Problem: Skärm död ibland.

Discussion in 'One X - Allmänt' started by Gnadock, Nov 30, 2012.

1. Gnadock

Gnadock Youth Droid Medlem

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Min HOX har börjat bete sig väldigt märkligt. Skärmen är död ibland på högersidan på ca 1cm bredd och hela vägen på längden förutom längst ner.

Någon annan som har/haft detta problem? Går det att pilla själv eller är det bara att skicka in den? Den är ju rootad, men eftersom det är ett hårdvarufel så ska garantin täcka det? Riktigt jobbigt när man skriver sms iallafall. O, L, M och . är döda :P

Det är på de två högra som det är dött.

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

That sucks wet ass! Känner att HTC kan ta sin bootloader policy och stoppa den där solen inte skiner. Riktigt dåligt tycker jag, men jag är inte förvånad. Med den skakiga starten för HOX så har jag valt att inte låsa upp och roota. Mesigt tycker nog en del, mig själv inkluderad, men jag tar det säkra för det osäkra.

Får se vad det blir för mobil nästa gång, men det blir ingen HTC om de inte ändrar inriktning och lyssnar på vad sina kunder vill ha.

..fast mest dåligt tycker jag att det är att ingen har lyckats få s-off på HOX ännu ;)

3. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Det låter ju riktigt bakvänt då det inte är problem med mjukvaran. Har t.o.m. nyare Hboot än vad de släppt via OTA :P Aja, det är nog inte omöjligt att prata med de på servicestället. Sist den var inne för Wifin så gick allt som smort.

4. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Pratade nyss med HTC.. Han jag pratade med sa att det var på garanti, men när jag undrade hur det fungerade med upplåst + custom rom så sa han bestämt att då är all min garanti borta. Men jag gav mig inte och sa att i avtalet man godkände så avsade du inte dig hela garantin och då blev han lite osäker och kollade med sin chef.
    Mycket riktigt, det kan täckas av garantin då det inte är orsakat av mjukvaran. Han undrade också om den var S-on eller S-off. ^^

Blir att ringa ner och snacka med DeltaService och se om man kan kringgå att de fittar med bootloadern, då det är skärmen som är kass. Tror inte de är omöjliga.

Lär ju inte bli en HTC nästa gång.. :\

5. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Det är ju en annan splash screen, så de ser ju att det inte är originialrom.
    Ska ringa ner och prata med dem på måndag. Det är ju mindre jobb för dem att bara byta skärmen än att blåsa om den o.s.v. Sen vad de skriver i papperna spelar mindre roll. ;)

6. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Uppdatering:
    Jag fick mail från Deltaservice idag där de tycker att jag ska betala ca 3000:- ex moms för lagning. Ringde upp och frågade innan jag skickade in den om huruvida det skulle gå på garantin eller ej, varpå han jag pratade med sa att det skulle gå på garatin. Likaså när jag lämnade in den - det skulle gå på garantin.

"Det är inte garanti på apparaten på grund av upplåst bootloader Kostnadsförslaget avser byte av kretskort. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten."

Läste på htcdev vad som gäller när man låser upp sin bootloader och det blev en facepalm.

"In order to continue, please read and accept the following legal terms:

I acknowledge that use of the unlock bootloader may void all or parts of my warranty device and my device may not function as intended by HTC.

I acknowledge that, if my device requires repairs, HTC may charge for additional costs due to the unlocked bootloader."

Roligt detta.. någon som har idéer?

7. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

PSCHH! Kan ju lika väl köpa en ny telefon :P
    Kan ju vara skärmen som är defekt, eller moderkortet, eller en flexkabel så jag tycker inte det lönar sig att tex skicka in telefonen till
    http://www.ifon.se/207-one-x
    eller
    http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-one-x-199536c1.html
    eller the phone house tar också displaybyte om det skulle vara displayen som är defekt.
    De gjorde ingen felsökning överhuvudtaget? Då är det inte så lätt att veta vilken reparation man skall betala för

Tänk priset som deltaservice lade fram, utan moms, serviceavgift och felsökning..blir nog 5000kr sammanlagt när du får fakturan..

8. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Jag pratade lite med AsciiAscii; och FacemeatFacemeat; och de gav mig en trevlig länk :)

http://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

Detta ska bli intressant.. jag ger mig inte :)

9. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

10. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Aaah, jag blir så trött..

Fick svar på HTC

Mitt svar:
    Ska bli intressant och se vad de svarar. Skam den som ger sig :)

rolle_84 likes this.
  11. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra svar! Ska bli spännande att se vad det mynnar ut i. Största anledningen att inte köpa HTC igen, då dom pissar på sina kunder totalt med sin bootloader policy, där man avsäger sig allt ansvar om tom hårdvaran felar. Har alltid rootat mina enheter, men så en denna gång. Kanske fegt, men jag har för tillfället inte råd med en ny mobil om den rasar pga garantin failat..

Sent from my HTC One X

12. Gnadock

Telefon:
    HTC 10

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    HTC var inte medgörliga alls utan hänvisar mig till min återförsäljare när jag drog upp 1999/44/EG, samt att jag självklart förstår att jag inte kan få den lagad på garantin då bootloadern är upplåst.

Fick svar från Deltaservice, att de inte kan byta ut gretskortet utan displaymodulen (vet inte om det är där felet ligger, men förhoppningsvis). Men jag tror det är mycket goodwill bakom det beslutet, då jag först blivit lovad garanti och sedan nekad.

Tråkigt nog så har HTC tappat en trogen kund här. Desire, Wildfire, Sensation och HOX.. Alla root/s-off (exkl. HOX). Tråkigt att HTC inte tar allvarligare på sin s.k byggkvalitet.