Site för att kolla täckning på olika orter?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nummerskivan, 27 nov 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vill veta hur jag kan ta reda på vilken täckning olika operatörer har just där jag bor. Jag har hittat en site som visar täckningen i stort i hela länet, men det skiljer ju mycket mellan storstad och där jag bor (vi har totalt usel Tele2-täckning trots att länet i stort ska ha utmärkt Tele2-täckning).

Jag vill liksom veta hur det ser ut mellan de olika operatörerna just där jag bor, och på de platser jag ofta är.

När jag var på Mediamarkt och en säljare ville proppa på mig någon 3g fast-telefon, så hade han någon site där han slog upp täckning för just där jag bor, och kunde se hur det skiljer mellan olika småplatser omkring här. Men jag tänkte inte då på att fråga och kolla mer eftersom jag behövde få stopp på säljmalandet och mest undrade hur jag skulle få honom att svara på det jag frågade i stället för att försöka sälja något helt annat (jag fick helt enkelt bara gå utan svar på mina frågor, bara "så du vill inte ha billig telefoni?").

2. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu hittade jag operatörernas egna täckningskartor, förutom 3 som bara vill få fram att de är bäst men inte visa en karta.

För Tele2 som jag har, gäller att det är full täckning (utom 4G) hos oss. Det är konstigt med tanke på att det inte alls alltid är så bra. Det FINNS alltså täckning, men den är inte bra. Då hjälper ju inte kartorna... Telenor däremot, visar vad det finns täckning för OCH hur bra täckningen är.

Frågan är vad man bör välja då. Enligt operatörerna så finns det full täckning för allt utom 4G här, från alla operatörer. Ändå så har besökare problem med att deras samtal bryts när de är här, att de måste gå ut ur huset, att de får flera missade samtal som inte ens gått fram, att det inte går att ringa på vissa sträckor på vägen härifrån och till stora vägen.

GSM har jag fattat är uselt här i alla fall, för så fort vi fick 3G-telefoner så fungerade det mycket bättre. (Ändå är det full GSM.täckning här enligt operatörernas kartor.)

Har ni något tips på vad man ska välja? Via googlande hittade jag ett tips om att Telia med edge var bäst eftersom man alltid hade edge om det var kass annars. Jag bor ute på landet några mil norr om GBG. När jag åker iväg, är det ofta till Kungälv, Göteborg, Stenungsund, ibland Uddevalla eller Särö.

Jag vill gärna kunna sluta säga till folk att ringa på hemtelefonen i första hand eftersom vi har kass täckning :D