SIM, mottagningsproblem, testmode, repeater, frekvenser, antenner etc

Diskussion i 'Allmänt' startad av nonprogrammertechie, 19 nov 2011.

1. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej,

Kan någon ge bombsäkert besked om Telia verkligen använder 900 & 2100 Mhz frekvenserna?

Jag har nämligen köpt en repeater från Wilsonelectronics i USA (ArtNr811910U), som skall förstärka signalen ca 20ggr (25-30dB). Tyvärr kan jag varken praktiskt erfara, eller lyckas uppmäta bättre signal med tex Androidappen "RF Signal Tracker".

Med eller utan repeater pendlar min signal oftast mellan -103 till -113dBm.
    Blev uppmanad av deras support att köra ("ringa") ett testmode "##33284#" (Olika för olika telefoner.) Rutinen körs, men genererar snart svaret "Anslutningsproblem eller ogiltig MMI-kod"
    Fattar ingenting - vad betyder detta? Kan telefonen inte ansluta till någon basstation? Eller betyder det ngt annat?

Repeatern "ansluts" till min HTC Desire med en tunn induktiv platta, som man fäster medelst karborre på baksidan av luren. Anslutningen är alltså trådbunden, och begränsad till 1 användare. Sannolikt medger denna lösning högre förstärkning, utan begränsande rundgång av signalen.

I min lilla stuga på en liten ö mellan Ingarö och Värmdö i Stockholm är mottagningen både av 3G och telefoni irriterande. Växlar mellan 2mB/s och 0,01 mB/s! Och att ringa kan vara tålamodsprövande med tappat ljud och tappade samtal.

Jag tolkar Androidappen "RF Signal Tracker" som att jag har 4 basstationer på ca 1,5-3km avstånd (enligt min lokalkännedom, programmet anger alltid sådar 6500km avstånd!?). 2 torn i en riktning, de två andra 180 grader förskjutna = har torn nära & i alla riktningar, men urdålig / otillförlitlig signal.

Måste säga att Appen RF Signal Tracker är för svår för mig att begripa. Men skulle nog vara värdefull, om jag begrep den :-(

Kanske förvärras situationen av att telefonen hoppar mellan basstationerna, och hoppar mellan "E" (edge?), "H" samt "3G". Har provat att ställa in telefonen på enbart "WCDMA" istället för "Automatiskt mellen GSM/WCDMA". Detta borde väl åtminstone eliminera "H" (HDSPA etc?) mottagnings-mode, eller?

Nästa steg verkar bli att ansluta en riktantenn istället för rundstrålande antenn till boostern / repeatern.

Kjell & co har en Yagi 900MHz med "vertikal polarisation" (vad fan betyder det?) Är den helt värdelös på 2100MHz? Fördel är att den har rätt anslutningskontakt (FME). Clasolssons antenn är uttryckligen även avsedd för 2100MHz 3G/4G, men kräver adaptrar för kontaktdonen.

Just nu skiter jag i det, men ett tillkommande problem är väl att inte ansluta en antenn med FÖR hög förstärkning / riktverkan. Annars riskerar jag kanske att något slags "PTS-radio-polis" dyker upp, om jag opererar en dylik "mobilradio-bazooka"?!!? Eller? ;-)

P.S. I Teliabutiken hävdade personalen att separata USB-mobilmodem har bättre inbyggd antenn är mobiltelefonerna. Låter som kvalificerat skitsnack tänker jag. Å andra sidan gav de mig "ett modernare SIM-kort" än det jag hade. Och till min extrema förvåning, gav det verkligen TVEKLÖST en DRASTISKT förbättrad mottagning! Helt otroligt - va fan beror det på?

2. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    När det gäller antennen som är vertikal polarisation så innebär det att när man monterar antennenspröten vertikalt, sedan när det gäller att du fick bättre med nytt simkort kan betyda att det simkort du har haft har inte fungerat med 3G så därför har du plöstligt blivit bättre, och du behöver inte oroa dej för pts när det gäller riktantennen, det är först och man ansluter en repiter som det kan bli problem, sedan tyvärr när det gäller en induktiv platta så får du en förlust som i värsta förlorar 3 db i förstärkning, det bästa är om tex modemet har en antennutgång som man kan anslutat till istället, sedan när det gäller repitern så i sämsta fall kanske inte fungerar här i Sverige efter som vi inte använder samma frekvenser i Sverigen som i Usa, har du kollat vilka frekvenser den förstärker?
    Mvh Herrn

3. Andreas527

Andreas527 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170

MINA ENHETER

Satsa på en riktig antenn och rikta in den på den mast som ger bäst resultat. Och står det att antennen är för 900mhz så torde den inte fungera med 2100. Så vill du kunna använda båda så köpte en antenn som fixar det,

Kanske affärerna nedan kan ge lite support ang vilken antenn som kan vara lämplig för dig.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/F%F6rst%E4rkare%20-%20Repetrar-orderby0-p-1-c-320.html

http://www.lsg.se/webshop/products.php?1626&osCsid=6c3rnun2p82kg8ld92jtrogqo7

http://www.induohome.com/telefoni-fax-via-gsm/gsm3g-booster-med-extern-antenn.html

Last edited: 19 nov 2011
  4. nonprogrammertechie

nonprogrammertechie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Läs innantill innan du svarar!

Till "Herrn" och "Andreas527", LÄS INNANTILL, innan ni klottrar ner föregivna svar.

Övriga forumsläsare, vänligen läs inte detta!

"Herrn" - varför tror du att jag frågar om Telia verkligen använder 900/2100MHz?

Och "det är först och man ansluter en repiter som det kan bli problem" Jag har ju anslutit en repeater (observera stavning!)

Och vad svamlar "Andreas527" om? Verkar det kanske inte som att jag researchat marknaden, innan jag importerar en repeater?! (Den har bra pris, 200 USD)

Svammel av folk som inte läser innantill, och som inte ens bidrar med humor, eller någonting över huvudtaget, är extremt irriterande.

Det gamla SIM-kortet stödde även det 3G. Det är bara det att (även 3G) mottagningen blivit bättre / mer tillförlitlig, vilket jag finner anmärkningsvärt.

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    vad jag vet är det bara 3 som kör 3G på 900MHz, Telia kör nog bara på 2100MHz för 3G samt 900 & 1800MHz för GSM.
    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

nonprogrammertechie gillar detta.
  6. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du har lagt ner mycket jobb på att lösa problemet, skall försöka hjälpa med en del.
    Ett tag sedan jag själv behövde uppgifterna men tror nedanstående stämmer:

FREKVENSER (MHz)

GSM (2g) sänder normalt på 880 – 915 samt 925 – 960, det ena bandet uppåt, set andra neråt.
    Använder även banden 1710 – 1785 samt 1805 – 1880. Skulle dock tro att detta enbart används i städer, inte i skärgården.

UMTS (3G) 1920 – 1980 samt 2110 – 2170

Är det modell 811901 du använder som repeater skall den klara de frekvenser som bör vara aktuella.

Antennen du använder måste klara det frekvensband du använder. Du får antagligen välja ett av dem beroende på vilken basstation som är bäst.

ANTENN KONTRA FÖRSTÄRKARE

Generaliserar här, kan finnas undantag. En förstärkare, som du använder, har man normalt bara för att kompensera för en längre antennkabel. Skall man ha en förstärkare skall den då helst sitta i antennen. Det man är ute efter är att förstärka signalen RELATIVT bruset vilket man gör genom att rikta, dvs med en riktantenn. Förstärkaren förstärker både brus och signal samt lägger till eget brus. 3G nätet bygger på att telefonen inte sänder med högre effekt än absolut nödvändigt. Man har en funktion i telefonen som anpassar sändareffekten många gånger per sekund för att klara detta. Alla sänder på samma frekvensband och man kan slå ut förbindelsen för andra användare i närheten om man har bazooka som du kallar det, beror på hur förstärkaren är gjord. De frekvensen man använder för 3G dämpas mycket snabbt i kabel, minimera kabellängden. Behövs inte många meter kabel för att ta bort allt du vunnit genom antennen. Mycket stor skillnad mellan olika kablar, ju tjockare desto bättre normalt. Är du händig är det inte svårt att göra en egen antenn. Finns gott om ritningar på Internet. Finns en där man använder en vinklad plåtbit samt lite grejer till.

DATAHASTIGHETEN

För 3G beror hastigheten på signalstyrkan och hur många som använder nätet samtidigt. Med många samtidiga användare går hastigheten ner snabbt.

RF Signal Tracker

Den nytta du bör kunna ha av appen är för att hitta olika torns id och därmed kunna spåra vilka som är Telias och vad de har. 2G respektive 3G. Resten tror jag du kan glömma. OK, när du skall rikta antennen behöver du se signalstyrkan men det kan du se i telefonen.

nonprogrammertechie gillar detta.
  7. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    När jag skrev citat att det är först och man ansluter en repiter som det kan bli problem så menar jag att repitern kanske inte stöder dom frekvensband som dom Svenska opertörerna använder efter som den är köpt i Usa, så därför kanske du har problem med mottagningen.