Problem: Skärm/touch-problem.

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Phantera, 7 sept 2012.

1. Phantera

Phantera Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har problem med min HTC One X.
    :(
    Ofta när jag ska låsa upp skärmen, och dra i "ringen", så går det inte. Jag får inte med mig ringen!! Jag försöker flera gånger, men den lixom "kärvar". Ibland går det till slut, ibland får jag öppna mha utav några av genvägarna. (Drar dem till ringen, för då låses skärmen upp).
    Ibland kan jag inte klicka på de 5 genvägarna jag har längst ner, för skärmen verkar inte känna att jag trycker där. (Det är alltså samma ställe där ringen är placerad innan jag låser upp).
    Pratar jag i telefon så kan jag ibland inte lägga på luren heller, för den knappen ligger också där.
    Nu på sista tid har det blivit lite så längst upp också i "statusfältet". Dock inte lika mycket.

Ibland hakar skärmen upp sig. Typ som om jag skulle trycka på en och samma knapp hela tiden, då lixom "hoppar"-skärmbilden.

Finns det någon mer som har samma problem? SOm kanske fått bort det?

Åtgärder för att försöka lösa problemet:
    > Har uppdaterat med senaste systemuppdateringen men det försvann inte då heller.

> Det hjälper inte heller om jag släcker skärmen med knappen och sen tänder den igen. Ibland startar jag om, det kan hjälpa tillfälligt. Eller stänga av...men så kan jag ju inte hålla på.

Är det hårdvarufel? Mjukvarufel?

Ytterst irriterande att inte kunna låsa upp och använda telefonen utan att krångla en hel massa. :-(

Vad ska jag göra?

2. Bojen

Bojen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick samma problem idag.
    Måste dra i någon av genvägarna för att låsa upp telefonen.

3. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Det kan vara hårdvarproblem, men har du testat med att byta finger eller att fukta fingret? har faktiskt varit med om att det har lyckats när jag har gjort det..

4. Bojen

Bojen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På rödmarkerade området känner inte skärmen av touchen.
    Kan det vara hårdvarufel?
    Eller har någon en lösning på problemet?

Största problemet är att jag måste öppna någon av genvägarna för att låsa upp skärmen.

5. slayer

slayer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

fick ett liknande fel på en annan telefon när jag hade den i byxlinningen när jag var ute och sprang blev väll lite svettigt den skärmen fungerade bara på en mindre yta på mitten
    jag fick en ny skärm på garantin

6. Lobac

Lobac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Samma sak hände mig, med min sensation xe.
    Så här:
    http://www.youtube.com/watch?v=Bk1BlXZQDrU
    Det var då en liten metallbit som tappat lite av kontakten med skalet, som jag enkelt bara pillade upp.
    Vet dock inte hur man gör med HOXen, då det inte är lika lätt att "komma in under skalet".

7. Bojen

Bojen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Utan att jag gjort någonting började den att fungera igen, efter cirka ett dygn med problem.
    Bara att hålla tummarna på felet inte upprepas.

8. Adamantis

Adamantis Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har haft tre st HOX totalt (fått utbytta pga wifi-problem) och på samtliga kunde det ske lite till och från.

Det som brukade lösa det för mig var att antingen vänta några sekunder och sedan kunna dra i ringen, eller att trycka på power-knappen för att släcka skärmen och sen försöka på nytt och då har det gått utan problem.

Kan däremot inte komma på att jag upplevt de problemen efter den senaste uppdateringen, eller så är det bara att jag vant mig att det är så ibland och inte reflekterat över hur det är efter uppdateringen.

9. Goxx

Goxx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Låter lite som mitt problem. Prova att i inställningar markera så att tryckningar på skärmen syns. Är det samma problem som jag har haft och nu börjat få igen, så ser du en massa "falska" tryckningar när du tex försöker låsa upp skärmen. Fick skärmen utbytt på garantin. Sök efter "galen skärm" här i forumet för mer info.

10. Bojen

Bojen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Felet kom tillbaka igen dagen efter....

11. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Jag tror att det kan vara ett mjukvaruproblem. Körde KIK messenger igår och blev smått irriterad över att jag inte kunde välja eget notifieringljud så att jag installerade Lightflow som jag har i download mappen och har använt den flera gånger i andra romar.
    Efter att jag hade installerat programmet slutade touchpanelen att fungera. De kapacitiva knapparna fungerade fortfarande dock.
    Ibland fungerade touchen, ibland inte efter olika omstarter.

Jag tänkte att det kanske kunde lösas med att rensa cache, så jag startade om telefonen i recovery och gjorde wipe på Cache och Dalvik Cache. Men ack att det fungerade.
    Jag kunde inte heller montera SD kortet som lagringsenhet i datorn eftersom touchpanelen inte fungerade. Så jag installerade om romen utan wipe, hamnade i en bootloop även fast jag hade samma rom med samma kernel.
    Flashade i kernelen från insertcoin 9.6.0. Installerade romen med full wipe.
    Fortfarande bootloop.

Jag tog min in i fastboot mappen och försökte pusha en ny rom till SD kortet men fick felmeddelandet likt; "error no device found" hur jag än gjorde!
    Laddade ned ADB från google och fick samma felmeddelande. Till slut fick jag ladda ned stock recovery och flasha i den här med kommandot "Fastboot flash recovery recovery.img"
    När jag startat om telefonen i recovery fick jag plötsligt kontakt via ADB igen och romen skickades över. Flashade kernelen och därefter romen, valde att prova RENOVATE 5.2.0.
    När jag väl fick igång telefonen igen så fungerade den som normalt.

Jag förstår inte riktigt varför just programmet "light flow" skulle ställa till något sådant problem när jag har använt programmet, just den .apk filen flera gånger innan.
    Min enda utväg om ADB inte hade fungerat hade vart att köra en RUU.

Så som ni andra beskriver symptomen med att skärmen inte reagerar var i stort sett det jag upplevde. Mjukvaruproblem kan det helt klart vara, och jag utesluter inte att det faktiskt kan vara ett hårdvaruproblem med matrisen eller någon annan komponent som är defekt.
    Föreslår en total ominstallation av telefonen till att börja med.

Last edited: 18 sept 2012
  12. oscarsv

oscarsv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har haft samma problem i ett par veckor nu, trodde först det var pga min skärm är sprucken i högra hörnet visserligen utanför själva displayen men det här verkar ju uppenbarligen vara ett återkommande fel med modellen.