Skärmen repkänslig

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Cap_a, 3 jul 2010.

1. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag är faktisk väldig besviken på att X10:ans skärm är så lätt att repa. Visst, de skickar med ett displayskydd men skärmen ska ju vara av glas så varför belägga den med plast och sen lägga på ytterligare en plastfilm? Jag misslyckades givetvis när jag satte dit skyddet så det åkte av efter någon vecka. Sambons iPhone är över ett år gammal utan en repa och min ca två månader och massor med mikroskopiska repor fast jag haft den i en telefonstrumpa. Fast det är väl det som är felet, den tål inte att åka i och ur en tygbit.

2. Khwaj

Khwaj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

e det skärmen eller orginalplastfilmen du repat? dvs den som e ditsatt från fabrik, inte den som ligger i lådan vid leverans.

3. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Den som sitter på från fabrik. Den ska väl gå att få bort men det känns ändå lite konstigt att de inte bara har en glasyta som är betydligt svårate att repa.

4. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har lyckats få ett hål i min skyddsplast, trots att jag varit försiktig. Skit.

5. Halvan

Halvan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad har du slagit emot då?

6. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Har min originalplast på, den som det tjatas mycket om, visst den är lite smårepig, men det syns bara i direkt solljus ändå....Om du hade ett skärmskydd på iFail så skulle det också repas... Så det är inte skärmen som repats, det är skyddet.......:cool:

7. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Samma här, kör på fabriksmonterade och i solljus syns små repor... men jag använder telefonen och ville jag att den skulle vara repfri hade jag nog haft den inglasad på museum ;-)

8. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kör med invisible shield. Funkar bra. Är inte lika känslig för fingerfettet som orginalskyddet är. Lite med motstånd när man glider med fingret men för mig funkar det väldigt bra. Verkar inte gå att repa heller. Jag tycker inte att det verkar som glas i skärmen - den låter som plast när man knackar på den. Iphone kör med glas - tål inte att tappas....

9. Zoriux

Zoriux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den som sitter på när man köper mobilen är inte till för att ha som skydd... den sitter bara fast med statistelektricitet. Det är därför det följer med en skyddsfilm som man får montera själv... ni kan inte klaga på en "skydd" som är lika skit som en Coop påse...

10. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Tror inte det är transportskyddet de menar.....

Det sitter ju ett skydd fabriksmonterat på displayen som man ser om man tittar noga vid displaykanten. Dock är det ju bra att ha ett ovanpå.

Själv hade jag på det som följde med i några veckor tills jag fick hem ett Copter. Det som följde med satt inte bra fast och lossnade strax i hörnen.

11. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det här har väl diskuterats i leda, men utöver det "transportskydd" som sitter på så verkar de flesta ha en förmonterad skyddsfilm som är likadan som den som följer med i kartongen, den sitter dock som gjuten på så det tvistas lite om det är den som betraktas av SE som "shatter proof"-laminering...

edit: too late...

12. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Exakt. Det är den laminerade filmen jag pratar om. Även om det bara är massor av små repor så kan man ju undra hur den kommer se ut om ett halvår eller ett år. Fast det kanske inte är meningen att man ska ha en mobil så länge. Har också skaffat ett nytt bättte skydd. Hoppar bara inte det lossnar i kanterna..
    Men som jag ville få fram när jag skapade tråden; jag önskar SE laminerat dit en mer tålig film än den de valde. Då hade de sluppit skicka med ett skydd och vi hade sluppit byta ut det mot copter, invisishield eller liknande.

Last edited: 3 jul 2010
  13. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har använt fyra skydd sedan jag köpte telefonen. Orginalet som följde med telefonen. Det var frukansvärt känsligt för fingeravtryck och så lossnade det i hörnan...sedan blev det ett matt där i stort sett ingenting av fingeravtryck och annat som barnbarn kladdade ner med syntes men telefonen blev ful med en grå matt hinna på. Den skall vara blank! Sedan blev ett blankt noname med samma problem som orginalet. Nu sitter det ett invisible chield på. sitter som berget (kanske inte går att ta bort?) och det blir väldigt lite märken efter fingrarna när man använder luren. Den film som sitter på från början under transportskyddet skall man inte ta bort enligt S-E supporten. Det skall sitta kvar och skyddas av det bipackade skyddet.

14. coopdeo

coopdeo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ingenting. Men den var inlämnad i två veckor på grund av att den ekade; så det är möjligt att det hände hos reparatören men ingenting jag kan bevisa då jag märkte det efteråt.

15. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag valde mellan denna och HTC Desire. Hörde talas om att den är lättrepad, vilket däremot inte Desire sade sig vara. Så det blev en Desire. Vet inte om det är glas eller plast eller vad, men den är helt repfri. Men v ä r d e l ö s när det kommer till att se skärmen i starkt solljus.

16. Zoriux

Zoriux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Va det ett redan dit monterat? Det såg inte jag :S o_O Jag köpte Zagg eftersom det som låg löst i lådan va kasst och jag fick damm på det som jag inte fick bort.

17. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ja, jag antar alla X10 kommer med ett skydd som mer eller mindre är laminerat. Man ser det om man kollar längst sidorna på skärmen. Man kan liksom se att glaset (om det nu är glas) är lite större än den film som sitter på från fabrik.
    Glaset går ända ut mot svarta (eller vita om man har en vit telefon) plasten medan skyddsfilmen sitter några tiondelar innanför kanten.

18. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag hade ingen aning om att där redan fanns ett skydd från början, men ser det nu om jag tittar noga. Det första jag gjorde efter köpet var att, under tågresan hem, försöka trycka dit skyddet som följde med men det var ju dömt till att misslyckas. Så vidare försökte jag med ett billigt skydd man klipper till själv från Claes Ohlsson, vilket nog var den värdelösase investering jag gjort till en mobil. Slutligen slog jag på stort och införskaffade ett "invisible shield" och blev riktigt nöjd med resultatet. Det enda att anmärka på är ju förstås faktumet att jag limmat det utanpå ett annat skydd som fanns där från början :P

19. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

inbyggt invisble shield hase varit optimalt på något sätt men det hade ju hamnat på prislappen....vilket det hade varit värt. Men det hade väl krävts lite mod hos S-E i den rådande konkurensen

20. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Köpt skärmskydd från vad jag förmodar är Hong-Kong (themobilestore.se). Jag provade först mirror-versionen vilket sög något otroligt. Fick plocka fram glasögontrasan var tredje minut... Och den blänkte och reflekterade så in i vassen att det inte gick att använda telefonen utomhus (ok, det är väl meningen men jag stod ut i någon vecka innan jag drog bort det i ren desperation). Använder nu anti-glareversionen och den är jag mycket nöjd med. Glider nästan för lätt med fingret och i solljus är den betydligt bättre än originalet som medföljer också (fick också smårepor på originalskyddet efter att bilhållaren fick spel och sköt iväg mobilen).