Ska jag köpa denna? Pris?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av creeel, 3 maj 2011.

1. creeel

creeel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hejsan.
    Jag håller fortfarande på att leta efter en telefon som ska bli min första smartphone.
    Nu har jag fastnat för denna. Men efter att ha läst flera olika trådar både här och andra forum, samt sett videos mm är jag fortfarande inte riktigt säker.

Och när folk pratar om saker som "CM7" roota och allt möjligt så har jag inte riktigt förstått vad det innebär.
    Vad är CM7 för något? har läst att folk tycker Launchern är seg och då har de bytt till någon annan, vad gör launchern för något?

Sedan undrar jag också om ni vet om den kostar runt 4000 på Elgiganten eller Media markt också? Dessa butiker brukar oftast vara lite dyrare om man jämför med butiker på webben tycker jag.
    Om den skulle kosta runt 3900-4000 på någon av dessa precis som den gör på t.ex CDON så kanske jag t.om inhandlar den imorgon, och slipper då vänta några dagar på att den ska skickas. Sedan går det snabbare att gå dit om man får fel på den än att skicka iväg..

Tror ni det är ett bra val?

Tack på förhand.

2. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

CM7(Cyanogenmod 7) är en custom ROM
    En custom ROM är en annan version av Android man kan lägga in, lite som att lägga in windows på datorn.

För att lägga in en custom ROM behöver man ROOT. ROOT kan också användas för andra ändamål än custom ROM. ROOT får man genom att hacka telefonen så man får administratörsrättigheter. Enklare än det låter.

Launchern har hand om alla widgetar och programgenvägar, dvs startskärmen och programlistan. Man kan byta den som ett program, jätteenkelt till skillnad från att lägga in en custom ROM.

Det finns två problem med luren och det är att den fryser och att den startar om sig själv. Vissa har jättestora problem med det, vissa har aldrig varit med om det och vissa som t.ex. jag har haft det nån gång men det har aldrig varit ett stort problem. Om den fryser sig(den ser ut att vara av och du kan inte starta den men den är på och har hängt sig) tar man ut batteriet och startar den. Den brukar bara frysa sig när den laddar. LG säger att det är en bugg som de ska fixa i en update snart.

Tror den kostar 4000 överallt nu faktiskt.

creeel gillar detta.
  3. Oramia

Oramia Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Köpte den själv i torsdags via Elgigantens Collect@Store för 4000kr :)
    Första android luren och är så jävla nöjd!

Inza har redan svarat dig på dina frågor på bästa sätt så ingen ide att lägga till något ;)

Jo kanske det men launchen, tänk dig ett tema på din dator.
    Temat har hand om alla mappar,ikoner m.m - För att byta så går man bara in i market och byter ;)

Kör själv med Pro Launcher Plus , ta en titt i Homescreen tråden om du är intresserad.

creeel gillar detta.
  4. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack så mycket för infon!
    Det får jag hoppas att den inte hänger sig mycket om jag köper den, men det är väl inte ett större problem. Annars blir det kanske bättre i en uppdatering som du sa ja.

Detta kan mycket väl bli min första smartphone imorgon! :)
    Rekommenderas skärmskydd? Skydd till baksidan?

5. Oramia

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Köpte Invisible Shield på Elgiganten när jag ändå var där.
    Hade på det i 3min sen åkte det av, tyckte touchen blev värdelös =/

Har planer på att införskaffa back case från dustin
    http://www.dustinhome.se/pd_5010586526.aspx
    Riktig jävla plåt ;)

6. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Okej, jag måste nog försöka ändå, annars är jag nog för rädd att skärmen ska repas.
    Jag kan ju sätta dit det det första jag gör och på så sätt vet jag inte hur touchen är utan skyddet :P.

Det ser snyggt ut, det får nog bli ett sånt om jag köper telefonen.

Last edited: 3 maj 2011
  7. Oramia

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo kommer ju bli någon gång att du har nycklar och mobil i samma ficka, inte direkt kul att upptäcka det =/

Fick tips av en kompis att köpa något "billigare" då ska det inte vara lika tjockt men ändå skydda, dock inte lika bra som invisible shield ofc ;)

8. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är ju också ett alternativ ja! invisible shield är ganska dyra va? ligger de inte på runt 200 eller något sånt? får man bara med en?

Sen kom jag på en till sak jag undrar över. Kan man dra ner status baren (eller vad den nu kallas) längst upp, precis som i t.ex Desire?
    Eller är det något som bara hör till HTC? :)

Last edited: 3 maj 2011
  9. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ja, det kan du. Du har snabbknappar för en del inställningar där t.ex. wifi,gps på/av och musikkontrollerna.

Angående skärmen så är glaset av typen Corning Gorilla Glass som är extra stryktåligt. Om du inte har den i samma ficka som nycklarna klarar den sig nog bra utan. Men ta inte mitt ord på det, jag har iaf inget skydd.

Gorilla Glass: http://www.youtube.com/watch?v=3jDRX1HPzKU&feature=related

10. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Om man får sms/mail visas det också där då? Har för mig det är så på en väns Desire.

Jag brukar aldrig ha något alls i samma ficka som mobilen, då min iPod en gång fick en repa av hörlurarna, hur nu det kunde hända, finns inget vasst/hårt alls på dem.
    Man kan ju tappa mobilen så att den landar på asfalt/grus, så jag kör nog med någon slags skärmskydd.

11. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Tror skärmen spricker av fallet om du tappar den i asfalt. Iaf från örat kanske inte från byxfickan.

Och ja du får mail/sms och massa ikoner där uppe. Standard android funktioner.

12. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja det kanske det gör ja.

Okej!

Jag känner på mig att jag kommer att köpa denna imorgon... Kan knappt vänta. :P

13. robbzon

robbzon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Köp den. Det är en grym lur! Ruskigt snabb.
    Har haft en android lur tidigare (motorola milestone), det är som dag och natt mellan dessa telefoner. Jag har aldrig haft problemet att den fryser (förutom en gång när jag skulle koda om en film till ett annat format, vilket kräver en hel del av luren.) eller att den bara stänger av sig själv.

Det enda jag saknar är "led-notification" alltså en liten led lampa som blinkar om man fått sms, mail eller missat ett samtal. Men det finns en app som gör att de nedersta knapparna börjar blinka istället, så det är inte hela världen.

Jag är helnöjd i alla fall.

14. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag ger dig ett tips. Gör en factory reset direkt när du får den. Det raderar allt på luren och gör den som du får den därför är det bra att göra det när du får den. Av någon anledning så blev min lur snabbare och slutade smålagga i menyerna när jag gjorde det.

Så bara hoppa över allt i uppstartningsguiden sen gå till: Meny(knapp),Inställningar,Sekretess,Återställ Fabriksdata.

Sen startar luren om och du får du upp guiden du hoppade över igen. Gör detta om du vill undvika smålagg.

15. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Okej det ska göras!

16. Wwax

Wwax Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Och köp i butik, kanske kostar någon hundring mer men får du problem är det så otroligt mycket lättare att få hjälp alternativt byta ut den rakt över disk.

Hålla på att skicka in till Anovo kan INTE rekomenderas.

17. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jo det är det jag har tänkt!

18. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Ett tips till, när du har köpt den, låt den ladda avstängd tills stapeln är helt grön (och gärna lite till). Sen fabriksåterställer du den enligt ovanstående beskrivning. Och när du sen börjar använda den, låt batteriet ta helt slut tills telefonen stänger av sig, de 2-3 första laddningscyklerna. Det råder delade meningar om detta skall behövas, men personligen så upplever jag att telefonen blir bättre på att förutsäga hur mycket batteritid som återstår om man gör så.

Sent from my O2X using Tapatalk

19. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för tipsen, så ska jag göra!

20. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Vill du ha repor och skit av själva case'n så varsågod!

Hitman TheSwede gillar detta.