Ska köpa ny laptop, hjälp!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Slimstar, 30 dec 2010.

1. Slimstar

Slimstar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej,

Jag är inte uppdaterad på data-fronten om vad som är standard osv. Är quad-core på 1,73 ghz alltid bättre än t.ex. dual-core på 2,5 ghz?

Jag vill ha den data som har bäst hårdvara för pengarna. Vad ska jag ta? Pengar är inga problem. Hade hoppats hamna kring 10k men såklart att desto billigare den är desto bättre för plånboken, men om det verkligen är värt det kan jag betala dyra summor. :money:

2. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Quad-core är 3 kärnor, och dual-core är 2 kärnor. Du gångar hastigheten på processorn med tex 3 om du väljer en 3 kärnig.

3. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det stämmer inte Quad-core är 4 kärnor.
    Inte heller sant. Det finns en massa andra saker som påverkar hastigheten. En 4 kärning processor på två ghz är inte likvärdig med en en kärning på 8ghz. Eftersom de flesta programvaror inte kan utnytja mer än en kärna på ett bra sätt finns även en massa andra saker som gör att man inte kan räkna så.

Tillbacks till topic vilken storlek vill du ha på datorn 17, 15, 14,13 ... tum? Kan ge ett bättre svar på en bra laptop om jag vet det.

4. Slimstar

Slimstar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag ska flytta till staterna i januari och det ska bli min huvudator både hemma och till plugget, så jag antar att 17" blir för stort att bära omkring på, så 15" är att föredra, antar att mindre än 15" blir för litet men kan kanske tänka mig mindre än 15" också.

5. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610599
    Denna tror jag hade passat bra har själv 13 tums modellen och den är jag väldigt nöjd med. Den har en bra processor och bra grafikkort. Väger inte så mycket heller.

6. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Syrran min har skaffat sig en macbook pro 13" och hon säger att hon är jävligt nöjd med den.... :)

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mbp bör man inte köpa nu...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Köpte mig en sådan innan jul:

http://www.inet.se/artikel/1968919/asus-ul30vt-svart

Det som fick mig att bestämma mig var batteritiden. Jag använder en laptop till det en laptop bör användas till och har sedan en stationär till musik, film, spel och annat. En laptop skall ju enligt mig vara lätt, liten och ha bra batteritid.

Annars är det väl bara att köpa en sådan här:

http://www.inet.se/artikel/1969752/msi-gt663r

Om pengar inte var något problem så är det bara att köra på. 16,000:-.

För runt 10,000:- kan du ju köpa en sådan här:

http://www.inet.se/artikel/1969198/asus-n53jf

9. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Varför inte? För att i7-modeller, etc, ligger runt hörnet? Om man ska vänta på det senaste hela tiden så får man vänta tills man dör. MacBook Pro med C2D är inte alls pjåkig. Den räcker och blir över* för att vara en bärbar, samt att batteritiden är grymt mycket bättre än motsvarande "pc"-laptop - och tyst är den också.

* Allt är relativt. Man får göra en avvägning mellan hur mycket prestanda man vill ha och hur bra batteritid man samtidigt vill ha.

10. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag anser att man inte köper en MBP så länge apple gör den. Eftersom apple är samma sak som en diktatur fast i företagsvärlden. Det finns ganska stora likheter mellan apple och pakistan. Och som en persson som står för yttrande frihet så skulle det aldrig falla mig in att köpa en apple produkt igen.

11. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ska man inte spela alls på datorn ser jag inget fel med att köpa en MBP, de är trots allt väldigt bra (för att vara Mac ;))

Annars är datorn Reconnn länkade till väldigt bra.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kolla buyersguide på macrumors.
    Ja klart får man vänta hela tiden men om du läser på lite så är det för att en uppdatering är runt hörnet. Som ex average dagar innan ny update är runt 200 dagar på Mbp och det har nu varit ca 270. Så en uppdatering kommer relativt snart.
    Mbp uppdateras inte lika ofta som nya processorermodeller som kommer ut så man kan inte tänka på samma sätt som lösa komponenter till en stationär då man är helt låst till när tillverkaren uppdaterar. Och köper man en nästan ett år modell som snart uppdateras (om man inte har bekymmer med priset då äldre är billigare och man bara vill ha det senaste som ts.) Så är man riktigt dum.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk