Ska jag byta min nya Segway F30D mot något annat?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av sirlindqvist, 13 jul 2022.

1. sirlindqvist

sirlindqvist Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Köpte en F30D igår. Jag vet reglerna kring 250w och 20km/h men hur kinkigt är egentligen detta?

Tycker annars om Scootern, mjuk och skön gång. Har köpt på Elgiganten och av den anledningen att jag ville ha någon support/garanti lokalt om det krånglar kontra näthandel. Gick på att den går i lagliga 20km/h och att motorn endast var 50w för mycket. Tänkte att det kanske ingen bryr sig om.

Nu har jag dock massa funderingar. De har även en MAX G30LE om jag skulle vilja byta upp mig. Är det värt extra pengarna? Den går ju i 25 istället för 20, är man mer i “risk zonen” ?

Den är dessutom Gen1, skiljer det mycket från Gen2? Känns dumt att köpa en utgående modell så att säga.

Sedan tolkade jag det som att motor/elektronik är IP67 och övrigt IP54 på en G30 medans en F30 är IP54 rakt igenom, stämmer detta? Isåfall tål ju en G30 mer och jag har för avsikt att köra även om det regnar ute.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 218
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    G30-serien fixar regn, men låt den inte stå ute i det och motorn bör inte hamna under vatten, så undvik djupa pölar, då den inte är tät.

Gen II-motorn har fördelen att den ger full kraft till dess att batteriet tar slut, medan gen 1 blir något långsammare från 50% och lägre kapacitet om jag inte minns fel.

Du kan väl alltid flasha om din F30D om du vill nå högre hastigheter. Vet inte vad den ligger på för firmware, men här är en guide: (TUT) Unlocking the Ninebot F-series (F20, F25, F30, F40) to 30 km/h (18.6 mph) - ScooterHacking.org

F30D tror jag har en kapacitet på 275 Wh, vilket är rätt lite, medan G30LE har 367 Wh. Dock beror det på hur långt du i regel tänker köra? F30D är ju smidigare/väger mindre och har en tunnare profil.

3. sirlindqvist

Mottagna gillanden:
    0
    Fixar F-serien regn? Står att hela scootern är IPX5 så det borde den väl? Syftet med den är att köra fram och tillbaka till jobbet även om det regnar och blåser lite. Klarar inte denna F30D detta utan att gå sönder? :)

De har även en F30E för samma peng som jag kan byta till. Den går i 25 km/h istället för 20, samma räckvidd. Det batteriet är också på 367Wh. Är detta en liiiite bättre cykel? Vet inte om någon bryr sig om man kommer i 25 km/h med 300w motor. e ju egentligen olagligt..

4. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Normalt är skillnaden mellan E och D modellerna mest mjukvara, men vad jag har sett så har F30E större batteri än F30D. Så kan du byta utan någon mellanskillnad får du bättre räckvidd.

G30LE är en väldigt stabil och trevlig elscooter om du även överväger den. Däremot är den mindre portabel och kommer vara tung om du behöver bära den eller rulla den ihopfälld. Jag bytte själv från G30E till en F40E av den anledningen.

5. sirlindqvist

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har iallafall bestämt mig för att byta den jag köpt. Jag är inte missnöjd men jag vill ha IPX7/IPX5 som det är på antingen G30LE eller G30E II. Inbillar mig att dessa tål regn och rusk bättre. Har sålt en EU moped jag använt i 5 år så detta kommer bli mitt primära fordon till/från jobbet. Jag bor på bottenplan så vikten är inga problem.

Så nu väljer jag mellan G30LE och G30E II. Båda gör 25 km/h och räckvidden är 40 respektive 65km. Ska man ena fundera på G30LE som helt enkelt är en äldre modell??? Var snabbt på Elgiganten och kikade på kartongen och där stod tillverkningsdatum 2020-07. Är det batteriet verkligen i 100 skick om den stått i en kartong i 2 år?? Vilken ska jag ta?