Ska byta telefon. Behålla alla appar/spel?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av christi@n, 29 jun 2012.

1. christi@n

christi@n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har en Galaxy Note genom företaget där jag har köpt appar och spel med privata medel. Den är kopplad till mitt privata google konto.
    Telefonen ska nu återlämnas då jag slutar på företaget och jag har redan skaffat mig en ny Galaxy Note.

Detta passar ju ganska perfekt då jag kan uppgradera den nya tilll ICS innan jag börjar jobba med den.

Men jag undrar över appar och spel som jag framförallt har köpt. När jag kopplar den nya telefonen till samma konto och går till Play för att ladda ner dessa igen, får jag då betala apparna/spelen en gång till eller betalar man bara en gång per googlekonto?
    När jag tex går in på play och letar upp FIFA 12 som jag köpt till Noten. Och väljer att installera FIFA 12 på min gamla Galaxy S, som också är kopplad till detta konto, så kommer det upp att spelet kostar 45:-.

Hur hade en kunnig gjort i mitt fall?

Följdfråga: Inställningar och savegames... är det verkligen bara root och titaniumbackup som gäller för detta vilket det alltid rekommenderas. Det måste väl för tusan finnas ett standardsätt att få med sig dessa data också eller?

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du betalar bara en gång per google-konto.

Jag vet inte om det finns andra sätt än Titanium, jag har kört Titanium och det har funkat kanon.

Dels så "swappade" jag Hero med dottern (köpte en beg med kasst ljud, eftersom jag är döv kunde jag ta den och dottern få min, men då var vi ju tvungna att byta plats på allt) och dels flyttade jag alla appar från min gamla Hero till min nya Sola.

Smidigt är bara förnamnet...

3. christi@n

christi@n Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för svar Nerre.
    Så om jag förstår jag dig rätt så Körde du en backup av alla appar och spel och flyttade över allting med hjälp av Titanium då? Eller har du tankat ner allt från Google play igen?

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag gjorde så här (när jag "swappade" två Hero):

Total backup på bägge mobilerna, backupen sparas på SD-kortet.

La in respektive ROM på SD-kortet (lurarna var nämligen flashade med olika ROM)

Stängde av lurarna
    Bytte SD-kort
    Bootade till recovery
    Flashade ROM
    Startade upp, installerade Titanium Backup (den finns ju inte med i ROMen)

Det var över ett år sen så jag minns inte om jag verkligen la tillbaka allting (eftersom det var samma ROM fortfarande) eller om jag sorterade bort lite.

Nu när jag flyttade allt till min Sola gjorde jag ungefär likadant, men jag flyttade över hela backupen till datorn och flyttade bara över appar och deras data till SD-kortet och återställde. Det är ju helt annan ROM i Solan så olika inställningar för telefonen och sånt är lite vanskligt att flytta över. Titanium har nån funktion för att försöka migrera, men det är rätt lite grejer man behöver flytta över ändå.

Nu är jag dock inte en sån som sparar hundratals SMS i telefonen, så de flyttade jag inte över (tror jag, lite osäker). Jag vet att andra brukar vilja flytta över alla SMS och då gäller det att veta i vilken fil som Titanium lagrar dem.