sipdroid, sipgate, voip, gratis?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Inx51, 1 sept 2010.

1. Inx51

Inx51 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Skulle tro att liknande frågor har blivit ställda, och jag har sökt runt men aldrig riktigt fått något konkret svar känns det som..
    Jag e ny till det här med SIP och delvis med VOIP, närmsta jag kommit VOIP är Skype, Ventrilo, Team Speak och Mumble..men aldrig kört VOIP över en telefon..

För det första...om jag vill registrerar mig och använda ett SIP-konto helt gratis, vart ska jag vända mig då? Om jag har förstått allt rätt så e det gratis att regga sig på sipgate, eller? När man väl har registrerat sig där..behöver jag göra något mer än att fylla i de uppgifterna jag får i sipdroid?

Min nästa fråga är vad folk menar med att man bara kan ringa gratis inom sitt nätverk?...innebär det att jag måste befinna mig på samma "fysiska" nätverk genom en VPN eller något?..eller menar dom att jag bara kan ringa till andra användare som också är registrerade via sipgate-nätverket?

Finns det några andra bra alternativ om man vill "ringa" gratis?

Tack på förhand :)!

2. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hitta någon bra op kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..
    Hade koll på det där flera årsen..

Men vad jag har förstått så lämnar sipgate ut sip inställningar till sina kunder..
    Det gör inte alla.. Då kan du använda det för att konfigurera vilken sip apparat eller program som helst så att det funkar mot sipgate.

"Ringa gratis inom sitt nätverk?": Det beror på op:en du väljer. Vet inte hur sipgate har det. Men det finns olika sätt att ringa gratis med en sip-operatörer.

1. Ringa gratis till alla i samma op. Det har inte alla, men dom flesta. Men då måste du eller personen du ringer kunna också ta emot samtal. Det måste du kolla upp.

2. Ringa gratis till alla sip-nr: När man använder SIP så har man ett sip adress eller nr. Liknar lite som ett mail adress. Kan se ut så här [email protected]
    Men detta är upp till din op om han ger ut den och låter dig ringa andra sip adresser.
    Det är väldigt få som låter dig ringa sip -> sip direkt..

Jag hoppas jag var tydlig nog.. Ibland springer jag iväg med mina förklaringar så att inte ens jag fattar :P
    Resten kan nån annan svara på..

3. Inx51

Inx51 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha okej :D..tack..då har jag fått lite mer kött på bena :D
    Om det e någon som vill fylla på med mer så hade det bara vart trevligt :)..alltid kul å lära sig lite nytt :D

Tackar ännu en gång :)

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Då jag testade sipdroid registrerade jag ett gratis-konto på pbxes.com.

m v h Henrik