Problem: Skärmen fungerar inte på en viss yta

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Kessler, 9 maj 2012.

1. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har antagligen fått lite vatten in i luren så skärmen inte funkar på ett visst ställe. Ungefär här: http://i45.tinypic.com/zxnnrp.jpg

Hade liknande problem med min förra mobil som jag la i en påse med ris så fukten gick ut och så funkade allt igen. Men det vill inte gå med min One X. På den ytan går det att swipea åt sidan men det händer inget om man drar upp/ner och om du swipear på den ytan så blir det som ett klick istället.

Går detta på garantin eller är det helt kört och jag får betala självrisk? Det jobbig är att såna där skador kan ju försvinna efter ett tag så känns jobbigt om man skickar iväg luren och betalar när den kanske börjar funka sen igen av sig själv.

2. mobilkungen78

mobilkungen78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Garantin gäller inte vid fuktskador tyvärr

3. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mm vet, är dock inte helt säker på att det är vattenskada men tror det. Har bara en vanlig hemförsäkring. Är det 1500:- självrisk då eller räcker inte vanlig hemförsäkring? Ska avvakta och hoppas att skärmen börjar funka igen.

4. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Är så sjukt irriterad. Är i närheten av vatten hela tiden så bestämde mig direkt för att köpa skydd. Skyddet jag beställde först har inte ens kommit än, flera dagar försenat. Beställde ett annat som kom idag. Dagen efter att mobilen pajat.....Har lagt mobilen i ris nu men vett fan om det kommer gå bra, särskilt då man inte kan ta ut batteriet ur mobilen.

Vart kan man laga såna här skador och vad kostar det ungefär?

Last edited: 9 maj 2012
  5. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tror inte det är vattenskada. Om man skakar lite lätt på telefonen så hör man att nåt sitter löst. Har tappat mobilen för typ två veckor sen men märkte inget fel då men det syns att den blivit tappad då det är ett litet märke på kameraringen. Någon annan som hör ett ljud när man skakar på mobilen? Men det lär väl inte heller gå på garantin (?) och tror inte jag har hemförsäkring. Vet inte vad man ska göra...

6. kraxiz

kraxiz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lämna in den där du köpte den och spela dum "Min skärm har bara lagt av". Så får du hålla tummarna att de fixar den, annars är det värsta som kan hända att du får ett kostnadsförslag på vad det kommer kosta att laga.

7. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Köpte den via tele2.se hade nog varit enklare om det varit i en fysisk butik. Man lämnar ju dessutom inte mobilen direkt till dem (något de fått skit för) utan måste ringa några andra. Ska göra som du skriver, spela dum. Får hoppas att de inte gnäller på att det syns att den blivit tappad även om jag inte tror att det är det som är felet för det borde synts tidigare isf. Får väl avvakta två-tre dagar ifall den skulle gå igång annars får jag ringa och se vad dem säger. Är så konstigt att 95% av skärmen funkar.

8. mobilkungen78

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Om jag hade varit dig så hade jag lämnat in den och spelat dum och hoppats på att få en ny

9. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo jag ska nog göra det. Är orolig över att det inte täcks av någon försäkring bara så jag får pröjsa bara för att de kollat på den utan att göra något.

10. mobilkungen78

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Jo dom kan begära pengar

11. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mm. Det är så sjukt irriterande. Antingen kan jag leva med att skärmen inte fungerar ordentligt för det går ändå att använda den men vissa grejer man gör på mobilen blir irriterande. Kan t.ex. inte spola i musik-widgeten eller ta bort widgets. Men då slipper jag iaf. bli ruinerad+att skärmen kanske kommer igång till slut. Eller så lämnar jag in den och får en helt ny eller i värsta fall får jag betala massa pengar för ingenting och sitter med en telefon som kostar flera tusen att laga.

12. kraxiz

kraxiz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tror inte de kan begära pengar av dig. Jag lämnade in en telefon för längesen (mer än 5 år sen) som inte fungerade. Det visade sig att det var fukt som trängt in i den och jag fick ett kostnadsförslag. Jag tackade nej och fick telefonen hemskickad utan att betala ett öre. Det var via OnOff och deras serviceställe som jag inte kommer ihåg vilket det var.

Så som sagt, spela dum och ovetande så kommer det nog lösa sig :)

13. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Min har/hade ett svagt skramlande ljud. Tyckte det lät som om det kom från kamera området. Den är nu inlämnad för det felet.

14. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    I princip alla telefoner har ett mer eller mindre hörbart skramlande ljud från kameran om man skakar eller knackar på telefonen. Det kommer från autofokusmekanismen, och är inget fel.

15. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag hade också läst det. Men när jag chattade med HTC sa de att det inte skulle skramla utan de sa att jag skulle lämna in den.
    Något fel hittade de tydligen eftersom de håller på att byta reservdelar på telefonen.

Varken min Neo V, Atrix, SGSII eller Lumia skramlar det om trots att de också har auto focus. Jag går iallafall på vad HTC sa i chatten.

16. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant. Jag trodde också att det var normalt att det skramlar - det gör det på min och på alla HOX jag testat. Men HTC säger att det inte ska vara så???

17. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det är inget att oroa sig för. Precis som på alla andra företag så vet inte alla på HTCs support allt, och du kan få olika svar olika dagar från olika personer.

Min HTC Desire (och alla andra jag provat) skramlade den med, betydligt tydligare än min HTC One X. iPhone 4S skramlar också. Sök på forumet så hittar du trådar om kameraskrammel för mängder av olika modeller. Det är normalt, och så länge kameran och telefonen fungerar som den ska så finns det inget att oroa sig för.

18. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag minns att jag skakade lite på telefonen när jag precis fått den och efter att jag tappade den för att kolla om något satt löst och då lät det ingenting. Tappade sen mobilen en andra gång när jag blev klämd i en dörr men allt funkade bra efter det. Sen var jag på fotbollsderby där man hoppar och håller på och det är efter det som den pajat. Nu låter jag som en jävla klant när jag tappat den+fått vatten på den men jag brukar faktiskt vara väldigt försiktig och ha massa skydd (vilket jag fått hem nu)

Om det inte är vattenskada så är det antagligen något som sitter löst. Fick du det lagat på garantin?

19. dweebling

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Ja det är ett garantiärende. Har visserligen inte fått tillbaka den än så jag kan ju inte att skramlet är borta.
    De har ju bytt något, annars hade de ju skickat tillbaka den utan åtgärd.

Två på HTC kundtjänst och personalen på phone house sa att den inte ska skramla. Ingen av mina tidigare telefoner har skramlat vad jag minns och de jag har hemma (som jag räknade upp här ovanför) skramlar inte.
    Som jag sa till HTC i chatten så trodde jag att det var så det skulle vara men båda förnekade att det skulle vara så.

Räknar med att få tillbaka telefonen i början/mitten av nästa vecka så då kan jag säga om vad de ev bytt och hur den låter. De skickade den idag.

20. mobilkungen78

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Min skramlar inte ett dugg , så jag kan aldrig tänka mig att det ska skramla