Skärmen lagt av, går det att installera app som laddar upp notifikationer till molnet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 25 nov 2023.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag hade otur, telefonens skärm gick sönder helt och hållet, det gäller en Pixel 6a. Som tur är, jag har backup på allting, så kommer inte förlora någon data. Har även en app (Smsbackup+) som gör att jag kunnat se vilka som ringt och smsat mig under de timmar telefonen var aktiv, innan jag aktiverade e-sim i min nya telefon.

Det enda som stör mig lite är att jag inte kan se vilka notiser jag fått på den gamla telefonen. Det är egentligen inget superviktigt, men hade varit intressant att se vad som fått telefonen att plinga till under dagen, i sällsynta fall skulle det kunna vara något viktigt som jag kommer missa annars. (Undantaget sms, samtal och de appar där jag är inloggad i ett konto, som jag redan fixat då).

Telefonen är fullt fungerande, påslagen och uppkopplad till Internet, förutom att skärmen fungerar till 0 procent. Det skulle gå att installera någon app från Google Play Store på min dator, som laddas ner till telefonen genom google-kontot utan interaktion med telefonen. Funderar på om det hade varit en möjlighet att ladda ner en app som kan spara alla notiser, och ladda upp nånstans. Jag hade en sån app för flera år sedan, som skapade ett Google Spreadsheet med alla notiser.
    Men just notiser kräver väl särskilda behörigheter för att en app ska få tillgång till, behörigheter som brukar behöva aktiveras med flera knapptryck. Vilket blir svårt utan skärm.
    Min fråga är först och främst, tror ni det finns någon app, som går att ladda ner från Play Store, som redan har dessa behörigheter för att ta del av notiser? Antingen om det är en systemapp från Google, eller någon slags "hjälpmedels"-app (Accessibility), som kanske kan gå runt det kravet. Och som sen låter mig få del av informationen.

Eller finns det något annat sätt?

Jag har telefonen parad med min dator (Chromebook), genom googles tjänst som jag inte vet namnet på, en parningstjänst som låter mig styra vissa telefon-grejer från datorn. Denna tjänst synkar VISSA notiser från telefon till dator, främst meddelandeappar. Men av någon anledning verkar det inte finnas något sätt att få denna funktion att synka ALLA notiser, vilket onekligen är en brist. Eller har jag missa något, går det via parningsfunktionen att se alla notiser från telefonen i min dator? Ser ingen tydlig inställning som skulle kunna lösa det.

2. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Inga tankar?

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Har du kollat om den parningen kan tänkas gå att utöka till fjärrstyrning av telefonen? Dvs att få upp telefonens bild på datorn.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Tack för båda era svar! :)
    Telefonen var fulladdad och höll nästan en vecka innan den stängde av sig, jag tror sex dygn och lite till (standbytid kan det väl kallas). Nu är den död, jag lät den ligga utan att laddas. Jag kommer ju inte kunna starta den och ange PIN-kod igen, så den har fått somna in för gott. Projektet ovan blev det inget av, nu är det för sent, men spelar inte så stor roll.

Buzz: Den parningen jag nämnde kan styra enskilda appar från datorn, men jag har inte hittat något gränssnitt där man får upp hela telefonens skärm. Sen är det begränsat till vissa appar bara. Till exempel går vissa systemappar inte att köra den vägen, så att få upp notifikationshistoriken den vägen är jag rätt säker på inte skulle gå.

Zooklubba: Tror inte jag aktiverat USB debugging. Men bra att känna till den möjligheten du länkar, för framtiden.
    Om telefonen är avstängd, och man inte kan knappa in PIN-kod, skulle den tjänsten du länkar kunna användas ändå, typ att man matar in PIN-kod via datorns gränssnitt?