Skadeanmälan inskickad på försäkring Samsung Care+

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Mythos, 9 mar 2022.

  1. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Idag upptäckte jag en 8mm stor horisontal spricka/repa i glaset vid en av de stora bakre kamerorna (den mittersta). Sprickan är synlig och kännbar när jag nuddar den med fingret. Oklart hur den har uppkommit, då jag är 100% säker på att jag inte har tappat mobiltelefonen i golvet. Tvärtom har jag varit försiktig och hanterat mobiltelefonen varsamt sedan inköpet för bara 13 dagar sedan... Kameran fungerar fortfarande, men jag är rädd att sprickan på glaset kommer att bli större med tiden om skadan inte åtgärdas. :(

    Samsung ska höra av sig inom 24h. Återkommer med mer info när jag vet mer...
     
    night77 och bernard gillar detta.
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 912
    Mottagna gillanden:
    855

    MINA ENHETER

    Spelar det någon roll om man tappar telefonen eller inte när den är försäkrad?
     
  3. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Nej, det ska inte spela någon roll. Samsung bad mig att lämna en beskrivning på det som har inträffat.
     
    Klurre gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 835
    Mottagna gillanden:
    8 602
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Var riktigt trist detta, har du telefonen i skal/fodral eller helt utan?
     
  5. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Jag hade beställt ett skal men inte hunnit få det. Det verkar som att kamerorna är väldigt ömtåliga, i alla fall av min erfarenhet att döma... Någon form av skydd är definitivt ett måste!

    Jag ser i villkoren till Samsung Care+ att självrisken vid reparation är 619kr.
     
    night77, Kristy och Klurre gillar detta.
  6. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Samsung har via e-post och inom 24h godkänt mitt anspråk, och jag inväntar nu vidare information om tid för upphämtning av telefonen.

    Hittills flyter allt på bra. Jag planerar att uppdatera tråden under processen.
     
    spigen, Dorfin, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Här kommer en uppdatering för den som är intresserad. Så när jag gjorde skadeanmälan valde jag upphämtning av min telefon då jag tyckte att det var smidigast. Igår var det dock en del oklarheter kring huruvida upphämtning defacto skulle ske, eller om jag skulle behöva skicka in telefonen själv. Kundsupporten på Samsung Care + informerade mig om att jag skulle bli kontaktad av budfirma för tidsbokning gällande upphämtningen av min telefon. Samsung Service å andra sidan uppmanade mig att skicka in telefonen själv och skickade en fraktsedel till mig att använda...

    Idag löste det sig dock. Jag blev uppringd av Samsung Service och efter att vi bestämt tid så hämtade dem min telefon trots allt. Samsung Service medgav dock att det hade blivit något strul (?) och att de inte brukar erbjuda upphämtning, men att man nu gjorde ett undantag för att jag fick uppleva strulet. Jag fick också information om att efter service så kommer telefonen att skickas tillbaka till ett postombud där jag kan hämta den.

    Jag uppdaterar tråden när jag får mer info. Bifogar makrobilder på skadan.

    IMG_20220311_113443.jpg

    IMG_20220311_113640.jpg
     
    RuffyMan, Kristy, aalx och 5 andra gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 835
    Mottagna gillanden:
    8 602
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Du verkar inte den enda som upplever dålig kvalité på S22U, den är inte tålig och verkar få skador lätt ..

    Här är SakiTech som har fått sin skämr sprucken!!


    View: https://youtu.be/lL5Pi-yHd-A
     
  9. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Jag kommer att skaffa skärmskydd också. Väntar in möjligheten att få nyttja mina Samsung Rewards -poäng.
     
    night77 gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 835
    Mottagna gillanden:
    8 602
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    De verkar inte ha skärmskydd i lager. De verkar använda sig av Whitestone Dome som original skydd.
     
  11. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Ny uppdatering i mitt ärende:

    Så här står det nu när jag loggar in på Samsung Care +

    "Repair in progress
    Your device is currently being repaired and we will provide a status update within 2 working days."
     
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  12. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Så här står det nu när jag loggar in på Samsung Care+
    "Din enhets reparation har färdigställts och är på väg tillbaka till dig"

    Kan således konstatera en väldigt snabb reparation av Samsung Service som har hållit den utlovade tidsplanen hela vägen. Hoppas också att det blev bra. Med lite tur så kan jag förhoppningsvis hämta ut telefonen denna veckan. Det låter hoppfullt. Uppdaterar när jag vet mer.
     
    Kristy, RuffyMan, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.
  13. Sebbeliten

    Sebbeliten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2022
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10
    Har också fått en liten repa i skärmen... upptäcktes när jag satt på ett möte. Har inte tappat telefonen. Trodde först det var smuts men känns tyvärr som att skärmen håller dålig kvalité.
     
  14. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Tråkigt på en sån dyr telefon... Jag kommer som sagt att köpa displayskydd.
     
  15. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Och nu fick jag meddelande om att min telefon finns att hämta hos OKQ8. Skickad med DHL. Blir att hämta den ikväll eller imorgon.
     
    moraboy, Dorfin och RuffyMan gillar detta.
  16. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Nu har jag hämtat telefonen och är mycket nöjd med reparationen som Samsung Service har utfört. Är dock lite osäker på vad exakt det är man har gjort vid reparationen. Bifogar specifikationen som följde med så kanske någon mer kunnig kan upplysa mig -->

    IMG_20220318_160731.jpg

    Jag tror att man har bytt ut glaset på alla de bakre kamerorna, och inte enbart på den som var sprucken. Jag kan se det eftersom jag hade små märken på glasen till två av de övriga bakre kamerorna innan jag lämnade in telefonen på reparation. Antar att kamerorna sitter ihop som en "modul" och att det är därför som man har bytt ut alla glas? Hursomhelst bifogar jag en före- och efterbild för att lättare se skillnaden -->

    IMG_20220311_113443.jpg IMG_20220318_160446.jpg
    • Sammanfattningsvis tycker jag att det har varit en snabb och smidig process att få telefonen reparerad. Kanske t om över min förväntan.
    • Tack vare försäkringen Samsung Care+ som följde med gratis i ett år när jag köpte telefonen, så behövde jag endast betala självrisken på 619kr för att få telefonen reparerad.
    • Vidare är det säkert en självklarhet för de allra flesta här men ändå värt att nämna att jag enligt instruktioner ifrån Samsung Service gjorde en säkerhetskopia på allt innehåll i telefonen, och återställde den till fabriksinställningar innan den lämnades in på reparation.
    Nåväl, jag hoppas att denna tråden med mina beskrivna erfarenheter kan vara hjälpsam för andra som råkar ut för skador på sina telefoner och vill få dem servade via Samsung Service. Olyckor sker lätt och någon form av skydd till telefonen kan vara värt att investera i om man frågar mig... Själv testar jag för tillfället ett transparent silikonskal ifrån Spigen som åtminstone borde skydda kamerorna lite bättre. Köpte det ifrån Amazon.se för 143kr (Spigen Liquid Crystal). Bifogar även bilder på detta skal om någon är intresserad av att köpa ett likadant -->

    IMG_20220318_163841.jpg IMG_20220318_162910.jpg
     
    Last edited: 18 mar 2022
    Puttesson, Hatsune Miku, poipen och 3 andra gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    30 724
    Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag tolkar den arbetsrapporten rätt, så har de bytt hela baksidan så att säga, då det stod bland annat cover på arbetsrapporten
     
    Kristy och Mythos gillar detta.
  18. Mythos

    Mythos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    202
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Samsung Galaxy Buds3 Pro
    Det är nog så som du säger. På denna teardown-video ser man klart och tydligt hur de bakre kamerorna och "baksidan" av telefonen hänger ihop.