Problem: Ska verkligen Galaxy Nexus lagga såhär?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av niq, 12 jan 2012.

1. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick just hem min GS och har provat den lite innan jag stoppat in SIM kortet.

Att låsa upp den går fort. Men sen fattar jag ingenting för inte ens bläddring mellan hemskärmarna är smooth. Den laggar BETYDLIGT mer än min S2 som jag också har här bredvid mig.

Klickar jag på någon av dem tre huvudknapparna så ser jag att det blåa ljuset runt knappen laggar när den fadar ut och in. Detsamma gäller när jag klickar på huvudmeny knappen, det laggar fruktansvärt. Inte alls som jag sett i videos.

Någon annan som upplever detta?
    Eller kan det vara för jag inte har något SIM kort i ännu?

Hursomhelst så fattar jag ingenting för alla videos jag sett med GS då har den varit supersnabb..

2. Astrofaes

Astrofaes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låter märkligt. Den enda gången jag har märkt av en antydan till lagg är när jag öppnar en stor sida i webbrowsern.

Att bläddra mellan hemskärmarna går hur smidigt som helst så länge man inte använder sig av alltför krävande dynamiska bakgrunder.

3. jesperr

jesperr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Min är supersnabb. Pröva med fabriksåterställning innan du installerar en massa saker

4. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Inget lagg här. Det enda jag kan tycka "laggar" är att det tar för jäkla lång tid för kameraappen att starta! :ehm:

5. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Generellt är min snabb också. Visst finns det vissa saker som (imo) bör fixas. Som nämnts av herren innan så har ju kameran rätt lång startsträcka vilket är irriterande. Likaså knappen för senast använa program är alldeles för slö för att inte irritera.
    Och naturligtvis finns det ju vissa appar som fungerar sämre på ICS, bl a Google Reader. Den fungerade mycket bättre på GB för mig.

6. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Upplever inga lagg alls. Tycker t om att kameraappen startar snabbt :) Märkte dock igår att den blev lite segare, men då hade jag installerat / avinstallerat under en stund. Efter en omstart var den lika snabb igen. Vet ej om det har någon större betydelse men jag har alltid gjort en fabriksåterställning det första innan jag började använda den.

7. michap

michap Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Något är uppenbarligen mycket fel med din lur, min laggar inte alls. Även kameran startar snabbt, ca 1 sekund. Rådet att göra en fabriksåterställning låter sunt.

8. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Håller med till viss del faktiskt. Jag tycker att t.ex. ADW Launcher X flyter väldigt mycket bättre på hemskärmarna än originallaunchern.
    Även som du säger, knappsatsens effekt ser väldigt B ut, med laggig fade..
    Vissa tredjepartsapps laggar också och även multitaskingfunktionen.

Det är bara det att skillnaden mellan Galaxy Nexus och min gamla HTC desire gör att jag knappt tänker på det.

9. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Min första Galaxy Nexus upptäckte jag senare var defekt. Den kunde bugga ur efter ett tag eller lagga till. Gav konstant litet lagg i spel eller ibland rejäla sådana och grafikbuggar. Den var dock relativt laggfri i gränssnittet för det mesta.

Känner du någon annan med en Nexus du kan jämföra med? Annars kan du testa växla till en statisk bakgrund om du kör en live wallpaper. Den som är standard brukar dock flyta på fint.

10. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Har aldrig upplevt något lagg när jag bläddrar mellan hemskärmar. Knappen för senast använda program kan ha viss fördröjning när man har många appar öppna (dock inte när jag använder francos kernel).

Upplever även lite microlagg när jag bläddrar i app drawern. Speciellt bland widgets. I övrigt är den snabb och flyter fint.

11. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Min laggar inte någonstans. Nog fel på din lur tyvärr.

12. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Lagg är faktiskt min nexus såvitt jag vet befriad av. Det som beskrivs som lagg i animationen för softkeys ser jag inte alls, blir en bubbla som sedan går tillbaka igen, utan hack och snabbt.

Kameraappen kan jag hålla med om, från låsskärmen att den tar ca en sekund att starta. Hemskärmar, drawern osv funkar riktigt rappt dock använder jag bara statiska bakgrunder. Även ADW Launcher EX och Nova Launcher funkar likvärdigt, dock går det att ändra transaction time i ADW för hemskrämarna, vilket gör att det kan gå väldigt fortare, dock är flytet detsamma.

Jag hade undersökt detta vidare.

13. niq

niq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag bytt från Live wallpaper till en statisk bild samt stoppat in SIM-kort och laddat fullt och nu blev det betydligt bättre må jag säga. :)

Dock om jag ändrar till den lila standard Live bakgrunden så blir den efter en liten stund segt.. Tycker detta är jävligt dåligt om jag får vara ärligt med tanke på att Google skrivit om så mycket i 4an så tycker man att dem borde ordna så en 1.3ghz processor och GPU kan rendera fram detta utan lagg.

Men som sagt, problemen är helt borta nu. :) Märker bara av några mindre hack ibland man annars flyter det på otroligt bra när jag kör en vanlig bakgrundsbild.

14. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Lite kuriosa.. Testade nyss med standardbakgrunden (live) och kan inte påstå att jag märker skillnad mot statisk? Testade dock "3D Fireflies Live wallpaper" då märks samma fenomen som på min N1a, drar man mellan skärmarna sakta ser man bakgrunden gå segare, att byta snabbt flyter lika bra ungefär.

15. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad menar ni med "standard Live bakgrunden" ? Det finns 1 enda bakgrund (Phase beams) som är optimerad för Galaxy Nexus & ICS de andra gör att det mesta laggar. Förstår inte varför Google skickat med de bakgrunder när telefonen nästan direkt sätter igång och laggar om man försöker göra något.
    Sen är det "bara" 1.2ghz på cpu vad jag vet ;)

Tror & hoppas att Google fixar det eventuella lagg som fortfarande uppstår med bl.a. widgets i application drawer vid senare uppdateringar.

16. Gargo

Gargo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Yepp. Som det ser ut nu så är ju Live bakgrunder inte att tänka på. Rätt dåligt faktiskt. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden. Kollar man på CES mässan så laggar då inga telefoner med 1.5ghz med levande bakgrunder. Samma gäller galleri. Det verkar funka kanon på de kommande. Jag upplever kanske 25fps i mitt galleri. Inte 100% smooth alltså.

17. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

under dev options finns "Force GPU rendering" den hjälper till i dom extremt få instanser jag förr hade lite lagg (pga appens sunk kod inte ics/luren)

värt o testa...
    (släng in AOKP/franco/nova i ekvationen så är det smooooth)

18. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Problemet med "Force GPU rendering" är att vissa apps inte alls gillar det.

19. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

finns det säkert, men jag personligen har inte stött på det och antalet som får skjuts av det är större än dom som gnäller ;)

20. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    För mig laddar alla widgets om i ADW om jag inte öppnat launchern på ett tag. Dessutom har jag lyckats få Go SMS att installera om sig självt tre gånger sen jag använde den. Multitaskingknappen laggar också. Annars fungerar den bra :)