Diskussion: Skadad vid köp? Media Markt

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av RuffyMan, 7 jun 2012.

1. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    http://fairshopping.se/opinions/view/12801

Där kan ni läsa mer om min story, köpte nämligen en Galaxy S III på Media Markt, hade ett litet märke på silverramen längst ner till höger typ, redan när jag packade upp telefonen.

Dom vägrar göra ett skit, ville inte ens hjälpa mig. Någon som har en aning om vad man kan göra? Jag är en sån person som måste ha mina saker i nyskick, inga repor eller något alls. Kan inte leva med märket, har försökt pilla bort märket men nu har det blivit lite värre.

Deras svar på fairshopping säger ju inte mycket heller, ni kan ta och läsa själva och det roliga är att dom inte lämnar något nummer eller mailadress alls.

Ska man bara ta och sälja den billig sen köpa en ny? Fifan va slöseri och vad FÖRBANNAD man blir.

Last edited: 7 jun 2012
  2. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kanske är läge att ta kontakt med Samsung direkt?

Sent from my Lumia 800 using Board Express

3. boyen

boyen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Svårt och Reklamera för ett skönhetsfel efter så många dagar

Andreas527 gillar detta.
  4. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Gjorde det ju efter 4 dagar, vänner har tagit studenten och det och man har inte haft tid, tar ju liksom tid att åka dit också. Påpekat allt det där men såklart, det är kundens fel?

:P Tro mig, sitt i min stol och tänk er själva att ni väntat ap länge på mobilen, sedan när ni fått den och märker skönhetsfel, man blir WÄWÄWÄÄW men ah, sånt här händer väl :)

5. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Här skall du få lite tips från en som tidigare jobbat på liknande ställen:

KUNDEN HAR RÄTT!
    De första 6 månaderna efter ett köp är det säljaren, i detta fall MM som skall bevisa att defekterna beror pga kund. Du som kund ska inte behöva bevisa ett skit under dessa första 6 månaderna. Skulle du DOA så är det 7 dagar från inköpsdatumet för just Galaxy S3, medans vissa andra modeller/märken är det 14 dagars DOA tid från inköpsdatumet.

SÅHÄR SKA DU GÖRA:
    Var DRYG.. Men på ett fint sätt. Det betyder alltså att du EJ skall ge dig, utan hela tiden säga till, att de måste fixa detta & säg att det är MM's uppgift att komma fram med bevis inom 6 månader från inköpsdatum att det är kund som gjort dessa defekter. Kan de ej bevisa det, så skall de genast ta tillbaka luren och ge dig rätt.

Det myglas så ofantligt hos stora aktörer med detta, bara för att just dom skall slippa allt krångel. Men krångel får de stå ut med. Var bara artig och dryg på ett positivt sätt. Dvs inget gap&skrik utan stampa ner foten och säg att du går inte ifrån butiken förens MM löst detta problem åt dig.

Om de du talar med i butiken fortfarande propsar med att inget göra, fråga efter butikschefen eller den som har jouren, och berätta scenariot igen från början. Så att även denne är införstådd i allt.

Till slut kommer de att ge med sig och kasta på dig en ny telefon för att få slippa dig. Har du ruskigt tur så kanske du även får något presentkort/skal eller liknande som "plåster på såren".

Kort och gott: Var dryg, på ett artigt sätt och hävda din rätt. Deras uppgift att bevisa att felen på telefonen är gjorda av dig inom 6 månader från inköpsdatumet. Hade det varit efter 6 månader efter inköpsdatumet så förfaller det dig, att kunna bevisa att felen uppstått från MM eller leverantör.

6. undegaard

undegaard Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Vore intressant att få lite källor. Det där med sex månader har jag aldrig hört talas om, däremot ett års garanti & ett års reklamationsrätt. Jag har ändå jobbat inom retail.

Hur som är det lurigt eftersom det handlar om en repa och inte ett vanligt garantiärende, där ligger bevisbördan på Media Markt. MEN, eftersom det handlar om ett märke så brukar garantin säga att det inte får finnas fysiska skador på produkten för tt garantin skall gälla.

Fråga till OP, det sitter ju två lappar på din förpackning som det står typ do no accept if seal has been broken. Om dessa var öppnade men du öppnade förpakningen ändå så har du kanske i deras ögon accepterat varan?

Jag hade tjatat lite mer med Media Markt, men framförallt tagit kontakt med Samsung om detta. Jag tror du har svårt att hämta något hos Media Markt och jag tycker nog inte att de har gjort fel. Dom följer ju bara Samsungs regler. Det är alltid tråkigt att inte kunna hjälpa kunderna så jag tror de anställda vill.

7. mansson86

mansson86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

8. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det sitter två ja, innan jag öppnade så visste jag aldrig att det satt två stycken. Så det såg precis ut som vanligt "oöppnad", dvs att klistermärket inte var brutet tills jag kollade noggrant och såg att det var ett till likadant klistermärke under det jag hade brutit upp.

9. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

10. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Det stämmer alldeles utmärkt att bevisbördan ligger hos leverantören inom 6 mån från inköp. Jag kan intyga detta och har pluggat handelsrätt i många år. Se bla paragraf 20a i konsumentköplagen nedan.

Konsumentköplagen:
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/

Läs även distans- och hemföräljningslagen:
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...g/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/

OBS: Man har 3års reklamationsrätt inte 1års garanti+1års rek.rätt.
    3år är det som gäller och kan man lagen ger ofta reklamationsrätten större hävarm mot de "garantier" som vanligen lämnas år 1-2. Så man kan ofta tjäna på att istället åberopa reklamationsrätten.

Stå på dig!

11. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Kan "peppa" TS lite med att jag än gång i tiden lyckades med konststycket att få en HTC Legend reklamerad/utbytt pg a reva i skärmglaset. Detta efter 8 dagars innehav. Jag åkte på semester och hade ingen möjlighet att påtala felet innan detta.

Butikschefen i butiken det gällde hittade på alla möjliga konstiga regler te x att om telefonen använts mer än x antal minuter, skyddspappret var av, den var ringd med etc så skulle inte detta gälla som reklamation.
    Påtalade lite kring svensk lagstiftning för honom, gjorde en skriftlig reklamation, var i kontakt med HTC och efter många turer vart telefonen reklamerad och utbytt.

ÄHar aldrig varit så irriterad över en pryl innan som då. Butikspersonal som inte vet vanlig handelsrätt utan försöker hitta på allsköns egna regler är det värsta jag vet. Är en vara defekt från köp så har du SJÄLVKLART rätt att på något smidigt sätt få detta ordnat. Allt annat vore absurt!
    Jag HADE inte repat luren, det var allt jag visste, sen att chefen inte trodde mig, det sket jag i, HAN kunde ju inte bevisa att jag faktiskt gjort revan heller. HTC godtog reklamationen, butiken ville ej godta den = Nöjd kund med HTC åtminstone och butiken/operatören har förlorat en kund pg a sitt bemötande.

Edit: Sen var min fru "vittne" med på att revan var där från start/uppackning, och det kändes åtminstone bättre för min del då. :)

12. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Pepp älskar vi alla va :) Låter ju som min historia typ, är glad att det slutade lyckligt för dig, vi får hoppas att det slutar lyckligt för mig med, har tagit kontakt med samsung nu (även fast det inte var dom som sålde telefonen till mig) så får vi se vad dom svarar!

Haha samma här för mig, butiken har förlorat en kund och fler kunder, tänker aldrig rekommendera Media Markt till någon igen.

Vill även tacka alla hjälpsamma svar, uppskattar det verkligen!

13. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Hejsan,
    Om du behöver källor så ta kontakt med din lokala konsumentombudsman.
    Det som förvånar mig är att du arbetat inom retail och inte vet om detta.

14. foffen

foffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Kan även rekommendera dig att se till att de dokumenterar ärendet och skadan åt dig och skriver deras utlåtande m.m. på papper och påpeka att du behöver detta för att kunna gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamations nämnden http://www.arn.se/Konsument/

Fördelen är att det inte kostar dig mer än lite tid att göra anmälan, under tiden har du ändå en fullt fungerande mobil att leka med och i bästa fall får du ett nytt skal eller ersättningsmobil efter ett par månader ;)

;)

Edit haha, såg att jag skrev "fult fungerande mobil" istället för fullt vilket är lite i sammanhanget ;). Göteborg ftw!

15. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

säger bara i absoluta värstafall om varken Samsung eller Media Markt vill hjälpa dig. Så är det bara att stämma Media Markt.

Eftersom vår lagstiftning är som den är så lär de väl lösa allt relativt fort.
    Detta är dock absoluta sista steget du bör ta.

16. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Vilken go snubbe han är, arbetat inom retail, 1 års reklamationsrätt, say what :)

Åh tack så mycket, gjorde som du sa och skickade in en anmälan till ARN, använde fairshopping och massa bilder plus ord, vi får se hur det går :) Kanske stressade igenom mig istället för massa dokument och det, ajdå :ehm:

Haha nu ska vi väl inte bli som apple och samsung ;) Yeah, även hur detta nu än slutar så hoppas jag att det inte behöver gå så långt haha.

17. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Det är liknande det jag menar.
    De som arbetar har inte så värst koll.
    När jag utbildade mig och fick lära mig på barnnivå relativt enkelt förklarat, så fick man lära sig om rättigheter och skyldigheter.

Men som sagt, stå på dig hårt, du har rätten på din sida.

18. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Yeah och det är SÅ SYND för dom som faller för sånt där och tror att såna alltid har rätt, gäller att läsa på och veta hur allt egentligen ligger till.

Har iaf en update:

Anmälde händelsen till ARN och fått ett ärendenummer nu :), tog även kontakt med samsung och konsumentverket.

Samsung svarade så gott dom kunde men bad mig att prata med Media Markt, att jag kunde hänvisa till Samsung själva ifall Media Markt inte ville hjälpa mig.

Konsumentverket sa att jag självklart skulle få varan utbytt eller lagad och ifall dom inte kunde laga varan skulle jag få pengar för skadan eller häva köpet.

Att få tag på Media Markt går inte ens och att åka till deras butik gör jag inte igen, har dock försökt maila och fick sist svar av en person att dom skulle vidarbefodra mitt klagomål till varuhuset.

Mailade idag till Media Markt igen och skrev såhär;

"Hej igen!

Då det gått många dagar sen jag köpte varan och har varit väldigt frustrerad med eran behandling (utan något svar) så har jag anmält händelsen till ARN och fått ärende-nummer samt kontaktat samsung och konsumentverket för vägledning. Vi kunde ha löst det här så mycket bättre om ni bara hjälpt mig istället för försöka ignorera och få bort mig.

Ni är välkommen att höra av er!

/Vincent"

19. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Då är det en refurbished.
    Gå bara in och göra en DOA så slipper du byråkratin.
    Ge bara något svepskäl för doa, mm kan ändå inte hindra dig utan luren går till Samsung för kontroll.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

20. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att de gjort en stickprovskontroll på hur lådan är packad, att en produktionsserie saknade något i lådan så de fick lägga in det i efterhand eller vad som helst som innebär att de öppnar lådan utan att den måste innehålla en refurb.