Fråga: Ska till Frankrike, stort behov av GPS

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Snaqejack, 6 september 2013.

1. Snaqejack

Snaqejack Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ska till Le Lavandou på Söndag och vi ska ha en bil och åka runt, men vi behöver självklart tillgång till en GPS som inte belastar min mobilräkning det minsta...
    Något tips?
    Jag även tillgång till en iPhone och en iPad endast WiFi(verkligen inte mina, aldrig mera en iOS enhet för min del) om det kanske är lättare på dom.
    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    jag kör navigon på min tab... iofs så kostar den en slant i inköp men ohyggligt bra... :)

tt4

3. Gyllenb

Gyllenb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Håller med, navigon har funkat bra för oss i många år, både i europa och usa

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

4. kroffe

kroffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag använder GPS Nav&Maps och kan rekommendera den varmt. Appen är gratis, men fungerar tydligen bara 30 dagar för alla funktioner. Men va f..n jag köpte den för 7:- och då får man ett land med i det priset. Så behöver man inte vara uppkopplad. Sedan betalade jag 44:- och kan ladda ner vilka länder jag vill i hela Europa. Kan ta bort de länder jag inte vill ha och hämta de som är aktuella för resan när som helst. Dessutom fungerar den kanonbra med bilder och tal. Visserligen bara på engelska, men det är nog inga problem för de flesta idag.

Tänk bara på att ha en billaddare med för både GPS och skärm drar rätt så mycket ström ur batteriet. Jag har numera skrotat min gamla Navigon GPS som behöver en kvart på sig för att hitta satelliterna. SGS3:an tar inte många sekunder för att låsa. Lycka till om du kör på detta tips! Är säker på att du inte ångrar dig. Du får inte ens en hamburgare för det priset om du köper med hela Europa.

soiroilang gillar detta.
  5. Snaqejack

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Men hur blir det med datatrafiken utomlands?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Är inte helt hundra men jag har för mig att gps fungerar utan datatrafik.

Har haft gps igång både i Budapest och London utan att det kom på mobilräkningen.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

GPS-mottagning i sig är alltid gratis eftersom det inte går över mobilnätet. Däremot kan det bli datatrafik för att telefonen ska hitta positionen snabbare när man slår på den. Men om man har spärrat för datatrafik (dvs ej kryssat i data vid roaming) så brukar effekten bara bli att det tar längre tid att hitta positionen när man startar appen.

Sedan gäller det att se till att appen har lämplig karta nerladdad i förväg, kallas ofta för "offline".

Tidigare fanns en sida i wikin här som beskriver olika navigeringsappar och vilka som har egna kartor men den sidan har försvunnit.

8. Snaqejack

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har gjort en stor del av Frankrike tillgängligt offline på telefonen i alla fall, får hoppas att det fungerar då.
    Så, om jag slår av mobil datatrafik så är jag 100% garanterad att inte få en otrevlig överraskning på räkningen?

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Om du menar att du laddat ner i Google Maps så kommer du t.ex. inte att kunna navigera efter det utan bara titta på kartan.

Jag har alltid mobil data på men "data vid roaming" avstängt men det finns de som påstår att det inte räckt. För min del har jag aldrig märkt några problem.

10. Micke_A

Micke_A Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
  11. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har under flera år varit flitig användare av navigatorer i telefonen i åtskilliga europeiska länder. Har provat olika tillverkare, de stora är likvärdiga, jag fastnade för Sygic. Vill minnas att du kan prova denna gratis en vecka. Räcker detta kan du ladda ner kartor hemma över Frankrike

De kräver normalt ingen datatrafik alls för att fungera. Kolla dock inställningarna i förväg, och prova att allt fungerar, så att du inte får datatrafik av misstag.

En annan sak man skall se upp med är att normalt har du varning för hastighetsradar i programmen. Detta är inte tillåtet i vissa länder, i Frakrike är det 1 500 Euro i böter bara du har det i telefonen. I Sygic är det lätt att plocka bort en fil i mappen där kartorna ligger så är man laglig.

12. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

+1 för Sygic.

Har använt Sygic en helg i Frankrike och är helnöjd. Har faktiskt varit på gång att köpa just Sygic flera gånger, men det som gjort att jag aldrig slagit till är att (som jag fattat det) man bara får ha det installerat på en enhet i taget - något som gör att:
    Jag skulle behöva betala det dubbla - både för den tablet jag mestadels har för navigering och musik i bilen och för att ha det installerat i mobilen. Sedan tar det emot att gå ifrån den betalningsmodell som den mesta mjukvara annars håller sig till dvs en licens på google-konto.

13. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    köp copilot eller nåt annat gps program så tankar du kartorna och kan använda offline utan trafik.