Skademinimering: Undvika att telen startar om sig vid överhettning med hjälp av root

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av pl0p3, 22 jul 2011.

1. pl0p3

pl0p3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Min telefon har efter att ha blivit tappad och misshandlad X antal gånger börjat bli varm och starta om sig. Tydligen är detta ett ganska vanligt fel och det enda sättet att bli av med det är moderkortsbyte. Att lämna in min misshandlade Desire för dyra pengar känns sådär, och mina scanningar på internet efter ett billigt moderkort kommer ingen vart. Så nu gäller det att försöka göra telefonen möjlig att använda tills jag knegat ihop till en ny.

Jag antar att mina problem antagligen inte försvinner helt när jag rootar och lägger till en ny ROM, men tänkte på följande:

Klocka ner processorn med SetCPU till ??? för att minska värmeutvecklingen. Behöver väldigt sällan full kraft ändå.

Finns det någon app som kan övervaka värmen och kanske rent av varna när det börjar bli för varmt?

Kanske försöka få bort de automatiska omstarterna när telefonen blir för varm, fast då kanske det är risk att bränna sönder kretsarna?

Som ni ser har jag ingen koll och behöver lite tips!

Tack på förhand!

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    har du inte rootat än så gör det då ;)
    med en ny kernel som har UV (Under Volt) så kommer telefonen gå svalare utan att du behöver klocka ner den, men att klocka ner till exempelvis 700MHz kan man göra i dom flesta situationer utan att uppleva telefonen allt för slö.

vad jag vet så har själva processorn ingen temperaturmätare, däremot så har batteriet en temperaturmätare (går CPU i 100% värms batteriet ändå snabbt) jag vet inte hur det är med varningen, men du kan exempelvis ha current widget som visar batteri temperaturen, eller om du kör en ROM utan Sense så finns "Sense analog 24 Clock" på market där man har klocka, väder diverse systeminformation, bland annat batteri temperaturen (går att ställa in och få precis som man vill ha den på många punkter)

pl0p3 gillar detta.
  3. pl0p3

pl0p3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tackar så mycket för info. Har du rentav någon tips på en kernel/rom jag kan använda. Bryr mig inte så mycket om sense osv, vill ha något minimalt utan en massa lull-ul, om jag nu ev. ska klocka ner den.

4. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
  5. pl0p3

pl0p3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Smackade in just oxygen igår och jag är helnöjd. Problemen är borta.

Visst, telefonen blir lite varm och så, men startar aldrig om sig.

Klockren ROM med.