Problem: Skärmen fungerar inte

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av flyawaynille, 21 dec 2013.

1. flyawaynille

flyawaynille Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Min galaxy s4as skärm slutade mystiskt att fungera igår kväll. När jag skulle låsa upp mobilen så startade inte skärmen. Jag kan se att mobilen startar för knapparna under skärmen lyser, men skärmen funkar ej.

2. arvesen

arvesen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Har du provat att hålla in powerknappen tills den bootar om? Om inte skärmen tänds då! Så är det bara å lämna in telefonen!

3. samspayed

samspayed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hade samma problem. Efter en laddning tog jag ur USB-sladden, sedan ville inte skärmen starta. Hade ungefär en eller två veckor tidigare märkt att skärmen tog ca 1 minut på sig innan den startade efter borttagen laddsladd.

Nu ser jag status hos Telecare Service att "Enheten är skadad av fukt / vätska, vilket gör garantin ogiltig. Reparation är tyvärr inte möjligt." Känns som bullshit! Hade jag tappat den i vätska, råkat hälla vätska över eller något liknande så hade jag ju vetat om det. Men något sådant har inte hänt. Vad gör man nu?

4. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Hemförsäkringen löser det mesta men det kostar ju en del. Dock billigare än en ny mobil. Sedan så kan du alltid kolla hur dom vet att den är skadat av fukt. Dom skall bevisa det för dig annars så kontakta konsumentombudet i din kommun.

5. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Precis som Marw säger. Bevisbördan ligger på dem, du ska inte ge upp! Och i värsta fall kör på hemförsäkringen.

6. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Vad menar dom med att den inte går att reparera? Är både moderkort och display trasig? Allt går ju att byta. Finns delar att köpa på ebay för den som är händig. så vet man bara vad som är trasig så kan man fixa det mesta. S4 är lätt att ta isär. Har själv gjort rent glaset på insidan för sensorerna. Fick för mycket skit in där så den tändes inte när man tog den från örat.

7. thiger

thiger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tänkte på det när dom sagt att mobilen är Skadad pg.a fukt. för en tid sedan så hade jag en diskussion med en verkstad om det där och ingen kan bevisa att en skada uppkommit pg.a fukt. Vet ägaren om att mobilen inte varit inärheten av fukt/vatten men verkstan ändå påstår det, då är nåt galet. man kan ju begära foto bevis från verkstan så att man får se hur mobilen ser ut inuti där dom påstår att den är fuktskadad. men det är bara att stå på sig. klart att den går att laga, bara att byta delarna som du skrev. Prata med Samsung eller din operatör om det och förklara vilket skitsnack som verkstaden håller på med.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det handlar inte om att det inte går att laga. Verkstaden får inte laga fuktskador för tillverkaren för har mobilen en gång varit fuktskadad kan itne företagen garantera funktion och därför tillåts inte reparation heller.

Det finns inget mygel bakom detta utan de bolag som reparerar åt tillverkarna följer protokoll, finns spår av fukt på moderkort tex eller om indikatorerna slagit ut nånstans eller överallt så är du fucked. bara å svälja.

9. thiger

thiger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

konstigt då att verkstaden i mitt fall kunde laga mobilen, men man fick stå för reparationen själv, då det enligt regelverket inte täcks av garantin.
    nåja vi kan diskutera fram o tillbaks i evighet. Hoppas det löser sig för den drabbade.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej det är inte alls konstigt eftersom det alltid går att laga men du svarade ju precis på det själv. Du får betala och efter det är alla din garanti på telefonen förbrukad oavsett fel. Det är standard på allt som har med fuktskador att göra så har det funkat sen högertrafikomläggningen ffs ;)

11. samspayed

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fanns en bild med servicemeddelandet:
    http://www.telecareservice.se/Base/Image/GetImage/215401.aspx

Jag kan dock själv inte tolka ut något av denna bild, ser ju vad de pekar på men jag vet inte vad det är och hur det ska se ut, om det är i överkant eller underkant av telefonen.

Förstår ändå inte vatten/fuktskadan då jag absolut inte utsatt telefonen för vatten.

12. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ser ut som en fuktskada kan komma från vart som helst. Min hade massa skit innanför glaset vid sensorerna. Såg ut som salt så jag misstänker att det är för att jag tränar med den mycket så den ligger i min fick. Svett och fukt tränger igenom det mesta. Eftersom jag har tagit isär dom flesta mobiler jag ägt så fixade jag det själv.

Gjorde dom något mer än bara tittade? Har du mobilen hemma? I så fall hade jag tagit isär och gjort rent och hoppats på det bästa.

13. Boegas

Boegas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    sAMSUNG s25
    Bilden ser ut att vara i nederkant vid ladduttaget, borde inte påverka själva skärmen men det är möjligt att den delen gör så att telefonen inte fungerar.

14. marw77

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Så här skall den se ut. Inget ärg som pilarna pekar på. http://m.ebay.com/itm/291025488868

Hur man byter

http://www.ifixit.com/Guide/Samsung+Galaxy+S4+USB+Board+Replacement/16542

samspayed gillar detta.
  15. samspayed

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok, ska se vad 3 säger när de får telefonen åter.
    Verkar löjligt lätt att vattenskada en telefon. Första gången det har hänt för min del.
    Har redan skaffat en LG G2 som ersättningstelefon. Ska se vad som blir den bästa lösningen...

16. samspayed

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bytte äntligen ut delen som marw77 tipsade om. Tyvärr fungerar telefonen fortfarande inte. Skärmen tänds, men verkar inte helt frisk. Vill minnas att den betedde sig likadant tidigare.
    Gissar på att ett skärmbyte skulle kunna vara aktuellt? Vet bara inte om det är värt att försöka ens... Skärmen kostar ju litegrann att köpa, till skillnad mot komponenten som jag precis bytte.

https://www.dropbox.com/s/anbicke0vezli5f/2014-03-13%2022.19.05.jpg

Last edited: 13 mar 2014
  17. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Synd att jag inte såg tråden förut då jag kunde berättat direkt att USB flexen inte var orsaken till detta ^^

Här finns 2 saker som kan vara defekta, antingen displaymodulen eller huvudkretskortet. OFTAST är det displaymodulen som är kass men det har hänt nån enstaka gång att det är fel på kretskortet.