Sjukt blåstick på displayen...

Discussion in 'Galaxy S' started by arka, Oct 2, 2010.

1. arka

arka Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis fått min Galaxy S, och reagerar på att färgtemperaturen på displayen känns riktigt off, väldigt blåaktig. Vitt har en klar blåton över sig. Är alla lurar så här eller har jag fått ett måndagsexemplar?

2. Stojfan

Stojfan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja nått är iallafall fel på skärmen. Känns som att du bör byta ut de

3. arka

arka Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Googlade lite mer på det, och det verkar som om det är när man har ljusstyrkan neddragen och energisparläge på displayen som det drar mycket mot blått. Stängde av energispar, som jag ändå irriterade mig på otroligt, och drog upp ljusstyrkan till ca 80%. Nu ser det betydligt bättre ut, skärmen är tämligen fantatisk!

4. Sultanen

Sultanen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjejen har precis samma fel på sin telefon, precis nyinförskaffad. La hennes och min jämnte varandra bägge med "Flashlight" påslagen, dvs vit skärm med max ljusstyrka, hennes är verkligen knallblå jämfört med min kritvita skärm!
    Blir bara att retunera telefonen nu eller?

5. arka

arka Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker min är tämligen godkänd när jag kör med ljusare skärm, men den kanske slukar ohållbart mycket batteri med den inställningen? Just nu känner jag mig lite kluven till om det är värt att returnera den.

Skulle vilja veta om det rör sig om en kalibreringsfråga eller om vissa exemplar verkligen dras med ett obotligt blåstick...

6. Mulven

Mulven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min flickväns galaxy s display är mer gulaktig, någon som känner igen problemet? Hur ska man göra för att kalibrera den om det ens går? Tror annars det är lika bra att ringa Samsung och skicka in den så man får en ny.

7. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

installera voodoo lagfix, de har även en colorfix, dock endast för fullljusstyrka.

8. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur vet du att din är kritvit? Hur färgen är på ens SGS kan skifta mellan olika firmwares då displayens temperaturinställningar kan skilja. Supercurio borta på xda har börjat finjustera dessa inställningar för att komma så nära vit som möjligt, och helt ta bort de olika tempetarturlägena då man ändå inte kan välja vilken man vill använda.

Att ens skärm har gul eller blå ton betyder oftast att de är inställda på respektive temperatur, varm eller kall. Tvivlar därför på att displayen är defekt utan att det handlar om inställningar i mjukvaran.

Sent from my Galaxy S

9. Sultanen

Sultanen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bägge telefonerna har JM2 standardinställningar min nollställd igår och hennes inköpt för en vecka sedan... Ingen har pillat på några skärminställningar
    Givetvis är min jämförelse av vad som är kritvitt riktat på när vi jämförde våra bägge telefonerna. Men jo, min skärm är extremt vit, jämfört med en skärm där allt har blåton är det otroligt tydligt.

10. SGS

SGS Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

De är lite blåaktiga när de är nya vilket blir mindre med tiden, precis som backlight bleeding på en PC-skärm. ;)

11. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Jag hade ett ex av min telefon som var kraftigt blå uppe och plötsligt blev vit längre ner. Gränsen var väldigt tydlig. Så det var ju bara att byta. OLED verkar vara känsligt på så vis. Min nuvarande är lite för blå tycker jag, men ändå ok.

12. arka

arka Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har just jämfört min med en annan Galaxy S, och min var synligt blåare än det exemplaret. Inte sådan extrem skillnad, men klart märkbart. Mest med nerdragen ljusstyrka, men även en viss skillnad vid 100% med energispar avstängt.

Pratade med 3's support, och en kille där som själv hade en påstod att amoled-skärmar generellt var lite blåa i tonen, vet inte hur mycket jag tror på det påståendet...

Har knappast blivit klokare ang huruvida jag borde returnera eller behålla luren. Kanske får lov att slänga in den där colorfixen, går det att återställa till orginalskick sedan ifall jag väljer att reklamera den, så att de inte börjar gnälla om att jag fipplat med telefonen?

13. arka

arka Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Blev otålig och slängde in Voodoo med colorfix, funkade kalasbra, nu ser färgtempen väldigt neutral ut, funkar bara vid 100% ljusstyrka dock. Känns ju hur som helst som ett uppenbart bevis för att det hela är en kalibreringsfråga och inte handlar om defekt hårdvara.

Skönt att slippa returnera luren med allt strul och väntande det innebär, men rätt surt att Samsung inte kunde få till det rätt från början :(

Börjar även noja över de rapporter om inbränning på skärmen som börjar poppa upp. Om nu amoled-tekniken är känslig för sådant lär det ju klart kunna bli värre om man gasar på med 100% ljusstyrka. Vet inte hur mycket man kan jämföra med en plasma-TV, men på min Panasonic PX-80 från i fjol är ju tex rekommendationen att man inte kör med uppdragen kontrast och ljusstyrka under de första 200 timmarna eller så.