Sjukt dålig kamera?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av PhR34k, 15 maj 2010.

1. PhR34k

PhR34k Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Är det bara min Nexus One eller vafan e det här, min SE k750 tog fan bättre bilder.

Titta på tex bilden nedan. Den är tagen ute i ljuset och kvaliten är skrämmande. Jag vet att man inte köper en mobil för kamerans skull men ändå... Min HTC touch pro tog bättre bildern samma med Iphone.

2. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nu föstår jag inte riktigt vad du menar.. jag tycker att den där bilden är jätte bra

3. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag började funderar lite på om killen skojade med oss för jag tycker också bilden såg väldigt bra ut men så ser jag ju rätt kasst också och vet inte heller skillnaden mellan ett gruskorn och en diamant så jag valde att inte skriva nåt först :)

4. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Mjo ser jätte bra ut i den lilla upplösningen, Men testa att trycka på "baren" ovanför bilden och se hur den ser ut i naturligstorlek.

5. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo nu såg jag men sen så är det ju så att optiken som gör bilden med..
    och sen förstår jag inte hur du kan gemföra den med en tagen med 2mp kamera?
    sen brukar man aldrig behöva visa bilden i den höga upplösning som 5mp ger heller

6. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Nej, men om man kanske använder sig av bilden i kanske 1024 eller lite större så ser man genast vilken dålig kvalle det är.

7. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag tycker fortfarande att det är väldigt bra kvalle för att komma från en mobil kamera

8. Mattan

Mattan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ser heller inte var problemet med dålig bild är. En i mina ögon riktigt bra bild, antagligen zoomad då bilden tagits med 3 megapixels... men en bra bild. Tycker du att den är grumlig? har du kollat om det sitter ett fingeravtryck på insidan av linsens skydds-glas? (höljet), har förekommit på desiretelefonen.

9. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Har tagit bilden med följande inställningar,

5mpix
    superfin kvalitet.
    och ingen zoom

Jag tycker bilden är extremt grummlig, what ever. Trodde de var fler som tyckte det var dålig kvalitet på bilden men det är väl kanske jag som kräver för mycket.

10. Goodbody

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo så kanske det är men det är trots allt bara en mobil kamera och den är jävligt bra med tanke på allt dom tryckt in i mobilen

11. Mattan

Mattan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja jag kanske kan se en viss grumlighet, men kolla upp lins-glaset! och bilden innehåller inte 5mpix? skalades den om när du lade upp den hår? 2000x1500 = 3Mpixlar

12. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Japp, sorry tänkte inte på det. Forumbilder tillåter max 2000x xxx. :)

13. Straycat

Straycat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är en jättebra telefon, men bilderna blir rätt dåliga. Tycker jag. Min gamla Nokia N95 producerar klart bättre bilder än Nexus.

14. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Man köper väl inte en N1 för kameran? Då ska man lätt ha en X10, den tar grymma bilder!

15. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

min k750 tog sjukt bra bilder. min magic tar jag inte ens bilder med. lite trist med htc och kamera är det allt. hoppas på bättring av optiken.

16. bengtb

bengtb Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vattnet och hunden tycker jag ser bra ut. Bakgrundens klippor är kanske inte så vackra. Delvis beror det nog på en lite för aggresiv komprimering som JPG ger. Kan man ändra storleken på den sparade filen? Ställ i så fall inte störst storlek :)= minsta komprimering).

/B

17. SkyddsAngel

SkyddsAngel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är lite svårt att få med allt i en å samma mobil :)

X10 tar rätt bra bilder som någon sa men alla mobiler har sina för- och nackdelar så ingen mobil är helt perfekt :)

18. stening

stening Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill först påpeka att jag tycker faktiskt att kameran i nexus one är den största svagheten dock att påstå att k750 tar sjukt bra bilder är en rejäl överdift... hade w800i som kom nästan samtidigt och visst båda var gryma när dem kom men idagens mått e det inget att ha...

efter att ha kollat här http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k750-review-34.php

och mailat en bild tagen med min nexus och en tagen med ming amla magic till mig själv (läger sällan in bilder tagna med mobilen på datorn) vågar jag påstå att både nexus one och magic tar bättre bilder än gammla k750

Men som sagt kameran i nexusen helt ok tycker jag och verkligen inte sjukt dålig... Självfallet beror det på vad man har för preferenser och vad bilderna används till

Jag använder iaf den bara för att mms eller ta sponanabilder samt festbilder och ytterst få om någon letar sig in på datorn gör dom väl det så tittar iaf inte jag på dem i full skala.

19. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Jag hade i stort sätt räknat bort kameror på mobiler och tänkt att det aldrig blir bra bilder. Vill jag ta vettiga bilder använder jag en riktig kamera.
    Men jag måste säga att jag faktiskt blev positivt överraskad av bilderna från nexus one, de ser riktigt bra ut på mobilskärmen. Att de sedan har brusproblem och är oskarpa i fullskala får man leva med då jag hellre har en mobil i bra format med taskig optik än en större mobil med bättre optik.

20. PhR34k

Mottagna gillanden:
    220

MINA ENHETER

Köper inte det resonemanget, skulle man säga så om allt i världen skulle vi fortfarande bo i grottor och jaga vår mat.
    Jag säger inte att jag ska kasta min system kamera för att jag köpt en nexus one. Men jag tycker ändå för den storts telefonen, ska vara en av de bättre som finns just nu i hastighet osv. Men sen så är kameran kass. Jag köper inte heller en telefon för kameran, jag köper en telefon för helheten. Sen så säger ni inte särskilt mycket om nexusen när ni säger att k750 inte alls tar bra bilder då k750 kom för ca 5 år sen. Man tycker att nåt borde ha hänt på 5 år.