OT: Jag synar myten att man som konsument _alltid_ vinner på konkurrens.
Open source-fallet: antalet utvecklare som är intresserade av en given problemställning är begränsat. Har du tre OS-projekt igång så fördelas resurserna och utvecklingen går då snarare långsammare när varje projekt måste uppfinna sin egna variant på samma problemlösning/ny funktion. Visst apparna kanske får lite olika användingssätt/ui-principer och passar olika personer bättre eller sämre. Men den tid som går åt till överlappande utveckling skulle istället kunna poolas ihop för att koda EN app som är inställningsbar så att olika sätt att använda appen är möjlig.
Proprietär-fallet: Två appar, en lyckas "patentera" en funktion, den andra en annan funktion. Du som användare måste välja läger/funktion eller bråka med två samtidiga. Eller så slänger ena app-tillverkaren med den omtvistade funktionen och så rinner massa resurser ner i juristkvarnen. Inte heller särskilt bra för slutanvändaren.
Argumentet att appar utvecklas snabbare kanske stämmer generellt, men är det verkligen bra? Vill jag ha lull-lull-funktioner som är framhastade bara för att agera selling point över konkurrenter? Nej, ge mig en app som är omgiven av en stark open source-community som drivs av nyfikenhet och självintresse, koda för att själv använda.
Last edited: Jul 19, 2010