simkort för plattan i mobilen

Diskussion i 'Allmänt' startad av alexoid, 4 jul 2012.

1. alexoid

alexoid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Herregud vad jag sökte och sökte genom internet utan att hitta något vettigt.
    Tom jag försökte ändra själv på parametrarna och fick igång uppkopplingen fast ingen konstant flöde.
    Jag vill använda datasurf sim kort som sitter annars i 3g usb modem eller som går till plattan att andvända i mobilen för det är sjukt dyrt med mobilsurf genom vanlig mobil simkort.
    Jag menar plattan är gammal runt 4 år kanske mer. även 3g usb modem.
    Har ingen skapat någon app för android för detta syfte.
    Det bara måste gå att göra det. Simkortet i sig har ingen kapacitet att känna om det är mobil eller nåt annat har ingen processor elle app i sig att kunna göra det och även då kunde man kringå det.
    Finns det nåt förslag där ute. jag har telenor data sim kort

2. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

asså det är så störande att ingen har ens försökt diskutera detta på internet i google. finns ingeting om det. o_O

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Att flytta simkort mellan telefon, surfplatta och 3g-modem brukar fungera utan trassel, har själv gjort det. Kan det ha varit något fel på telefonen? Kan du beskriva exakt vilka parametrar du ändrat på?

(Korrekt skriven svenska brukar underlätta för läsaren vilket i sin tur brukar göra det lättare att svara.)

4. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

det finns redan förinstallerade parametrar på sjävla simkortet. det finns en med
    telenor mobilsurf och en med telenor mms. dom är redan förinstallerade på själva simkortet. den simkortet har aldrig varit i en telefon någonsin så dom parametrar är där från själva början om man läser från mobilen när simkortet är inne i den.
    och det funkar inte så som det är. jag får ingen uppkoppling till datastream.
    jag ser att jag har mottagning som nätmottagning 3g men ingen datastream
    sen försökte jag ändra på parametrar i 1000 olika variationer genom det som är hänvisad på telenors egna hemsida för manuell inställning.
    jag fick igång datastream utan att det finns någon flöde alls. så jag är uppkopplad men jag kan inte öppna mobils egna webläsare. det laddar inte ner hemsidan. fick ner kanske 34 kb som mest. men det kan man inte kalla någon uppkoppling. det är bara kommunikation mellan a och b
    telefonen är det inget fel på för jag surfar som vanligt med min gsm/3g röst simkort
    för att nämna problematiken igen
    jag vill ha datasurf (mobilt bredband) simkort i min telefon för att surfa med mobilen eller bli uppkopplad på skype.
    finns det lösning.
    det enda som styr det hela är kanske parameter så som apn typ. asså default, wap, http eller vad
    och själva apn
    services.telenor.se eller internet.telenor.se
    för i själva zte 3g usbmodemet så står det internet.telenor.se

??????????

5. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Inne på samma tanke där att stoppa i 3g simkortet i en gammal lur med Hotspot och använda luren som router, men går inte detta eller vad menar du?

6. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

nej nej
    jag vill bara surfa i min mobil med data simkort istället för vanlig 3g röst sim kort pga skype. comviq är så dåligt nu för tiden.
    och nej jag vill inte använda mobilen som router och inte köpa extra plattan med hotspot funktion eller extra mobil eller skaffa mobil 3g router vill inte spendera pengar på extra grejer för då behöver jag ingen hjälp det vet jag redan själv hur det funkar.
    jag vill bara använda mitt telenor data simkort som gick med 3g usb modem vid köpet och ja för att klargöra simkortet. den är inte bunden till något för jag använde samma kort i min laptop lenovo som hade inbyggd hdspa modem.
    det är störande att materialet finns inte på internet om detta och då menar jag hela VÄRLDEN

7. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag skulle kunna hjälpa dig, om du skrev mer sansat, utförligt och korrekt. Läs gärna igenom din text, behöver inte alls vara perfekt svenska men så det åtminstone går att läsa.

silas gillar detta.
  8. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

man kan bara göra själv så är det bara
    jag fick igång datastream och då är det i parametrarna det är problemet om man vill använda data simkort i mobilen enbart. andra inställningar funkar inte
    jag fick igång det här varianten
    apn
    internet.telenor.se
    proxy
    81.26.228.3
    port både 9201 och 8799 funkar
    nu är problemet någorlunda löst.
    jag får datastream till skype, google play butik, nerladdning men inte web browser.
    kan inte få igång datastream till olika browser. har försökt med opera och dolphin hd funkar inte

helt j*vla sjukt.
    fick igång mozilla firefox. hah. konstigt

Last edited: 5 jul 2012
  9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det fungerar utmärkt men verkar inte vara det som alexoid vill.

Om jag lyckats förstå alexoid rätt så gäller frågan att ta ett simkort från ett 3G-modem och sätta i en telefon för att surfa med. Av någon anledning så fungerar det inte alls eller extremt långsamt.

En tanke slog mig nu:
    alexoid, förstår jag dig rätt om jag säger att simkortet är minst 4 år gammalt? Isåfall skulle det kunna vara något problem med det även om det fungerar i 3g-modemet så kanske det inte fungerar i telefonen. Isåfall kan det vara värt att beställa nytt.

Hassizle gillar detta.
  10. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

herrejesus du har rätt.
    min gamla 3g usbmodem gick sönder men den hade fortfarande fungerande sim kort. då åkte jag till telenors butik och köpte en hel ny startpaket med den nya zte modemet med tillhörande data simkort som är förmodligen inmatad med helt ny information och uppdaterad. lysande !!!!!!!!!!
    nästa gång ska jag tanka det nya kortet. underbart

11. alexoid

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

nu om så var fallet ifall det finns telefon där ute
    android med duo sim fast duo uppkoppling räcker med en datastream och en röst låt oss säga en duo radio antenn. skulle vara perfekt på resande fot

12. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Annars kan du ju tecka mobilabonnemang hos telenor med fri surf så slipper du allt det där!