Ska kameran va sååå kass??

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Silverandroid, 8 dec 2010.

1. Silverandroid

Silverandroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    SE X10i tycker jag försöker impa mer på pappret än i verkligheten.

Jag hade en av kraven att jag skulle ha en bra kamera. Kameran i C905 var suverän! Nu får jag bara dåliga bilder med x10i. Vitbalansen funkar inte? Kvälls bilder inomhus blir gula. Och skak-oskärpan totall kass. Kameran knappen på sidan är ju fruktansvärd för den måste man vara jättestark för att trycka in och då blir bilden suddig för man ansträngt sig. Den är sölig och ja jag är så besviken på den.

Och på pappret stod där fotolampa. Men den har ju bara 2 lägen. Antingen på eller av - inte auto!! Hur ska jag då kunna ta bilder inomhus om den inte är en fotolampa utan bara en vanlig ficklampa?

Snälla nån, har ni också problem med kameran?? Hur får jag rätt på mina bilder? Jag vill ju ha med mobilen och fotografera ögonblick med.

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du kan ställa om att använda touchfokus. Min tar bilden när jag klickar på skärmen :)
    Fotolampan.. Jadu, en del rekommenderar andra appar för fotografering för att detta ska
    ske automatiskt. Tycker som du kring lampan.

I övrigt är den klart sämre än min C905. Alla dagar i veckan.
    Men den är bättre än de mesta man sett inom Android. Själv tycker jag nästan minins
    är strået vassare.

3. LFCFredda

LFCFredda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Angående "fotolampan" så kan du använda en app som heter vignette då blir den automatisk. Kvällsbilder inomhus, ja vilken kamera klarar det? Jag har en Nikon D5000 med ett objektiv med största bländaren 1.8 och den klarar knappt av det?

Att du vidare gnäller på kameran när du får problem med skakoskärpa är ett under? Skakoskärpa framkommer av att inte kameran är still när fotot tas och vem håller i kameran? Då är det i såna fall du som är kass.

Ska du ha snabbare slutartider får du gå på sportläget men då kommer du att få lite mörkare bilder om det inte kommer in tillräckligt med ljus.

Vitbalansen är ett av dom enklaste problemen att rätta till i efterhand i ett bildbehandlingsprogram.

Använd kameran i dagsljus och prova lite ska du få se att du tar rätt bra bilder med den.

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    elpapo gillar detta.
  5. Silverandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TackLFCFredda för tips om vignette. Har installerat det också det är ju myyycket bättre.

(Men en kameraknapp ska inte va så pillig att behöva trycka ner så det så ;)

6. LFCFredda

LFCFredda Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Nä, den går faktiskt i trögaste laget. Men det går att ta kort genom att trycka på skäårmen i vignette också.

7. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kan ju vara en feature. Trögheten alltså. Hehe. Tycker det är lite bättre nu med kameraknappen. Men tror iallafall orsaken är att mobilen inte skall ta bilder i fickan. Hehe

8. Daki

Daki Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det första du ska göra för att förbättra bilderna är att stänga av bildstabilisatorn. Men tyvärr verkar det som att varken android eller iOS kan ta bra bilder.

9. Tinnie

Tinnie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var två anledningar till att jag valde x10 framför Desire och det var kameran och att den är snyggare (tyckte att Desires foton såg lite dassiga ut när jag kikade på nätet). Jag tycker att x10an tar jättebra bilder i dagsljus för att vara den här sortens mobilkamera men så fort det blir lite mörkare ute/inne så är det helt hopplöst. Grynigt eller helt mörkt! Det spelar ingen roll om man försöker mecka med kvällsinställningarna heller. Hur förvånad blev jag inte då när det visade sig att kompisens Desire tog MYCKET bättre bilder under mörka förhållanden. VAFAN! Det ska den ju inte göra! (fast Desiren är fortfarande ful...).

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

SE får plus av flera recensenter gällande kameraknapp, jag håller med dem. Men jag håller med er också, den knappen är kass som kameraknapp. De övriga xperia modellerna har klart lättare/smidigare knapp.

11. Silverandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gillar Vignette kamera programmet förutom att det tar en evighet för den att spara ner bilden. Testade då camera 360 och Camera Zoom FX och gillade båda pga deras snabbhet i att trycka, och spara bild. Även det blir ok bilder inomhus. Men HAR INTE DESSA möjligheter att aktivera blixten??

Vignette kan aktivera blixten automatiskt, men de andra programmen verkar inte fatta att det finns någon blixt. Det går inte heller att aktivera blixten och sen starta t.ex camera360 för den säger att denna mobil inte har en kamera.

12. Silverandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och sen trodde jag faktiskt att x10:an skulle va en kamera-telefon. Men Iphonen tar t.o.m bättre bilder! Min c905 tog myyycket bättre bilder pga autoblixt möjligheter och massa bra scene-val. Så jag är :( och bara hoppas att Google släpper 2.2 med uppdatering till kamerafunktionera & kvaliteten.

Hur ska jag kunna fotografera inomhus med denna x10? det verkar som att kameralinsen är så liten att den inte tar in ljus tillräckligt och kan känna av miljön. För man får hålla den på objektet en stund innan den förstår att vitbalansen INTE ska vara gul & ful.

13. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Först: håller med alla föregående talare om fotoknappen, 1.a läget är ju nästan för lite motstånd (p.s.s. som volymknapparna imo), och sedan är 2.a läget alldeles för trögt, det ÄR svårt att inte skaka om man inte är hulken - gamla k750 har lagom motstånd så SE kan ju. Motståndet behövs inte heller med tanke på kommaåtifickan-problemet, skärmlåset är på.

Finns ju ett antal trådar om detta nu, Holck tipsade om att man kan trycka av (i originalkameran) med pek (inställning), däremot tror jag att den fokuserar där man pekar?
    Jag upplever det som att bilderna blir gulare inomhus om man har på antiskak.

14. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Intressant. Jag upplever det lite som att iP har mer liv, X10 känns lite platt, syns bäst om man tittar på bilen till höger bakom gallret. Men lite bättre detaljer i X10. Nu är ju X10 lite ljusare, kan vara det, skulle vara intressant o ändra ljus o kontrast så det blir likadant o sen jämföra, kanske...

15. Tinnie

Tinnie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mä, är det bara jag som får suddigare bilder med vignette än original-appen? Jag har den betalda versionen nu.

16. Silverandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har inte sett bildkvaliteten från Vignette i datorn, men jag har iallafall problem med vignette att det tar alldeles för lång tid för appen att spara ner bilden.
    Jag har satt inställningen på anti-skak i vignette, vet inte om det hjälper. Men jag har fortfarande svårt att trycka av på kameraknappen utan att bilderna blir suddiga. Så jag försökte att klicka i att använda volym-knapparna att ta kort med (i vignettes inställningar) och det blev väl lite bättre - men det är ju inte klokt att det ska va så minimalt i knappstorlek..