Singel sign on (SSO)

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mattts, 15 jan 2010.

1. Mattts

Mattts Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag letar efter ett SSO program, någon som känner till något samt var man kan hitta det?
    (SSO = programvara som lagrar användarnamn och passord och automatiskt loggar in när man öppnar en applikation, tex. Spotify)

2. Ändråid

Ändråid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte riktigt hur SSO fungerar. I en SSO lösning pratar flera system/program mot samma autentiseringsserver, man anger samma inloggningsuppgifter för alla systemen/programmen.

För övrigt lagrar spotify inloggningsuppgifterna redan. Startar jag spotify så loggar den in mig automatiskt.

3. Mattts

Mattts Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK Jag reviderar min bild av SSO omgående, men jag loggar fortfarande in på ett gäng siter med användar namn och pass ord varje gång, där söker jag stöd....

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

din webläsare frågar dig om den ska spara namn & lösenord, det är bara att säga ja då :)

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Det finns även inställningar i webläsaren om den skall minnas vad man har skrivit i forms och om den skall komma ihåg användarnamn och lösenord.

m v h Henrik

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Vissa appar (Cestos, ProjectINF samt Gang Wars bla) använder telefonenes EGNA ID-nummer som login och lösenord i ett... med andra ord, om du nångång spelat Cestos och ställt in ditt nick och sånt så kommer följande inloggningar ske automatiskt. Även ifall du skulle göra en fabriksåterställning av telefonen och installerar om Cestos så kommer man fortfarande bli inloggad automatiskt. Själva telefonen fungerar alltså som en nyckel helt plötsligt... :-)