Ska man, eller ska man inte?? Läs å säg era åsikter!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Redneck, 15 mar 2012.

1. Redneck

Redneck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej allihopa! Nu har jag ett stort fett problem! Såg för nån dag sen att Tele2 har ett riktigt bra erbjudande på maxi abonnemanget. 345 kr/månad å mobil ingår. Pratade med dom igår i butik å tele å dom sa till mig att jag kan byta till maxi då jag har smart nu, men då får jag ingen mobil. Avslutar jag mitt abonnemang å betalar hela i en slutfaktura som blir 1690 kr, då kan jag få maxi med mobil å de är obegränsat med mms, sms, samtal, ingen uppkopplingsavgift å 10 gb surf (!) Vad tycker ni!? Ska jag säga upp mitt smart å betala 1690 kr å sen ta maxi 345/ i två år med en xperia S?

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag hade aldrig gjort det. Då hade jag hellre köpt en telefon cash och sedan skaffat ett kontantkort. Att binda upp sig sådär verkar vansinnigt. Om ett halvår finns det fem nyare modeller jag vill ha, och så vidare...

3. ooyes

ooyes Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag skulle gjort de om jag var du, fast med en galaxy nexus, finns för samma pris på deras site.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hej, jag heter Mattias, men du kan kalla mig Matte eller Matematik.

En ny telefon kostar 4-5000 beroende på vilken du vill ha. Låt oss säga 5000. Ditt abonnemang som du är spekulant på kostar dig 8280 + de 1690 som du får betala för att avsluta ditt nuvarande. Alltså 9970 kr. Om vi drar bort 5000 för din nya telefon som du så gärna vill ha så har 4970 kr kvar. Då har du ca 207 kr i månaden under två år att lägga på ett annat abonnemang alternativt 414 kr i månaden på ett år utan bindningstid på två år. En vild chansning säger mig att du lär hamna i exakt samma situation igen innan dina två år runnit ut.

Fria MMS känns som bortkastade pengar. Mail och Facebook är gratis om du har fri surf. Om du inte ringer så mycket och är under 25 så ta en titt på Telia Max 25.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag räknade på det när jag band upp mig nu. Jag ville ha en ny telefon. Telefonen jag ville ha kostade 3800:-. Abonnemanget 345:-/månad i 24 månader.

345 * 24 - 3800 = 4480

4480 / 24 = 187:-

Räknar man bort telefonen betalar jag mindre med det nya än det gamla. Plus att jag får telefonen då.

Alternativet skulle ju vart att jag skulle betalt vidare som det är idag, runt 225:- i månaden, och köpt telefonen kontant. Jag kom fram till att jag, eftersom jag ändå inte vill byta ifrån Tele2, lika gärna kunde binda upp mig. Jag får telefonen, behöver inte slänga ut 3800:- ifrån mina egna pengar och behöver dessutom inte stressa över ifall räkningen kommer vara på 200:- eller 500:-.

Det värsta som kan hända är att jag tröttnar på telefonen jag har, säljer den, och lägger emellan ~2000:- till en annan telefon. Fortfarande, för mig, en bra deal.

Men i ditt fall vet jag inte. Hade nog inte bundit mig ifall jag redan hade vart bunden. Eller kanske. Gör som du vill.

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

En sak till att ta med i beräkningarna då man väljer mellan att köpa telefon kontant eller att köpa den mot förhöjd månadsavgift på ett abbonemang är huruvida telefonen är operatörslåst.

Om man åker utomlands och där stoppar i ett lokalt kontantkort för att undvika svindyra surf-räkningar är olåst telefon det enda acceptabla.

m v h Henrik

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bra synpunkt. Därför är det alltid smartast att köpa telefon på t.ex. Elgiganten. Det sjukaste var att jag fick sådant begär efter Lumia 800 att jag på en måndag åkte iväg 19:30 för att se om Media Markt hade några inne. Väl där fick jag reda på att de bara hade operatörslåsta Lumia. Var inte så sugen på't men tänkte "what the heck". När hon kollade datorn var de enda som var kvar till 3.

När jag kom hem så kollade jag med en kompis som jobbar på mobilavdelningen på Elgiganten. Alla de säljer är olåsta.

Vettifasen varför Media Markt säljer låsta telefoner samtidigt som andra kedjor säljer olåsta men eftersom man får samma pris på samma abonnemang och dessutom samma telefon med samma garanti så känns det ju värt att köpa på ett ställe där man garanterat får en som är helt olåst och obrandad :)

8. tulipan

tulipan Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som Matti och ett par till här ovan säger så känns det som en förlustaffär redan från början. Två år är lång tid i mobilbranchen och det är i regel dyrt att köpa mobil genom abonnemang. Det är som att ta ett lån med dålig ränta för att köpa en cyckel, det är det väldigt få människor som gör. Telefoner däremot verkar folk inte ha några problem med att betala överpriser för.

"Allt går att sälja med mördande reklam"

9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Tack för det inlägget. Det går troll i detta att binda upp sig och tycka man gör en smart affär. There is nothing as a free lunch.
    Jag köper lur kontant, undantagslöst, obundet och kör kontantkort och har troll-koll på mina stålar.

10. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Så sant! Köpte en legend för ca ett och ett halvt år sedan, avbetalning i ett år. Sämsta jag gjort, nog för att det inte är helt samma sak men liknande, skulle heller aldrig vilja binda mig!

Sent from my Nexus S using Tapatalk

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Bara man förstår att det är skillnad på avbetalning och bindningstid.

I detta fall betalar du ingenting på telefonen.

Har man användning, eller ser nytta i, att ha ett flat-rate-abonnemang (som jag gjorde) är det inte dumt! Detta förutsatt att man är obunden sedan tidigare och är nöjd med Tele2 / 3 som operatör vill säga.

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Ringer man nu för mer än 350 kr i månaden så är detta erbjudandet bra.

Nu säger du inte om du ringer för mer än det om du gör det så är det en smart idé, tror inte det kommer bli så här billigt igen på ett par år.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Prexis :)

Jag ringde för mellan 200 och 500 i månaden. Oftast runt 300. För mig var det värt. Jag vet vad jag kommer betala och eftersom jag pluggar på högskola, och inte har det så fett pengamässigt, kan det vara värt att låsa kostnaden även om den är lite högre.

Skulle inte bundit mig ifall det var dyrare eller om jag hade ett annat abonnemang jag först skulle behövt slutbetala.

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Tja. OM det kommer ett bättre erbjudande om ett halvår då?

Då sitter man där med skägget i brevlådan

15. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Fast med det resonemanget kan man ju aldrig "vinna" något heller då det alltid innebär en viss risk och chanstagning!
    Tänker man "om" kring allt då missar man nog mycket också ;)

Det finns alltid ett "om" med i kalkylen, fast det viktiga måste ju vara att man utgår från det man faktiskt vet i dagsläget. Är detta bättre för mig just nu? Är det konkurrenskraftigt just nu?

Resten kan man bara spekulera i men det blir svårt att fatta beslut baserade på "om", "när" och "kanske".

En kalkylerad risk helt enkelt med direkt vinst i mitt fall och förhoppningsvis även i 24 månader framöver fast det återstår att se! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

16. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Med mitt resonemang binder man inte upp sig i tid och otid och sitter och betalar sura slantar år 2014.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Men får dock aldrig rabatt. Vet man om sina kostnader och planerar kan det vara väldigt positivt att köpa med abonnemang eftersom man får ett subventionerat pris. Men givetvis tjänar operatörerna pengar att man binder upp sig på ett man inte behöver etc. Så det gäller att göra sin egna matematik.

18. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Finns fler än ett sätt att se det på, jag respekterar din ståndpunkt! Det passar säkert bäst... för dig.

För mig, passar ett flatrate abbonemang a 349 kr perfekt. Idag, imorgon och säkert/förhoppningsvis längre tid än så.
    Jag kommer tjäna på det i vilket fall, även om det kommer något liknande a 299 i månaden om 17 månader, eller 15 eller 8 etc etc gentemot idag och hur det varit tidigare.
    Detta kapar mig och min familjs kostnader med en bra "sur" slant, vilket ALDRIG kan vara fel, för oss dvs :)

19. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Subventionerat, hur då menar du, om jag räknar in abonnemangskostnaden så blir slutsumman ändå mycket mer än telefonen. Hur jag än räknar.

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

När jag skulle köpa en ny telefon så fick jag 2 500 kr rabatt av Siba på telefonen enbart för att jag förlängde mitt abonnemang. (Det hade gått ut då). Jag köpte telefonen kontant (resterande delar) men fick ett subventionerat pris eftersom Siba får en bonus per sålt abonnemang från Telenor.

Annars hade jag köpt samma telefon och haft samma abonnemang utan att få något subventionerat pris. Alltså fick jag 2 500 kr rabatt.