Fråga: SIM kort visar inget tel. nummer...?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 6 jul 2024.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag har två SIM kort aktiverat i min Pixel 6a.
    SIM 1, fysiskt Wifog. SIM 2, eSIM Comviq.
    När jag går på inställningar för SIM så visar SIM 1 "Nummer okänd" och SIM 2 visar korrekt nummer. Jag skriver då in nummret manuellt på SIM 1, men det "fastnar" inte.
    Någon som vet varför?

Kristy gillar detta.
  2. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 099
    Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2/Vimla
    Telefon:
    Iphone 15
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Hej Prova ta kontakt med wifog och fråga varför nr är okänd

Contact Us | Tips och svar från Wifog

obs det kan också vara fel hoss företag som erbjuder tjänsten

tillfälligt fel

Last edited: 7 jul 2024
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Om numret syns på det stället eller inte har såvitt jag vet ingen större betydelse. Vet inte varför det skiljer, kanske att operatörerna har lite olika tekniska lösningar eller något.

Något särskilt skäl till att du vill att numret ska synas? Annars hade jag låtit det vara bara.

4. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag blev tillfrågat om mitt telefonnummer, men kunde inte komma ihåg det. Försökte hitta det via inställningar för SIM-kortet, men nix.
    Har för nu löst det med att skapa en kontakt på mig själv i kontaktlistan.

5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är fullt möjligt att det egentligen enbart är tänkt att redigeras av en funktion som hämtar info från SIM-kort & operatör.

Nu har jag inte en Pixel utan en Motorola (på tidigare Sony fanns eget nummer, vid sidan av de ev. lite längre stegen i Inställningar, direkt i Kontakter, om än inte som egen kontakt: Kontakter > Meny > Mina uppgifter; och såg precis ut som andra kontakter.)

I en Motorola m A14 finns det också lite olika alternativ. Den lite väl långa vägen: Inställningar > Nätverk och Internet > Mobilnätverk > [Välj SIM, nytt steg i A14 om dual] > SIM-kortsinställningar. Antar att det var detta som du frågade kring.

Eller:
    Inställningar > Om mobilen. På den sidan kan jag se numret på åtminstone 2 ställen. Överst under Basinformation (numera i A14 får jag dock trycka på raden "Tryck för att visa information" så dyker telefonnumret upp). Eller om jag skrollar ned något till Enhetsinformation så står det: SIM-status (SIM-kortplats 1) och under operatör och nummer.

Ett tredje alternativ direkt i Kontakter (Googles variant även här): Klicka på menyn (din ikon top höger, eller om ej inloggad/sparar bara på enheten: symbolen i dess ställe som ser ut som en mobil) > Inställningar för Kontakter > Din information (användarens namn står där).

Du får då upp ett kontaktkort med den information som finns sparad, och som även kan delas. Ungefär precis som i min äldre Sony, bara ett tryck mer.

Behövs alltså inte sparas en kontakt för egen info, men kanske om man vill addera ytterligare info som e-post etc.

Kristy och geobjork gillar detta.
  6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Errata/tillägg: Det går även att redigera de uppgifter (som jag nämnde ovan) som "automatiskt" läggs in i Kontakter (under Kontakter > Inställningar för Kontakter > Din information, då det (vid sidan av möjligheter att dela kontaktuppgifter, som jag nämnde ovan) även finns en knapp för att redigera (pennan). Då kan man lägga in allsköns möjliga uppgifter, inkl. e-post, alt. nr, viktiga datum, anteckningar, släkt etc. som man brukar kunna göra för vanliga kontakter.

Jag utgår från att detta är "rätt" ställe för dylik info, om man vill, snarare än ytterligare en post i kontaktlistan där det för mobilen inte är självklart att detta är ägaren.

Kristy och geobjork gillar detta.
  7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Tackar för ditt detaljerade inlägg. Du är "spot on".
    Jag har nog själv tappat lite kontrollen här...
    Har i alla år körd med English (US) som systemspråk, men har på senare tid bytt till Svenska (SV). Bytte tillbaks till English (US) för att se om det gjorde någon skillnad, men då visar den inte nummret på något avSIM-korten någon stans. Ej heller när jag återgår till Svenska (SV).
    Har nu lagt in begge nummren på mig själv i kontaktlistan, och skrivit A1 framför mitt namn så jag alltid hamnar överst på listan. Funkar faktisk rätt så bra.
    Jag har en fabriksåterställning på tapeten, får se om det gör någon skillnad.

Btw, vilken tur att jag inte gjorde återställningen för ett par veckor sedan med det där "Brick"-problemet på Pixel 6-serien. Latskap kan betala sig.

8. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Åtminstone tidigare har det varit så att det "egna kontaktkortet", eller vad man ska kalla det fältet du nämner, med information om en själv, inte har varit föremål för backup/synkronisering. Utan till skillnad från andra kontakter så har det egna kontaktkortet och dess ev. ändringar/uppgifter inte följt med till en ny telefon eller till Google-kontot, utan bara funnits lokalt.
    Jag vet inte om det är så fortfarande.
    Men jag har alltid tagit för vana att skapa en "vanlig" kontakt, om jag vill spara mina egna uppgifter. En vanlig kontakt har känts säkrare, och då vet man också hur det funkar, det blir mer konsekvent typ.

9. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är möjligt, att vissa uppgifter inte följer med, har ej kollat i detalj.

Dock:
    Mobilnummer i den kontaktuppgiften (i Kontakter) följer med SIM-kortet; flyttar du det flyttar du den kontaktuppgiften, d.v.s. om du på en mobil utan SIM-kort kollar den inställningen i Kontakter finner du ingenting (alt. annat nr om annat SIM-kort).

Jag kan bara konstatera det finns ett ställe, "mina uppgifter", i Kontakter som fylls i med grundinfo, och som sedan kan kompletteras och delas som andra kontakter, och om man klickar på det ser det likadant ut. Och det har i mitt fall hela namnet, och det kan bara komma från något av två ställen/tillfällen, antingen vid import av exporterade kontakter från äldre mobil där den uppgiften fanns, eller möjligtvis när mobilen fick sin grundkonfig. vid först start (eller motsv. fabriksåterst.), men har inget minne av det då den främst vill ha Google-konto, och där behöver med nödvändighet inte namnet presenteras på exakt samma sätt.

Man hittar dock inte det om man skulle söka efter sig själv i Kontakter, å det är väl det folk vill göra. Jag vet att det finns de som skapar kontaktuppgifter för lite av varje, portkoder (som inte alltid är kopplad till viss person) etc.

(Jag tar bara lokal backup, som sparas resp. överförs på olika vis, och synkar inget med "molnet", men det skulle ju kunna vara enkelt att på en mobil just. t.ex. stavningen av namn, exportera samtliga kontakter, överföra via blåtand, importera och kolla, men är inget jag vill göra nu.)