Skadligt att ha i laddare jämnt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xaphod, 11 maj 2010.

1. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Hej,

Kan ha i moblien på laddning via USB hela dagen på jobbet. Undrar om nån vet om batteriet tar skada på nåt sätt av det?

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej. Du lär byta mobiltelefon innan du märker av någon eventuell skada.

Annars kan du ju alltid köpa ett nytt batteri för nån hundring. Men det kommer du som sagt antagligen aldrig behöva innan du byter telefon.

3. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Litiumjon-batterierna som används i moderna mobiltelefoner (och snart all elektronik) saknar minneseffekten, vilket gör att den aldrig behöver laddas ur (men får däremot aldrig bli helt urladdat!). Det enda som försämrar batteriet är ålder, så köper du ett nytt batteri så ska det vara nytillverkat. Möjligen kan värme påskynda åldrandet, och varmt blir det ju vid laddning. Men jag tror som Dirk här ovan att du nog bytt många telefoner innan dess.

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Som sagt så har inte Litium-jon batterier någon minneseffekt men de åldras olika fort beroende på omgivningstemperatur och laddningsnivå.
    Har inte de exakta siffrorna i huvudet men vid 25°C tappar ett fulladdat batteri 20% av sin kapacitet på ett år medans ett halvladdat (40-60%) bara tappar 4%.
    Så det är inte optimalt att alltid ha det i laddaren eftersom det både blir varmt och fulladdat men å andra sidan har man ju inte telefoner så länge idag.

Edit:
    Hittade en källa. http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Last edited: 11 maj 2010
  5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Lithium-jon batterier mår faktiskt bäst av att ha konstant laddning, egentligen ska man inte ladda ur ett Lithium-jon batteri alls...

6. Andersh

Andersh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej Thiesen.

Då jag är rätt så kunnig inom området så intresserar ditt svar mig. Var kan jag få tag i dessa nya batterier som du hänvisar till.

MVH/AndersH

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Oj... på svenska heter dom ju litiumjon-batterier... jag tänkte på den engelska stavningen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Litiumjonackumulator
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Och speciellt nya vet jag inte om dom är med tanke på att i princip alla mobila enheter (mobiler, mp3-spelare mm) har just litiumjon batteri...

8. Andersh

Andersh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hej Thiesen.

Jag tänkte mest på ditt svar: "Lithium-jon batterier mår faktiskt bäst av att ha konstant laddning, egentligen ska man inte ladda ur ett Lithium-jon batteri alls...
    "

Eftersom värme i hög grad sliter på Li-*** samt de flesta andra ackumulatorer så blev jag förvånad då du rekommenderar konstant laddning.

Min Legend laddar dessutom till en god bit över 4,200 V vilket anses av de flesta tillverkare vara den övre gränsen med Li-Ion trots att 4.2 ± 0.05 V rekommenderas.

Jag blev förvånad att se den i sammanhanget höga volten i min Legend vilket visar att HTC:s tekniker desperat gör vad som helst för att klämma ut batteritid. Detta resulterar förstås i en snabbare uttjänad cell vilket inte är en katastrof då ett nytt batteri inte kostar så mycket i dagsläget.

Faktum är att om man vill ha ett så långt batteriliv som möjligt så ska man inte ladda fullt och heller inte djupurladda batteriet, att ligga i intervallet 3,80-4,10 volt anses av många som ett alternativ som bibehåller batteriets hälsa.

Batteriet tappar fortare i kapacitet om man konstant laddar det, att applicera "om batteriet tar skada på nåt sätt av det?" kanske är fel frågeställning.

MVH//AndersH

9. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kom ihåg att jag laddade min gamla mobil från 2007 varje dag, batteriet dog efter kanske 1,5 år. De var en LG u880. :)