Skärm trasig - flasha återställningsrom

Diskussion i 'Blade' startad av KHEEJS, 15 apr 2011.

1. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hallå!

Skärmen på min Blade är trasig och jag sitter med Clockwork och JJ9. Telefonen fungerar, men jag ser inte vad jag gör. Måste återställa den så jag kan lämna in den för reparation.

Jag antar att det är lättast lägga återställningsromen på minneskortet och installera med "apply update from sdcard" eller vad det heter inne i Clockwork. Behöver däremot lite hjälp i menyerna inne i Clockwork. Har kommit fram till att "apply update from sdcard" är ett hopp neråt från huvudmenyn, men jag förmodar att man kommer till någon sorts "är du säker?"-meny.

Skulle någon kunna vara snäll och kolla hur det ser ut så jag kan navigera mig? En sak till, när man hoppar bakåt i menyn i Clockwork, blir markeringen på alternativet högst upp? Så jag kan klicka bakåt och reboota telefonen efter jag väntat på att romen ska ha installerats.

Mycket tacksam för lite hjälp. Alla med Clockwork kan kolla upp detta utan större problem! :)

Kan tillägga att jag har förmodligen Clockwork 3.0.1.4, och om inte det någon annan version över 3.

Last edited: 15 apr 2011
  2. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Såg en på youtube som installerade en rom via update.zip, då var det ingen meny om man är säker på sitt val. Startade mobilen i clockwork och klickade in på "apply update from sd card". Vet inte vad som hände sen, lät den vara i ca 15 minuter, försökte trycka bakåt och sen reboot, ingen aning om det fungerade. Mobilen startade om efter ett tag och nu vet jag inte om jag har lyckats flasha in återställningsromen, men tvivlar på det. Har samma minneskort i och det är samma ringsignal som förut vilket får mig att tvivla.

Om någon med clockwork installerat skulle kunna kolla vad som händer när man trycka "apply update from sd card", om den börjar installera direkt eller så.

Kan inte komma på någon annan lösning än detta.

3. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Är det en Telia eller Comviq mobil så kan det vara enklare att dra på en officiell 2.2:a.

4. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den är inhandlad i en tele2-butik, antar att det är samma. Antar att man måste sätta mobilen i något sorts usbläge och det kan ju bli lite svårt utan skärm.

Får kolla upp detta.

5. Log300

Log300 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

6. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Får väl prova det. Comviq-uppdateringen fungerar alltså till tele2? Och om det inte fungerar bör det väl inte vara farligt att rycka telefonen när den är i FTM-läge?

7. Log300

Log300 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja den bör fungera, om du håller på att installera den nya mjukvaran tror jag inte det är så smart att rycka telefonen.

8. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Provade. Antar att jag inte lyckades komma in i FTM-läget för uppdateringsprogrammet reagerade inte alls. Skärmen lyste till lite men inget hände. Provade att hålla in olika länge men lyckades inte alls.

Har letat runt efter tutorials om hur man installerar ROMs via update.zip från clockwork bara för att se hur det ser ut i menyn, men det är ju så otroligt lätt så ingen gör tutorials på sånt. Detta var ett större problem än jag hade trott.

9. Swedroidman

Swedroidman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Du kan ju inte lägga in den officiella 2.2 med programmet från ZTE.
    För sålänge du har Clockwork installerat så kan du inte komma in i FTM läget.

Det enda du kan göra är att lägga in en återställnings Rom så recoveryn blir original.

10. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok, misstänkte det. Då bör det i alla fall vara möjligt att fixa så länge jag lyckas flasha romen.

Kallt_kaffe, telefonen bör väl starta om automatiskt om man flashar in en återställningsrom, right? Med tanke på att den återställer partitionen med clockwork alltså.

11. Swedroidman

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Ja den startar automatisk, gjorde detta på min i förra veckan.

Så det är bara att lägga in återställningsromen på Sd kortet sen välja zip filen i CLWM och efter att den är klar så får du välja Reboot sen så är den som helt ny från fabrik.

12. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det svåra var ju däremot att välja zipfilen i clockwork när man inte ser vad man gör. Tror jag har lyckats navigera mig till update.zip och flasha nu, får se vad som händer nu. Kommer självklart vänta onödigt länge innan jag gör någonting då jag inte vill avbryta flashningen.

Hoppas verkligen detta fungerar. Finns ju risken att jag inte ens flashar utan är bara i menyn och tryckt fel. Tack för hjälpen i alla fall.

13. Swedroidman

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Hittade denna film åt dig, så vet du lite vad du ska trycka på.

<iframe title="YouTube video player" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/qXo9Vg2Z-VQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

14. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Efter ett tag tryckte jag bakåt och reboot (tror jag). Den röda knappen blinkade till och den blev svart ett tag, antod att den biten gick bra. Nu har den legat ett tag i uppstartningsläget och det verkar inte hända något mer. Är medveten om att det kan ta lång tid under första uppstarten efter flashning men detta känns lite för länge.

Minns att kallt_kaffe skrev att om man inte wipade innan fanns det en risk för loop boot om man inte wipade innan. Detta gjorde jag ju så klart inte. Om detta är fallet har jag ännu mer problem. Ska jag våga rycka batteriet och se om den startar?

Är ju en billig mobil men är ändå lite småsvettig, vore synd om den blev helt förstörd.

15. Swedroidman

Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Wipade inte min innan jag flashade återställningsromen, så det ska inte vara nått problem.
    Men det tog inte alls lång tid innan den startade upp efter det.
    Låt den ligga ett tag till, men hur vet du om den startat eller inte när du inte kan se nått på skärmen?

16. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det syns att skärmen är igång. Även om skärmen är helt svart så lyser den. Tog ur batteriet, mobilen startar men tror det händer samma sak igen. Skärmen slocknar inte, spelar ingen roll vad jag gör.

Känns verkligen som om det blir svårt att ta sig ur detta. Speciellt om recovery-partitionen är återställd, då vet jag inte vad man gör.

17. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om recovery partition är återställd så kan du kanske boota i FTM läge nu och köra Comviq's officiella 2.2 uppdatering.

OBS! Om du någon gång kör en s.k. TPT-installation för att t.ex. partitionera om så kommer Comviq's officiella flashprogram inte att känna igen din telefon som en comviq telefon. Det finns dock vägar runt det också.

18. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu gick det att komma in i FTM-läget och köra den officiella uppdateringen. Mobilen startade och allt är frid och fröjd. Nu återstår det bara att lämna in den för lagning men det är nog inget större problem.

Tack för hjälpen, menar det verkligen! Alltid skönt att det finns hjälpsamma personer.