SIM-kort från 2G-telefon i HTC Magic?

Diskussion i 'Off Topic' startad av NattensVäktare, 2 aug 2009.

1. NattensVäktare

NattensVäktare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla,

nu när det börjar bli dags att skaffa Android-telefon undrar jag hur jag gör med mitt SIM-kort. Jag har en gammal telefon (en http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/z200?lc=sv&cc=se) med ett ännu äldre SIM-kort.

Frågan är vad som händer om jag stoppar in det i en Android-telefon? Kommer den överhuvudtaget att fungera? Om så är fallet, kommer jag att kunna ringa 3G-samtal eller går alla samtal genom 2G-nätet?

Finns det några andra rent praktiska fördelar med att skaffa ett nytt SIM-kort?

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    484

MINA ENHETER

Den kommer fungera. hur gammalt är simkortet vilken operatör är det?

3. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hade ett gammalt Telia SIM-kort (från ca år 2000). När jag satte in det i min Magic så fungerade telefonen utan problem. Jag fick dock aldrig 3G-täckning, utan bara EDGE. Ett samtal till Telias kundsupport resulterade i att de helt enkelt skickade ett nytt SIM-kort till mig utan någon som helst extra kostnad. Fick det i brevlådan redan dagen efter.

4. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Ganska uppenbart att ett 2G simkort inte kan ta emot 3G samtal :D

Men visst är det som kigurai säger 2G kommer funka fint.

5. NattensVäktare

NattensVäktare Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej jag fattar... men omvänt då? Om man nu beställer ett 3G-kort till sin Android-telefon och börjar använda det, kan man då ta ut det SIM-kortet och använda det med sin gamla telefon..?

Varför jag undrar? Jo, i vissa situationer kanske man inte vill ta med en så dyr telefon som exempelvis en HTC Magic eller Hero eller vad man nu har, exempelvis om man skall till stranden eller på något annat ställe där den riskerar att skadas eller till och med stjälas. Då kanske man nöjer sig med sin gamla 2G-lur bara så man kan bli nådd på sitt vanliga nummer om någon ringer.

Så alltså, är 3G-SIM-korten bakåtkompatibla? Kan man ringa samtal med ett 3G-kort i en 2G-telefon?

6. Kajlie

Kajlie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20+
    Japp ett 3G kort är bakåtkompatibelt. Som tex när du har ett 3G sim kort i och du inte har 3G täckning går den över på 2G istället.

7. jokke

jokke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

helt allvarligt så trodde jag inte att sim korten hade något med saken att göra, men det kan ju förklara varför jag aldrig någonsin har haft en 3G logga in min telefon...

8. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Skillnaden har jag för mig är vilken spänning korten arbetar på. Kan ju vara något mer...