Fråga: Skärmen sprack, vad fan ska jag göra?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av test1fy, 1 maj 2012.

1. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, efter att ha haft telefonen i mindre än 2 veckor så lyckades jag alltså tappa den. Jag hade beställt både skärmskydd och skal från eBay men olyckan hann den här gången först.

Jag skiter i att förklara vad som hände, det enda jag kan säga att det inte har med alkohol att göra (det var ju trots allt valborg igår). En stor spricka i vänstra övre hörnet sträcker sig nästan hela vägen till högra nedre hörnet. En annan spricka i övre högra hörnet täcker i princip hela det högra övre hörnet. Bild kan bifogas om det har någon betydelse för vad jag ska göra med den.

Jag vill helt enkelt veta vad jag ska göra, kan omöjligt ha den såhär nån längre stund. Jag är inte helt främmande för teknik, byggt flera datorer och är van att pilla så att byta den själv är faktiskt ett alternativ, men hur gör jag och vart vänder jag mig?

Jag har hört talas om en kille i stan som kan laga skärmar på t.ex. iPad, är det värt att kolla runt efter "inofficiell" lagning dvs någon som fixar skärmen mot en liten summa pengar? Bor i Umeå.

Telefonen är köpt från Halebop med abonnemanget Nollan till alla. Jag har en drulleförsäkring på Folksam som kanske täcker något, förvisso en självrisk på 1500 men det får jag kanske ta.

Så, vad ska jag göra? Bör jag kolla med Halebops kundtjänst online? Ringa? Gå in på en telia-butik? (Dom har hand om Halebop också så att säga) Eller bör jag försöka laga den själv?

Tack på förhand och ja, jag har lärt mig en läxa!

2. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Drulleförskringen täcker sådana skador du har på mobilen. 1500 i självrisk är ju inte så mycket, det lär ju kosta mer att byta glas hos någon random reparatör.

Skickat från min HTC One X

3. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

japp använd drulle om du har en hemförsäkring

4. caa

caa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 7
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Z Fold 6
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    600 lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 7
    Samsung Galaxy Watch 5 PRO
    Kolla med deltaservice dom är överlägsna panovo och auktoriserade. Kostar 2500-3000 men garantin blir kvar och ring ditt försäkringsbolag så är det ju bara självrisken du betalar. Har redan skickat några hox dit för displaybyte åt kunder och det verkar som att man måste byta batteriet också. Kanonresultat på dessa i alla fall.

5. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

tappade du inte telefonen med flit så tror jag inte du lärt dig någon läxa?

eftersom telefonen är så pass ny kanske det kan vara svårt att få tag i "noname" delar tex ebay glas som ofta går på nån hundring.

kolla försäkringen

6. test1fy

test1fy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för alla svar, jag har kontaktat ett lokalt företag som sa att dom kanske kunde fixa det om en månad eller mer (!!!) eftersom dom inte hade några delar på lager. Låter ju helt skruvat i mina öron, så jag hittade denna på Ebay:

http://viewitem.eim.ebay.se/Origina...HTC-One-X-S720e-Replacement/261009395179/item

Hur mycket kan jag lita på att den där funkar? Är det ens det jag är ute efter? Jag vet inte ens vad det är för skillnad mellan glaset och digitizern eller så.

Kan jag göra det själv relativt enkelt (jag är som sagt inte helt främmande för teknik) eller tror ni att jag kan kontakta företaget igen och fråga om de kan sätta dit det åt mig?

Ska jag kanske fortsätta leta efter ett företag/privatperson som kan byta ut glaset på min HOX?

7. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag ska inte uttala mig med 100% säkerhet, men jag skulle gissa att ebay-auktionen är bara det pekkänsliga lagret som sitter mellan glaset och displayen.

Det första du bör göra oavsett är att kontakta ditt försäkringsbolag och se vad dom ersätter. Har du tur får du en ny telefon, men rimligtvis vill dom att den skickas på reparation och då kan dom ha något att säga till om vart du skickar den.

Som andra har sagt tror jag inte att du kan hitta någon som byter glas åt dig för mindre än självrisken och om du skulle göra det ryker nog garantin på köpet. Dessutom, med tanke på hur många det var som klagade på att dom fick HOX:ar med glipa mellan glas och telefon när det var HTC som monterade det borde det säga något om sannolikheten att det blir bra gjort av någon svartfixare.

test1fy gillar detta.
  8. Stedad

Stedad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Jag vet inte hur det ser ut på HOX, men på de flesta telefoner är glaset det pekkänsliga lagret/digitizern. Det är alltså två komponenter, inte tre.

Du kan säkert byta glaset själv om du är händig och har tillgång till små skruvmejslar (antagligen torx storlek T3-T6).

9. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ska du beställa en skärm/digitizer så kostar ju den en del. Har sett priser på ca 40£, sen tillkommer frakt och montering.
    Det bästa rådet har du redan fått; kontakta försäkringsbolaget!

10. Styran

Styran Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HELT fel tråd...

Last edited: 3 maj 2012
  11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER