Skadligt för batteriet att ladda innan det är tomt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0025, 3 sept 2011.

1. inact_0025

inact_0025 Guest

Jag har funderat lite på det där.. Är det någonting som kan vara dåligt för batteriet?

Just nu kör jag slut på det och sen laddar det.. Med andra ord så stoppar jag aldrig ens den i datorn för att föra över musik om inte den är tom och jag ska ladda den.. så vet jag att det var förr men det kanske har ändrats nu? :D

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tvärtom så tar batteriet mer skada om det laddas ur helt. Ett lithium-ion-batteri ska helst hållas på runt 40-60% för att må bäst.

qviz gillar detta.
  3. JonteeH

JonteeH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skojjar du eller?
    Hur orkar du hålla på så tänk om telefonen lägger av under dagen när du är på jobbet/skolan.

4. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ett li-ion batteri bör inte laddas ur helt. Detta förhindras av mobilen som stänger av innan det är tomt

Sen kan man mkt väl ladda när som helst, men då och då bör man köra en laddning från "tom" till full.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Knyckte det här från @sebgus (inlägget). Minns jag inte helt fel är det väl oftast Li-On idag i telefoner med.

Man bör hålla sitt batteri mellan 20-80% av kapaciteten. Dvs. sätta i laddaren vid 20% och sen ladda upp till 80% (om man vill vara petnoga).

Explaining the Do's and Don'ts of Battery Charging - Battery University

Det är vanligt med missförstånd kring Li-Ion batterier!

Hund gillar detta.
  6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, det är som Zooklubba säger tyvärr vanligt med missförstånd för denna batterityp. Detta är mycket för att tillverkare ofta trycker felaktig eller missvisande information i sina manualer.

Cellerna i dessa batterier gillar som sagt inte att hållas vid 4.20V (max) för länge. Därför fungerar telefonerna så att laddningen sker snabbt upp till ca 80-90% varefter den saktar ner. När den når 100% slutar den ladda helt. När enheten har förbrukat ner till ca 90% kommer den långsamma laddningen gå igång igen. Denna cykel upprepar sig så länge laddaren sitter i.

7. inact_0025

inact_0025 Guest

HAH! Se så fel jag kan ha! Tack så mycket för svaren.. :)

8. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag har ofta laddaren i , ibland ligger den säkert i 1-1,5 dygn utan att användas bara för att jag alltid vill ha fullt batteri om jag ska någonstans.
    Är inte det heller bra för batteriet?

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Enkelt svar nej, se det jag skrev.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

10. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Men batteriet ska ju helst nå kring 4.200V efter en laddning. För mig har det hamnat på max 4.218V och då håller batteriet längre.

Idag fick jag 4.194 vilket får anses ok. Då laddade jag från 9%. 1% vid toppnoteringen.

11. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Inga telefoner laddar ur ett batteri helt, helt enkelt eftersom telefonen slår av innan. Telefonens kretsar kräver en viss lägsta spänning för att funka.

Batterier klarar ett visst antal laddningscykler innan exempelvis lagringskapaciteten endast uppnår 50%, fulla eller kortare cykler. Det vet vi nog alla att när ett batteri åldras försämras kapaciteten.

Sen kan man ju ställa sig frågan vad som är viktigast, optimal laddning eller är praktisk laddning. Själv har jag råd att byta batteri säg 6 månader tidigare än om jag hade skött batteriet optimalt och gör så för att kunna ladda lite som jag vill

SpeedSurfer gillar detta.
  12. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har under en tid slutat avända telefonen när det är 1% kvar, sen lämnat den så under natten. Kan det vara skadligt? Batteriet laddas inte ur helt, spänningen är ca 3,4v.

Problemet är att jag får lägre spänning vid 100%. Tidigare fick jag 4,218v som mest, och då håll batteriet länge.

Idag gjorde jag som jag skrev i början. Vid 100% med laddare i var det ca 4,17v. Lät det ladda en stund till. Då hade det gått gått upp till 4,181v. Ok, jag gav det en stund till och då hade det sjunkit till 4,16v vilket är uselt.

Så tydligen spelar det roll hur länge man låter batteriet ladda. Vet bara inte hur jag ska få det lika bra som förut?

13. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Varför gör du så? Enligt tidigare inlägg bör du ladda så ofta som möjligt (typ).

Vet du vad spänningen avser? Vet du hur liten skillnaden är på 4,17 och 4,18?

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Well, egentligen kan man se batterier som färskvara precis som gummi. Med ålder (och användning) blir det sämre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

15. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag gör så för jag helst vill ladda med mobilen på. Jag använder den tills den nästan är tom, men vill inte ladda under natten. Kanske löjligt men tror inte det är bra att ladda för länge.

Ja, skillnaden är liten men spänningen som visas, ökar när man tar ut laddaren. Ju högre den är med laddaren, i desto högre blir den sedan.

Sen har jag upptäckt (vilket knappast är konstigt) att det finns en korrelation mellan uppnådd spänning vid 100% och hur länge batteriet varar.

Last edited: 15 sept 2011
  16. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ett gummi slängs ju efter en användning. ;)

Men min mobil är så ny att batteriet knappast borde börjat åldras än.

17. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag hade min HTC Hero i nästan 2 år och 99,99% av alla nätter laddade jag telefonen utan att märka minsta lilla skillnad på batteriets hälsa. Samma visa med min O2X som jag haft sedan i mars.

18. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Eller så laddar man på det sättet som bäst passar in i var och ens liv, sen efter ett år när telefonen lider av 4% sämre batteritid köper man ett nytt batteri.. ;-)

Sent from orbit

19. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror att de flesta här kan skriva under på att en skillnad på en nanovolt är försumbar. Och att märka skillnad på det skulle kräva att telefonen används på EXAKT samma sätt varje gång, samma väder, hur horisontellt telefonen hålls och hur mycket av antennerna som blockers av hur handen håller telefonen, att exakt identiska uppdateringar av mail, facebook, sms och liknande tas emot, exakt på millisekunden lika långa samtal görs osv. osv.

Jag tror inte ens man i laboratoriemiljö kan påvisa en skillnad på så små spänningsskillnader.

Flera har redan skrivit det här, även jag, ladda hur ni vill och köp ett batteri om året, det blir mindre än en krona om dagen och så mycket mer än ett batteri lär det ju knappast bli för vem har telefonen mer än två år av oss här? :D

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Äntligen någon med båda fötterna på jorden :)