Ska man inte ange företagets org-nummer i Google (Merchant) Checkout då man säljer?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 9 mar 2011.

1. corgrath

corgrath Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hallå alla.

Jag har en enskild firma och funderar på att försöka sälja en app via Android Market. För det, så krävs det att man skapar ett Google (Merchant) Checkout konto.

Det är inga problem, jag fyller i mina privata uppgifter och mitt företags publika information (det som syns för kunder som köper saker).

- Men.. borde jag inte ange organisations-numret någonstans?

Är inte det något som Google måste veta för att göra utbetalningar till mig?

Eller är det struntsamma från deras perspektiv om man är privatperson eller företag?

Någon som vet detta?

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Varför skulle de behöva veta orgnummer? Har inte skapat något merchant-konto, men skulle tippa på att de sätter in pengar på ett konto?

3. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har för mig att företag som ska ge utbetalning till andra företag, måste veta organisations-numret, för att kunna taxera det korrekt hos dom.

Men det är kanske bara så inom Sverige? Hmm.

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tror jag aldrig behövt veta något om vilket orgnummer mottagaren har. Däremot kan det vara viktigt att veta om mottagande företag är momsregistrerad eller ej, och i så fall dess momsnr. Beroende på vad som skall betalas ut kan det även vara viktigt att veta om mottagande företag betalar F-skatt eller ej.

5. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Varken org.- eller moms-numret är något man anger i Google Merchant Checkout..

Är det någon annan som vet mer om detta? Eller är allt i sin ordning?

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Taxeringen väljer ju hur du vill sköta. Ex kan du sätta att du tar en och samma moms inom EU (säg 25%) så får du pengarna för försäljningen + momsen för försäljningen. Eller så tar du inte ut någon moms på priset utan det är samma pris överallt (bortsett från valutaförändringar såklart) så får du redovisa momsen till skatteverket separat. Har för mig det finns en till inställning.

Jag kör det förstnämnda och har ex två kunder i Norge, då är det bara för mig att inte redovisa någon moms på deras försäljning enligt representanterna jag har talat med hos skatteverket.

Tror Google inte bryr sig om vem som får pengarna så länge som rätt person får pengarna.

7. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tror du har börjat besvara en annan fråga jag har, men jag funderar på att skapa ett nytt inlägg, så att denna inte blir bloatad :-)

8. BMB

BMB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är jag mest en kodare och ingen skattejurist men grejen med Google Checkout är att Google fungerar som betalningsförmedlare och inte återförsäljare. Det vill säga att transaktionen ser ut så här:

Apputvecklare->slutkund där betalningen sker via Google Checkout.

Checkout fungerar alltså som en bank och du behöver inte ange momsregistreringsnummer för att någon ska kunna betala dig via exvis bankgiro heller. Däremot är du fortfarande skyldig att ta ut och betala in moms på försäljningen till slutkund om du är momsregistrerad (och jag fattat det rätt). För försäljning i Sverige bör du därmed ta ut 25% moms på alla transaktioner och redovisa till skatteverket. Till övriga EU finns ett fribelopp men överstiger man det måste man betala in moms på allt, kolla gärna upp detta mer noggrannt då jag ännu inte säljer något utanför Sverige.

Situationen där du hade behövt ange momsregistrerningsnummer uppstår när förhållandet ser ut enligt:
    apputvecklare->återförsäljare->slutkund
    I det falllet sker all din försäljning till återförsäljaren som sedan säljer vidare applikationerna till slutkund. Tror det är så iTunes fungerar inom EU men det verkar också en aning oklart skattemässigt.

9. corgrath

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett nyttigt inlägg. Jag ska testa lite då jag kommer hem, är ganska osäker just nu hur en enskild firma ska lägga upp skatte-inställningarna i Google Checkout. Men aja, tack för inlägget :-)