Problem: Skärmen fungerar inte efter dopp

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av TookieDroid, 10 jun 2012.

1. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    En kompis klantade sig ch tappade sin One X i ett glas whiskey. Mobilen fungerade lite grann men den la av helt när han la mobilen i en påse med ris över natten. När man kopplar in laddaren så startar mobilen som den ska men touchen fungerar inte. Skärmen visar allt men jag kan inte "klicka" på något längre. Och sen så finns det en stor gul fläck på mitten av skärmen.

Min fråga nu är, Vart kan jag köpa en ny skärm och jag kan byta själv? Hur mycket kan det kosta ifall man lämnar in mobilen någonstans?

2. Ackia

Ackia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Är det en nära vän?

Annars rekommenderar jag att du spöar upp idioten tills han hostar upp pengarna till en ny mobil, alternativt självrisken på en möjlig försäkring.

Att laga något som druttat i vätska är alltid ett vågspel och jag har en känsla av att just HOX är extra jävligt om du ska försöka göra det själv. Har inte sett några kit för det här ännu och jag skulle aldrig försöka mig på det själv. Ring och kolla med någon butik om de har kostnadsförslag för dig eller ANOVO.

Isengard gillar detta.
  3. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Det är inte TS mobil utan hans vän har tappat SIN :)

Finns guider på Youtube hur dom byter skärmar etc, men även dom säger att HTC inte gjort det enkelt.

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    var det ren whiskey borde det inte vara några större probs. Man rengör ju kretskort med t-röd.
    Det där med riset tror jag inte så mycket på. In med den i ugnen på runt 50 grader och låt den ligga i ett par timmar minst. Du kan ju vända på den om nu vätskan dunstar ut lättare åt det ena hållet.

Funkar inte detta kollar du med ditt (eller polarens) f-bolag om drulleförsäkring ingår. Gör det det så kostar det dig (eller honom, jag fattar inte riktigt om du bara hjälper till eller vad) en självrisk att få ut en ny.

5. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Han sa att han ska betala självrisken sen får han en ny. Men han sa att jag fick mobilen ifall jag lyckades fixa den, annars skulle han kasta den. Kan man skicka in mobilen till service hos HTC för en viss summa? Eller finns det annars andra fysiska affärer där dom kan laga mobilen?

6. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

om det är HANS telefon varför ska DU byta skärm och hålla på med den ? :) det låter mer som att det är din egna telefon istället för en "kompis"

7. TookieDroid

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Anledningen är för att jag får telefonen från honom ifall jag lagar den, annars kastar han den. Vem skulle inte vilja ha en One X ifall man lyckas laga den :P

8. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Försäkringsbolagen brukar vilja ha in telefonerna vid skador..

9. jope84

jope84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Folksam krävde inte in min, inte ens skrot intyget från mumien

Verkstäder brukar inte heller ta åt sig att reparera fukt skadade mobiler

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

11. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Phuh! Vete sjutton om jag skulle ge mig på det där :eek: Det man sparar på att inte lämna in den kan kosta en hel mobil i slutändan om man goofar.

Dessutom, om det blir något annat fel, vad händer då om man behöver lämna in den för service?

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men har man tappat en lur i ett glas whiskey så endera så har man en drulleförsäkring eller så försöker man själv.

Jag tror inte att man hamnar under 3000:- att byta en digitizer hos Anovo eller Deltaservice... ev är Mumien billigare ?? Men det är ju bara att kolla.

Eftersom den hamnat i whisky så kan det vara mer fel och man får troligen inte heller någon garanti på själva reparationen.

Att öppna luren är enkelt med rätt verktyg och ebay-länken har verktygsset med i flera erbjudanden.

13. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Då får det vara ett stort whiskeyglas om en One X ska doppas.. men jag förstår vad du menar, skulle lika gärna kunna vara ett ofrivillig dopp i macdonalds-colan ;). Skulle personligen inte ge mig i kast med att byta, även om jag säkerligen skulle klara av det (det är ju därför man har drulleförsäkring ;)).