Skärmen på min Desire dog efter ett ½ dygn!

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Vero, 24 maj 2010.

1. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick en Desire i 30-årspresent och blev överlycklig!
    Idag dog skärmen...
    Jag skulle skicka ett sms och plötsligt blev skärmen "genomskinligt" ljusgrön och hängde sej. Testade att starta om den å såg då små små pixlar som lyste svagt. Telefonen gick igång men ingen startbild visades...
    Startade om igen och nu är skärmen helt svart hela tiden men man hör att telefonen går igång. *katastrof* Någon som vart med om nått liknade?

Den är köpt på Komplett.se...

/Vero :cry:

2. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu blir jag rädd. Har fått min idag från komplett.se. *klappar telefonen försiktigt*

3. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Du har ju garanti, min spica vägrade starta första dagen, lämnade in den och fick en ny, de lagade inte ens den. Tror de hette typ DOA-garanti.. Snacka med komplett, det borde lösa sig!

/Adyzz

4. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

DOA = dead on arrival
    En garanti som leverantörer använda sig av när det gäller en produkt som var sönder
    redan när den leverades, med gränsfall till att produktern gick sönder efter några timmar.

Vissa företag har upp till 7 dagar som gräns, men det varierar. Du får garanterat en ny
    produkt av Komplett.se OM du felamn det NU till dem. Vänta inte tills imorgon för då kan
    de påstå att du inte är berättigad DOA och istället skall de laga och ha sig.

5. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ANVO Nordic....?!?

Tack för tipsen!

Har ringt Komplett.se nu och de sa att man har 7 dagar att ångra sitt köp och sedan kunna få en ny. Men eftersom det är en eftertraktad telefon så är det väntetid...:ehm:
    Han jag pratade med sa att jag kunde göra en serviceanmälan till ANVO Nordic (Planiavägen 11-Nacka-Stockholm).
    Finns en direktlänk till detta på Komplett.se hemsida.

Vad jag dock reagerade på är hur det står på denna sida hur man ska gå till väga!
    Kolla in punkt 4...

"4. Lägg ner telefonen + följesedel som skapats i den vita returpåsen." o_O

Ehh...känner mig inte så sugen på att skicka telefonen i en påse om det är så att jag kommer få tillbaka samma telefon!!!:sealed:
    Någon som vart i kontakt med ANVO Nordic på detta sätt tidigare och vet hur man ska "packa och skicka" telefonen?!?
    Bor lyckligtvis i Stockholm så jag tror jag åker dit med telen personligen...

Wish me luck!

6. Whylex

Whylex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan vad trist, lycka till och hoppas du får en helt ny :)
    Sen måste du ju kräva ersättning för besväret ;)

7. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Seriöst, kan man kräva ersättning?! I så fall så blir det till att ringa upp Komplett.se igen! :oP

8. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Nej, det kan du inte. Isåfall får du försöka kräva HTC på det, men good luck :)

9. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag skulle snacka med HTC först. Affärer brukar vara betydligt vänligare när man som kund 1) har tillverkaren med sig eller 2) kan peka på något villkor/lag och visa att man har rätt.

Jag tjänade ~200-300 på att snacka med telenors kundtjänst och peka på att dom inte upplyst mig om alla detaljer.

10. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm...

Har bestämt mej för följande:
    Jag ångrar köpet eftersom jag har ångerätten kvar än och returnerar telefonen.
    Bättre att vänta ett tag och köpa en splirrans ny! Tänk om ANVO Nordic bara byter ut delar till nått begagnat!!! :eek:
    Har vart där tidigare med en Xperia och de lagade snabbt och det gick på försäkringen men upptäckte att jag fått ett annat sunkigare bakstycke! :ehm:

Undra om jag måste meddela komplett.se på något vis att telefonen är paj...annars tror de väl att det är jag som trixat med den?! :neutral:

...vilket jäkla bök! :ehm:

11. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

12. Whylex

Whylex Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min syster har väldig otur med telefoner och har flera gånger lyckats få extra ersättning för besväret. Så det är inte omöjligt.
    Men jag tror inte det finns någon lag eller så som talar för det, handlar mer om goodwill.

13. R2Droid2

R2Droid2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ångerrätt är inte samma sak som garanti. Ångerrätten gäller 14 dagar från den dag du tog emot varan... om nu inte försäljaren klantar sig och glömt informera om ångerrätten - i så fall har du ångerrätt i ett helt år. Och ja, du har all rätt i världen att öppna och testa en produkt som du köpt på distans, till exempel via webben.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/

Last edited: 24 maj 2010
  14. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, jag ringde och berättade att den pajat och han sa att de inte hade en lika telefon inne (för tillfället) men eftersom jag fortfarande hade ångerrätten kvar så kunde jag ångra köpet och returnera...

15. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag vet att det inte är samma sak och inser att det, i mitt inlägg, inte framgick med önskvärd tydlighet. Din länk är dock mer rättvisande för sammanhanget och jag tror att jag har lärt mig ett och annat från den :)

Då så. Om personen du pratade uttryckligen sade det så är det väl inte så mycket att snacka om. Snacka med dem igen och försök se om dom kan bekosta frakten eftersom att det egentligen rör sig om en defekt produkt och inte du som ångrar dig. Det är värt ett försök hur som helst, oftast vill nätbutiker vara snälla mot sina kunder eftersom att det är mycket lätt att förlora en kund för en e-butik... (Rekommenderat brev är inte alltid så billigt)

16. Vero

Vero Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sååå. Nu har jag fått bekräftelse på att jag ska få tillbaka pengarna inom några dagar. Toppen! Sååå, jag kunde inte vänta längre så jag åkte och köpte en ny på Media Markt idag! Ligger nu på laddning...<3

Något märkligt var att laddaren i denna förpackning var helt olik den första jag fick. Den här är svartglansig, mycket mindre och snyggare med HTC text. Den förra var något otymplig och man fick montera ihop två delar innan den var "en laddare". Någon som känner till detta eller har någon av dessa laddare själv?! Tyckte det var värt att nämnas eftersom skärmen dog när jag hade laddaren ansluten till telefonen... :eek:

Nu håller jag tummarna på att denna klarar sej från skärmproblem!
    Tack för alla svar! :)