som inte är kompatibla med en Sony från 2012 behöver användas, som postnord appen varje gång man får ett nytt paket ;)

Det är fel ordningsföljd, man börjar med att beställa ett nytt simkort va? så att man slipper köpa en ny tandställning (räls/simkortshållare) till en urgammal smartphone helt i onödan :) det kommer på tisdag, fram tills dess ringer man inte, & vet du vad jag gjorde när jag inte kunde ringa och be om portkoden till den näringsidkare jag bokat tid hos, jag gick in på seven eleven och bad om att få låna telefonen från butiksägaren, han tryckte på högtalartelefonen så jag fick stå där och skrika som trigger happy tv inför ett 4 personer, men jag kunde därmed gå på mitt möte iaf.

Fast jag läste om chattfunktionen efter att jag mailat, jag använde inte chatten då dom han svara snabbt på mailet eftersom jag måste ha varit såpass övertygande i min text misstänker jag :)

Jag har kopplat in växelströmmen istället för likströmmen, dvs varit kreativ gissar jag? även om jag tror att dom flesta gör som jag, det enda motströms du kan få rätt i är att jag har sparat pengar för en tid framöver

Last edited: 12 okt 2024
  17. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Vad betyder OP?

Ja det är möjligt att Sonyn är från 2015, nej det är ingen lur-telefon, den köptes på Expert eller nått, sedan har den varit avlagd i garderob sedan den började läcka ljud ur öronsnäckorna

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 383

MINA ENHETER

Varför använder du inte en enhet som hotspot och delar internet mellan enheterna så slipper du hålla på med att flytta SIM-kortet

Kristy och jnsson gillar detta.
  19. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 906
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OP = original poster. Kom direkt från ett internationellt forum och tänkte mig inte för. Här brukar vi väl skriva TS (trådskaparen).

20. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 383

MINA ENHETER

Nä då, OP funkar också

Asawi gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.