Fråga: Ska man stirra sig blind på changelist?

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Ascii, 30 jan 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Sitter på Omega 40 för tillfället men funderar på om man skulle dra in helt stock och bara köra root på det, men kollar man på senast tillgängliga fw för Nordiska regionen så har den en lägre changelist än de flesta andra obrandade. Tex:

ELL4 Obrandad Nordisk: 566833
    ELLA Obrandad Brittisk: 742798
    EMA2 Obrandad Singaporeansk 836582

Ska man tolka det som att det är en massa positiva ändringar? (ju högre changelist desto nyare, men är den bättre?) Changelisten verkar ligga i direkt korrelation med build-datumet.

2. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Nej det behöver inte vara bättre. Kan ju vara en del skräp också. Som t.ex. att det är fler ändringar för Singapore-firmwaren är att det kanske är bara ändringar för/på saker som är förknippade med Singapore (översättningar).

Men å andra sidan så kan det också vara bugfixar. Men jag vet inte riktigt. Jag stirrar mig gärna blind på changelogen, det gör nog många andra också! :P

3. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nej det tycker jag inte. Kör den ROM som du tycker funkar bäst. Men kan nog vara möjligt att en stock ROM skulle fungera bättre än omega, man vet ju inte vad vissa tweaks ställer till med :)

Och som bvb säger, en längre changelog behöver inte betyda att det funkar bättre ;)

4. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag skulle iaf köra LLA eller senare p.g.a SDS fixen. (Räcker dock med kerneln)

5. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Så som jag har förstått det har alla kärnor som skeppats med 4.1.2 en fix för SDS (källa).

6. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Den tråden hade jag missat. Tackar.

Är exynos säkerhetshålet också fixat tro?

Utgick från AndreiLux o Gokhanmorals changelogs.

T.ex

Perseus alpha31 (09/01):
    Removed my own security fixes and replaced them with the official Samsung one. I guess it can now be disclosed: exynos-mem was only one of multiple entry-points for the memory exploit. We discovered the s5p-smem exploit ourselves back in December but kept it quiet, I fixed that one back in version 29.2 without mentioning. Nobody was secure from a smart exploiter up until then, SuperCurios or Chainfire's software fixes are also just patching a single hole in what is a Swiss cheese. Kernels >v31 and beyond stock LLA are now the only truly protected ones.
    Samsung's fix for the sudden death syndrome (SDS) included. It is caused by eMMC failure on phones with VTU00M internal memory chips with revision 0xF1. You can check your phone with the "eMMC Brickbug Check" in the Play Store (Ignore the message if it says you're not affected, the type and revision is what matters). The patch is a firmware soft-patch that is applied on every boot and MMC resume, it is not a permanent fix. You will need to stay forever on kernels which include the patch, this also includes updated recoveries and their embedded kernels.

7. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är något som jag dessvärre inte tror är fixat i ELL# (där # står för en siffra)...