Jag undrar om det finns en sätt att ha simkortet online. Då menar jag att även om simkortet är inte i aktiverad läge dvs telefonen är avstängt att på något sätt kan man få meddelanden även röstsamtal kopplad online. Genom någon typ av voip client eller någon app. Jag undrar det ifall man behöver inte ha en cloned app sim emulator. Är detta möjligt. För att apple ville göra en ny standard. En så kallad sim fri användning. Finns detta ute i någon form av android app. Voip har något som kallas caller id som är baserad på utgående samtal med samma nummer som man har på sim kortet. Men kan någon ringa till dig även om dit kort är i off läge. Tack i förhand
Om jag förstår frågan rätt så är svaret nej eller ja, det är det du har redan nu när du släcker skärmen.
ska förenkla frågan kan jag ta emot samtal och sms till min mobilnummer även om min simkort sitter inte i telefonen alls. Typ via voip eller nåt liknande.
Nej. Möjligen om du hittar en telefon som startar utan simkort för att sedan hitta någon operatör som kan koppla om samtalet/SMS till voip och du har telefonen uppkopplad till wlan/wifi men jag tror ingen gör det.
men egentligen skall det inte vara svårt. här är ex. viber har så kallad phonebook on server men även har registrerad nummer som behöver inte stämma med simkortet som är insatt i telefonen. det finns även en app som kallas onesim som egentligen funkar att företaget som har skapat denna app säljer simkort som heter onesim där appen i sig funkar utan simkortet dvs offline. men bara genom själva internet. så om jag förstår rätt för svenska operatörer så behöver man inte klona själva sim kortet utan skapa klonerad app emulator som funkar som virtual sim som har alla egenskaper som en fisiskt sim kort för att få det att funka. Jag tror att det är själva iden apple ville göra för simfri telefoni.