Problem: Skadat sd-kort

Discussion in 'Xperia Z2 - Allmänt' started by dallasen8, Sep 5, 2014.

1. dallasen8

dallasen8 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hjälp!

Min mobil påståratt mitt SD-kort är skadat, och när jag kopplar in den via USB till datorn så hittas inte SD-kortet. Till råga på allt så fastnar kortet och är sjukt svårt att sätta in och ut i telefonen. Jag har tagit ut och startat om flera gånger, men får alltid samma negativa resultat. Den säger att jag ska formatera, men det vill jag ju inte! Skrev i tillbehörstråden vilket SD-kort jag beställt, och har inte haft problem med det förrän nu. Vad ska jag göra? Vill ju säkerhetskopiera det innan jag provar att formatera, men finns det ingen annan lösning? Hur går jag till väga?

2. dallasen8

MINA ENHETER

3. dallasen8

MINA ENHETER

Ingen?

4. Trollman

Trollman Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Länken går inte att öppna, men mest troligt är att ditt kort är pirat eller dåligt. Köp ett kvalitet kort istället.

5. dallasen8

MINA ENHETER

Får väl göra det,men går det inte att rädda det jag har på det gamla?

6. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Prova att anslut kortet till datorn och använd sedan den här applikationen för att se om du kan få över någon data från det: https://www.piriform.com/recuva

Är partitionen korrupt brukar inte Windows lista enheten under "Den här datorn", men med hjälp av recuva kan du ändå återställa data om du har lite tur.

bfly likes this.
  7. dallasen8

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt vad som menas med att partitionen kan vara korrupt, men jag har tidigare kunnat komma in på kortet via Den här datorn., innan kortet stått som skadat. Men nu finns det inte där.

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Det kan vara så illa att kortet är pirat och skriver över gamla bilder när nya tas för det ska se ut som kortet är större än det verkligen är.
    Förutom recuva som nämndes så kan du också prova med http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec. Om innehållet på kortet verkligen är värdefullt för dig så rekommenderar jag att lämna till t.ex. http://www.ibas.se/ istället för att riskera att själv göra situationen värre.

När du sedan gett upp hoppet om att få tillbaks bilderna kan du prova kortet med http://sosfakeflash.wordpress.com/2008/09/02/h2testw-14-gold-standard-in-detecting-usb-counterfeit-drives/ för att se hur stort det egentligen är.

Och för övrigt om länken till ebay: Du har antagligen klipp och klistrat texten som den ser ut inklusive ... i mitten. För att kopiera en länk ska du högerklicka och välja kopiera länk.

9. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Grundtipset när det gäller minneskort är att köpa dem direkt från en seriös handlare och framförallt inte från eBay. Visst kan man ha tur och få ett kort som funkar, men oftare än inte är det någon som tagit ett 4GB kort, hackat det så att datorn tror att det rymmer 64 GB och försett med ny etikett.

Det är helt enkelt inte värt att försöka. Köp via en svensk handlare istället.