Ska eller ska jag inte ROOTA??

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Anwar93, 11 maj 2010.

?

ROOT

1. Ja

21 röst(er)
    40,4%
  2. Nej

31 röst(er)
    59,6%
  1. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min fråga är väldigt simpel.
    Ska jag eller ska jag inte ROOTA min Desire?
    Vad tycker ni? Dela gärna med er utav alla små saker, små bugg osv!

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nu kan man ju få ficklampa (med led) utan att roota... jag säger låt bli, så vidare du inte behöver använda din telefon som wifi-router...

3. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då kommer en motfråga..

Har du ett behov av att roota telefonen?

4. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

roota...alla apps gratis och lättåtkomliga...sen kan ingen upptäcka att du har rootat den heller på desire (har jag för mig)

5. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker du borde ta och stötta Android istället så vi får mer kvalitet apps.. Dyra är dom inte heller. Så roota inte för att vara pirat. Roota för att få tillgång till extra funktioner.

6. fillekille

fillekille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

det e väll ändå en åsiktsfråga? + vi har inte ens tillgång till alla apps så....vill dem ha pengar får dem lägga in appsen på våran market

7. Spix

Spix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderar på att roota av en enda anledning egentligen: För att kunna installera apps på SD-kortet.

8. Anwar93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo klart det är en åsiktsfråga. Men jag tänkte om det kommer flera bugg osv. på köpet när man rootar, så skippar jag det!
    Jag kom att tänka på att rootning kanske är bra när jag såg en skriva såhär;
    Personen verkar inte lite glad.
    Btw. såg kommentaren på en bild som läkts ut. Ang. Android 2.2 a.k.a Froyo.

9. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag tror det lönar sig med lite tålamod... snart kommer nog Market i sverige och installera apps på SD.

Men vill man ha betalapps kan man ju fixa det på annat vis så länge..... vara pirat är inget jag vill vara när appsen är så billiga som dom är. Då vill jag hellre stötta de som lägger ner tid på att göra dom.

10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 682

MINA ENHETER

Klart man ska roota:)
    Bara att det går att lägga in Cyanogen's rom är guld.
    Och en sån sak att det går att väcka upp luren med click på optiska knappen.
    Och alla betalappbekymmer är borta, dito apputrymme.

11. RedMarathon

RedMarathon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns ju utländska SIM kort att inhandla i Sverige för att inhandla betal app!

En fråga till er som skall ha en massa apps att ni måste använda sdhc kortet använder ni alla appsen eller är det en bra att ha grej, den finns där men jag använder den inte?

12. MeIoN

MeIoN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte , krångligt , jobbigt , halvt onödigt fast dock jävligt skojj och rätt snabbt och flashigt

13. ĝ

ĝ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också funderat på det med min Hero men det blev aldrig av.
    Nu när jag får min Desire tänker jag inte roota.
    Dels p.g.a att garantin försvinner och dels för att den inte behöver snabbas upp.

Och betal-appar kan ni ladda ned från ***Länk borttagen***. :)

Länka inte till priat-apps eller sidor. /OliverG

Last edited by a moderator: 12 maj 2010
  14. ENDOSKELLETONT800

ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Största anledningen till root för mig skulle vara att kunna spara applikationer till sd kortet. Väntar ett tag till för att se om det inte blir möjligt med framtida uppdateringar. Den som lever får se ....

15. freddan83

freddan83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

så som jag ser det nu är enda anledningen till root ap2sd eller wifi tether... behöver inte nån av dom just nu.. market löser jag med blapkmarket

16. Jimo

Jimo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Appsen blir inte alls gratis bara för att man rootar :S
    Man kan däremot komma åt betalappsen via market enabler som "fakear" att du har ett ab i ett land där det finns betalapps i marketen.

Anledningen till att roota är ju just som det låter, att du får root access till telefonen, kan lägga in hemmagjorda roms, använda alla apps som kräver root, etc etc..

Däremot om man jailbreakar sin iPhone så blir alla apps gratis, och det är en helt annan telefon va?

17. Anwar93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lägger in en omröstning!

18. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är en konstig fråga. Jag har rootat för att jag ville det. Det är lite som att fråga en massa okänt folk vad jag ska äta till middag ikväll. Visst kan jag få tips och idéer, men i slutändan vet de inte vad jag gillar, vad jag har för matlagningskunskaper eller om jag har speciella krav på kosten i övrigt. Dvs, jag vet inte om du tycker sådant är kul bara för att, vad du har för datorkunskaper (det är ganska lätta instruktioner, men det är också lätt att göra väldigt fel) eller vad du har tänkt göra med din root-telefon som du inte kan göra annars.

Det blir liksom helt meningslöst att säga ja eller nej. Gör det, om du själv tycker att det är värt det man förlorar (typ att du i värsta fall "brickar" telefonen) mot vad du vinner på det. Jag tror inte garantiärenden blir något problem, särskilt inte om du restorar till usprungsROMen, även om det finns de som pratar om Nordiska ROMar som inte har lagts ut på internet. Garantiärenden går oftast som på löpande band, och man kan förändra så pass mycket på en android att den ena ändå inte är den andra lik. Tittar de på felbeskrivningen och man inte är helt korkad och skickar in ett mjukvaruproblem på en rootad lur, kommer de knappast att orka titta på din mjukvara öht, utan bara se om hårdvaran verkligen är som du beskrivit den, och byta ut eller laga. Kan ju ha fel, men har svårt att tänka mig att speciellt många som inte personligen tjänar någonting på att hitta rootade lurar med ett par månader med samma vad jag antar är monotona arbetsuppgifter, orkar bry sig. Finns det en ruta att checka av, checkas nog den och många andra av även om det inte kollats. Vanligt beteende för sådant folk tycker är onödigt, och som sällan eller aldrig stickprovskollas. Skulle någon faktiskt märka det, har det ju bara gjorts ett misstag en stressig måndag.

Last edited: 12 maj 2010
  19. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

jag rootade för att... tja... förut behövde man det, på min Magic. Enda som jag använder det till är SetCPU för att överklocka, vilket man inte behöver på nya telefoner. Sen kör jag customroms såklart.

Men root på desire? Njaaa... vad ska man med det till?
    - Apps2SD: Behöver du 50+ appar?
    - Betalmarket: Finns enklare säkrare sätt (SIM-kort / Emu).
    - ROMs: Ja för i helvete, enda riktiga anledningen.

Men bestäm själv, duger inte telefonen som den är? Saknar du funktionalitet?

20. Anwar93

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

@Gobbla

Det jag ville veta var vad jag vinner samt förlorar på det. Om det kommer buggar osv. på köpet. Och det kan jag inte veta utan att fråga, eller hur?