Skärmen tappar responsen när en lampa lyser på långsidan!

Diskussion i 'Samsung' startad av Eirike93, 25 aug 2013.

1. Eirike93

Eirike93 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Började använda plattan som PDF-läsare nu när man börjat plugga högskola, funkar ju utmärkt såklart.
    Men, i föreläsningssalarna så sitter det lampor som lyser upp borden, en bra patent som gör att man ser något - om man inte har en belyst skärm framför sig.

Min surfplatta beter sig ytterst skumt när jag ställer den in under nackstödet på framförvarande så lampan lyser på plattans långsida (lampan sitter ca 3-5cm över surfplattan, men det blir inte varmt på något sätt).
    Det som händer är att skärmen tappar responsförmågan nästan helt, det är precis som om den känner av ett finger som inte finns.
    När jag försöker scrolla i dokumentet eller göra något ö.h.t så zoomar den bara eller så känner den inte av några knapptryckningar alls.
    Den gör ingenting på egen hand dock, om den bara står där så är där inga problem, utan det är först när jag försöker göra något som den får totalt spel...

Lyfter jag ut plattan ur ljuset så blir den som vanligt, alltså är felet kopplat till lampan.

Jag har testat "grip-sensor" med den inbyggda funktionen, och den fungerar.
    Även ljussensorn fungerade (lux-mätningen).
    IR-sensorn kunde jag inte kontrollera, men vet inte om den kan ha med saken att göra?

Har ni några idéer om vad jag kan göra åt detta?
    I övrigt mycket nöjd ägare sen 7 månader tillbaka.
    Fodral har jag till den och det har använts sen dag 1, det är ett sånt kombinerat ställ/fodral som sitter fast runt plattan hela tiden.

Tangentbord beställs också snart, blir smidigt att skriva anteckningar på :)

Mvh
    Erik

2. Eirike93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, testade lite idag i samma sal.
    Pennan fungerar med plattan under lampan, men jag kan inte använda fingrarna alls, skärmen reagerar inte alls då.
    Lampan är en glödlampa, men det blir ingen direkt värme på plattan.

Det hjälpte inte heller att vrida plattan 180grader så IR-sensor och allt annat hamnade längst ner, så det känns som om det är skärmen i sig som reagerar på lampan?

3. Eirike93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen som har nån idé?

Den funkar som sagt klockrent annars...
    Ska kolla om en polare har samma problem med sin i samma sal när tillfälle ges!

4. DaddyCool

DaddyCool Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone nånting (jobbtelefon)
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Låter skumt, och har ingen aning.
    Tyvärr är det inte så många som läser/skriver här.

5. deskavaenkelt

deskavaenkelt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du något fodral på med magneter så påverkar ju det skärmen, på grund av att det sitter en wacom digitalizer på skärmen som med hjälp av magnetism avgör var du passerar pennan. När pennan närmar sig skärmen så stör du således "skärmens normala" magnetfält och plattan räknar då ut var störningen sker.

Men det som jag tänkte på är att du kommer nog väldigt nära någon strömförande sladd när du placerar plattan nära lampan. Runt strömförande sladdar genereras ju ett litet magnetfält tillräckligt för att påverka avläsningen.

Blev längre svar än jag tänkt detta =P

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 4

Eirike93 gillar detta.
  6. Eirike93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, inga magneter, och i så fall skulle ju skärmen betett sig såhär hela tiden (om det var fodralet som störde ut den)?

Aha, är det så den känner av pennan. Pennan fungerar dock som den ska, det är mina fingrar den inte reagerar på när den är under lampan.

Teorin om strömmen låter troligt!
    Ska testa plattan utan fodral och se om det gör någon skillnad, om händelsen upprepar sig så får jag väl göra någon slags avskärmning dom gångerna jag ska vara där...