Ska tydlige få nytt sim från Tele2

Discussion in 'Tele2 & Comviq' started by huskul, Jun 3, 2012.

1. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    fick sms från tele2 att dom ska byta ut mitt sim-kort
    men varför?
    den jag har är ca.2år

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fråga tele2?

Om 4g nätet kan hantera 3g också så är det väll för att dom vill flytta över så många som möjligt från det överbefolkade 3g nätet...

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är för att de just nu håller på att byta simkort för alla de med en gammal typ av simkort. Detta för att man ska få ett simkort med stöd för att ansluta till 4G-nätet. Det nya simkortet kan även i vissa fall ge bättre hastighet på 3G-nätet - men i andra fall försämra (hur det går till vet jag inte riktigt).

Så, det är helt enkelt för att förenkla för de kunder som eventuellt vill uppgradera till 4G senare :)

4. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1028221&postcount=31

fråga Telenor

tackar

5. psence

psence Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick mitt simkort utbytt nyss och enligt info i brevet och på Internet så byts sin ut för att förbättra upplevelsen med datatjänster utomlands och att rätt nät väljs. Själv tycker jag att Tele2 borde förbättra upplevelsen av dito hemma istället. Som det ser ut efter kortbytet så började det med att det inte gick ringa, skicka eller ta emot sms förrän jag ringt till den från ett Teliakort, inte bra. Sedan verkar det som om samtal fortfarande kan brytas, hade 2 samtal som bröts efter varandra trots bra signal samt att samtalet var mellan Tele2 abonnemang.

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

6. Amiga

Amiga Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Om jag nu inte åker utomlands varför skall jag då byta kort...?

Från tele2´s hemsida:
    "Varför ska jag byta SIM-kort?

Det nya SIM-kortet innehåller ny teknik som gör att vi i ännu högre utsträckning kommer kunna säkerställa kvaliteten på samtal i våra nät och tillgång till framtida tjänster."

Kan det vara så att den egentliga anledningen har något att göra med spärrar för Skype och liknande, eller för att kunna övervaka oss bättre?

Sånt går man ju inte ut med... Då är det bättre att skylla på förbättringar.

7. MartinAsplund

MartinAsplund Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har precis köpt en HOX utan abbonemang i min pappas namn från Elgiganten.se. Mobilen ligger fortfarande kvar på posten.

Idag fick jag ett sms från tele2 om att jag måste byta ut mitt simkort samt att ett nytt är på väg hem till mig. Hur vet dem att jag har köpt en ny mobil om jag aldrig har talat om det för dem? Eller kommer jag få ett nytt minisim kanske?

8. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det har inget att göra med att du skaffar en ny mobil utan der handlar om att Tele2 jobbar med att byta ut alla simkort till en nyare typ. De ska vara dubbel-stansade och 4G ready.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

9. MartinAsplund

MINA ENHETER

När jag ringde tele2 förra veckan fick jag veta att ett nytt microsim kunde man få direkt i vilken som helst butik dom säljer mobiler.
    stämmer detta och kan jag då också hämta ut ett? Jag menar så slipper jag vänta en vecka.

10. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Dom brukar vilja ha 40:- för att få hämta ut ett nytt SIM-kort i butiken utan anledning. Men säg bara att du får kass täckning och att du har testat andra mobilen och det är lika dåligt och att du vill ha ett nytt. Säger dom fortfarande att du behöver betala så är det bära att köra klassikern och höja rösten lite så andra i butiken hör och säga "Så jag ska behöva betala extra för att kunna använda det som jag betalar varje månad för när det jag har nu inte fungerar?!"
    De flesta brukar byta ut gratis men har själv råkat ut för att de vill ta pengar från en, men höjer man rösten lite så får man oftast det man har rätt till hos Tele2 :)
    Vet inte hur det är med andra operatörer men hos Tele2 så måste man nästan bli sur och höja rösten, är man trevlig så har jag aldrig fått det jag blivit lovad/ska ha..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

11. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det nya du får är troligtvis ett som ser ut som ett vanligt - med ett microsim inuti. Alltså så här: http://www.magnusjonasson.com/wp-content/2010/07/microsim.jpg där kan du liksom pluppa ut mitten och därmed få ett micro-sim.

Är det inte det så fungerar ju Chrippes förslag alldeles utmärkt :)

12. MartinAsplund

MINA ENHETER

Jag fick det nya simkortet idag, tyvärr så var det bara ett minisim. Ska jag aktivera det ändå och sedan fixa ett nytt eller ska jag inte aktivera det och skaffa nytt ändå? Förresten så kanske jag kan klippa med en sax i mitt gamla eller det nya jag fick?

så här ser det nya ut som jag fick; http://goo.gl/Z6jAf

Last edited: Jun 28, 2012
  13. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jaha, du kan ju testa och klippa i ditt gamla först och se om det går bra - gör det det så kan du ju använda det tills du får ett nytt micro-sim, annars kan du ju klippa i det nya direkt om du misslyckas från början.

Jag skulle rekommendera dig att på ett eller annat sätt se till att du har ett av de nyare simkorten. Antingen det du redan fått hemskickat eller att du beställer ett nytt micro-sim. Det kostar 49kr att hämta ett nytt i en Tele2 butik eller att beställa genom kundtjänsten.